Σαν Λερναία Ύδρα ξεπηδούν τα προβλήματα και οι δυσλειτουργίες για τον κλάδο των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας καθώς οι έκτακτες συνθήκες της τελευταίας διετίας πήγαν πίσω καταστάσεις που είχαν δρομολογηθεί ενώ εμφανίστηκαν και νέα. Σύμφωνα με στελέχη της διοίκησης της nrg, της εταιρείας στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας του ομίλου Motor Oil, τα σημαντικότερα από αυτά είναι η κινητικότητα, που εντάθηκε την τελευταία διετία, οι ανείσπρακτες επιδοτήσεις και το βουβό κίνημα «δεν πληρώνω» όσων έχουν ενταχθεί στην καθολική υπηρεσία.
Σε ότι αφορά το θέμα της κινητικότητας στελέχη της nrg, σε συνάντηση που είχαν με δημοσιογράφους, σημείωσαν ότι η δυνατότητα που έχει δοθεί στους καταναλωτές τον τελευταίο ένα και πλέον χρόνο να «σπάνε» συμβόλαια χωρίς κάποιο πέναλτι έχει οδηγήσει σε σχεδόν διπλασιασμό την κινητικότητα. Συγκεκριμένα από 1-2,5% που ήταν οι πελάτες που άλλαζαν πάροχο ενέργειας πριν την απελευθέρωση, σήμερα κάθε μήνα εκτιμάται ότι αλλάζει από μήνα σε μήνα πάροχο ποσοστό 3-4%.
Δύο είναι τα αρνητικά της αύξησης της κινητικότητας όπως αναφέρουν άνθρωποι του κλάδου: 1) ότι δεν επιτρέπει στους παρόχους να δημιουργήσουν «πολιτική» για να συγκρατήσουν τους καταναλωτές και 2) ότι έχουν αυξηθεί τα «κανόνια» καθώς αρκετοί αφήνουν «φέσια» σε παρόχους πριν προχωρήσουν σε αλλαγή.
Στελέχη της nrg μιλώντας σε δημοσιογράφους πριν από λίγες ημέρες εμφανίστηκαν απαισιόδοξα ως προς την προσπάθεια που είχε ξεκινήσει για τη δημιουργία ενός «ενεργειακού Τειρεσία» ο οποίος θα απέτρεπε στους κακοπληρωτές να μετακινούνται από εταιρεία σε εταιρεία έχοντας αφήσει απλήρωτους λογαριασμούς. Σύμφωνα με πληροφορίες μέχρι στιγμής δεν έχει επιτευχθεί η ενιαία στάση ανάμεσα στους παρόχους, κυρίως στους εναλλακτικούς, για την αντιμετώπιση του προβλήματος.
O κλάδος εκτιμά ότι το επόμενο διάστημα θα υπάρξει αλλαγή στο άρθρο 42 που επιτρέπει αυτή τη συμπεριφορά στους καταναλωτές, «με αποτέλεσμα να δημιουργεί επισφάλειες και τελικά επιπλέον κόστη που επιβαρύνουν το σύνολο των καταναλωτών, και τα πληρώνουν τελικά οι συνεπείς καταναλωτές», όπως ανέφεραν οι εκπρόσωποι της nrg.
Ανείσπρακτες επιδοτήσεις
Ένα ακόμη «αγκάθι» που προκλήθηκε από τον βιαστικό σχεδιασμό μέτρων που ελήφθησαν τα τελευταία χρόνια είναι αυτό των ανείσπρακτων επιδοτήσεων που φθάνουν τα 800 εκατ. ευρώ με την μερίδα του λέοντος – λόγω μεγέθους – να αφορά στην ΔΕΗ. Το πρόβλημα εντοπίζεται στο παραπάνω ποσό που έχουν καταβάλει ήδη οι προμηθευτές σε περίπου 1.200 επαγγελματίες της κατηγορίας μέχρι 35KVA, ως επιδότηση σύμφωνα με σχετική απόφαση του ΥΠΕΝ, χωρίς όμως τελικά να τα εισπράξουν από το Κράτος.
Το κράτος πήρε την πρωτοβουλία αυτή χωρίς να έχει το πράσινο φως από την Ε.Ε. με αποτέλεσμα οι ευρωπαϊκές αρχές να ζητούν τεκμηρίωση του νόμιμου των κινήσεων που προηγήθηκαν. Έτσι ζητήθηκε από τους ωφελούμενους επαγγελματίες που επιδοτήθηκαν να υπογράψουν υπεύθυνη δήλωση ότι δεν έχουν λάβει άλλη αντίστοιχη επιδότηση, κάτι που αμελούν να κάνουν με αποτέλεσμα να μην μπορεί να τεκμηριωθεί ότι δικαίως τα πήραν και το Κράτος να μην εξοφλεί τους προμηθευτές.
Σύμφωνα με στελέχη της nrg η λύση που τελικά βρέθηκε είναι με σχετική συνεργασία ΑΑΔΕ και της υφυπουργού Αλεξάνδρας Σδούκου, να γνωστοποιηθεί σε όσους έλαβαν την επιδότηση ότι αν δεν τεκμηριώσουν με υπεύθυνη δήλωση ότι ήταν δικαιούχοι, θα τη χρεωθούν.
Καθολική υπηρεσία
Ένα ακόμη πρόβλημα για τον κλάδο το οποίο δείχνει να αυξάνεται αντί να ελέγχεται είναι αυτό της καθολικής υπηρεσίας. Πρόκειται για την υποχρέωση που έχουν οι μεγαλύτεροι των παρόχων (ΔΕΗ, Mytilineos, Elpedison, ΗΡΩΝ και nrg) να προμηθεύουν μικρούς πελάτες (οικιακούς και μικρές επιχειρήσεις) με ισχύ παροχής μέχρι 25 kVA που αδυνατούν να βρουν προμηθευτή μετά την παύση εκπροσώπευσης από τον τελευταίο προμηθευτή.
Όπως ανέφεραν εκπρόσωποι της nrg, μόνο το 10% όσων λαμβάνουν την καθολική υπηρεσία πληρώνουν κανονικά, η συντριπτική πλειοψηφία δεν ανταποκρίνεται στις υποχρεώσεις της και τα αιτήματα αποκοπής δεν προχωράνε με αποτέλεσμα να αποτελούν μόνιμο βάρος που διαρκώς αυξάνεται για τις εταιρείες προμήθειας και ουσιαστικά μετακυλίεται στους υπόλοιπους χρήστες του δικτύου ενέργειας.
Το πρόβλημα απαιτεί πολιτική λύση με το Υπουργείο Ενέργειας να έχει υποσχεθεί στους παρόχους ότι θα προωθήσει νομοθετική ρύθμιση που θα καθορίζει τον χρόνο παραμονής στην καθολική υπηρεσία, ενώ είναι κρίσιμο, για τους προμηθευτές, να πραγματοποιούνται οι αποκοπές από τον ΔΕΔΔΗΕ ώστε να μη γίνεται η καθολική υπηρεσία πόλος έλξης για τους στρατηγικούς κακοπληρωτές. Σύμφωνα με στοιχεία του περασμένου Μαΐου στην Καθολική Υπηρεσία υπάγονται 210.415 μετρητές.
Η περίπτωση ΔΕΗ
Στην συζήτηση που είχαν κορυφαία στελέχη της nrg έθιξαν και την περίπτωση της ΔΕΗ. Ενώ τόνισαν ότι την τελευταία τριετία έχει γίνει ανταγωνιστική, θεωρώντας τη συγκεκριμένη εξέλιξη θετική καθώς βοηθάει στο να γίνουν καλύτεροι και οι υγιείς εναλλακτικοί πάροχοι, δεν παρέβλεψαν να σημειώσουν δύο αρνητικά στοιχεία. Το πρώτο αφορά στα υψηλά μερίδια (πάνω από 70%) που συνεχίζει να έχει στους πελάτες χαμηλής τάσης, με την κινητικότητα να επικεντρώνεται κυρίως μεταξύ των εναλλακτικών παρόχων.
Το δεύτερο έχει να κάνει με τις έκτακτες συνθήκες που είχαν δημιουργηθεί το τελευταίο διάστημα που είχαν οδηγήσει την ΔΕΗ να έχει ένα ρόλο «προνομιακού συνομιλητή με το υπουργείο Ενέργειας, κάτι το οποίο, για λόγους ίσης μεταχείρισης και πρόσβασης στην πληροφόρηση, σύμφωνα με τους ανθρώπους της nrg θα πρέπει να αλλάξει καθώς όλα δείχνουν ότι οδηγούμαστε σε μία πιο ομαλή κατάσταση.