Αποφασισμένη να επενδύσει στον κλάδο του retail των ηλεκτρικών συσκευών είναι η διοίκηση της ΔΕΗ, όχι για να βγάλει κέρδος 100 ή 200 ευρώ από την πώληση ενός πλυντηρίου αλλά για να «δεσμεύσει» τους πελάτες της σε μια μακροχρόνια συνεργασία και κυρίως σε μια πιο ορθολογική διαχείριση της κατανάλωσης από την οποία ευελπιστεί να καταγράψει οικονομικά οφέλη.
Οι πληροφορίες για ενδιαφέρον της ΔΕΗ για τον Κωτσόβολο έχουν βάση, αλλά είναι η μικρή εικόνα. Η διοίκηση της ΔΕΗ είναι σίγουρο ότι θα επενδύσει άμεσα σε δίκτυα ηλεκτρικών ειδών όπως αντίστοιχες εταιρείες παραγωγής ρεύματος στο εξωτερικό αφού θέλει να «εκπαιδεύσει» τον πελάτη της στις ανάγκες της πράσινης μετάβασης.
Άλλωστε, δεν είναι η πρώτη φορά που θα το κάνει. Με την ίδρυσή της το 1950 προμήθευε τα νοικοκυριά με ηλεκτρικές κουζίνες ώστε τα τελευταία να αποκτήσουν άμεση αντίληψη για το ... φαινόμενο του εξηλεκτρισμού της χώρας
Σήμερα στα καταστήματά της ΔΕΗ-ιδιόκτητα η franchise- o πελάτης δεν πάει για να πληρώσει τον λογαριασμό. Αυτό το κανει οn line. Eκεί πλέον πληροφορείται για φωτοβολταϊκά στο σπίτι, για αντλίες θερμότητας για energy coach, έξυπνους λαμπτήρες κ.α.
Ένα ισχυρό δίκτυο λιανικής με υποδομές logistics θα μπορούσε να λειτουργήσει άκρως υποστηρικτικά στο πλάνο ανάπτυξης της ΔΕΗ που θεωρεί την εμπορία core business, ασχέτως αν η αγορά αιφνιδιάστηκε με την είδηση ότι ενδιαφέρεται για τον Κωτσόβολο.
Πώς θα λειτουργεί το μοντέλο; Η ΔΕΗ θα εξαγοράσει μια αλυσίδα ηλεκτρικών ειδών -όχι κατ΄ ανάγκη τον Κωτσόβολο- ή πολλές μικρές τις οποίες και θα ενοποιήσει. Εκεί ο πελάτης θα μπορεί να αγοράζει το πλυντήριο για παράδειγμα, με τη μισή τιμή ή και δωρεάν ως επιδότηση από τη ΔΕΗ.
Για να γίνει όμως αυτή η συναλλαγή ο πελάτης εκτός του ότι θα αποκτά συμβόλαιο με τη ΔΕΗ θα δεσμεύεται και για τις ώρες λειτουργίας του πλυντηρίου που με την παροχή ενός χρονοδιακόπτη από την επιχείρηση θα εξασφαλίζεται ότι θα είναι οι βραδινές ώρες. Αντίστοιχα, στην πώληση ενός κλιματιστικού θα υπάρχει επιδότηση αν αυτό λειτουργεί στους 27 βαθμούς και όχι στους 19 ανεβάζοντας την κατανάλωση στα ύψη.
Η ΔΕΗ διαβλέπει ότι στο άμεσο μέλλον θα υπάρξουν πολλά peaks στην κατανάλωση ρεύματος, κάτι που για τον πάροχο δεν είναι είναι επιθυμητό αφού θα πρέπει με συνεχείς επενδύσεις να καλύπτει τη ζήτηση. Αναζητει ουσιαστικά μια win-win συμφωνία όπου ο καταναλωτής θα εξοικονομεί χρήματα από την αγορά μιας συσκευής και η επιχείρηση θα αποκτά μακροχρόνια συνεργασία με έναν πελάτη που θα έχει και «πράσινη» συνείδηση.
Είναι ένα μοντέλο που θυμίζει τη συμφωνία εξαγοράς του δικτύου Γερμανός από την Cosmote. Τότε όλοι έγραφαν για το λάθος που κάνει η Cosmote αγοράζοντας το δίκτυο και μάλιστα σε αλμυρή τιμή.
Έκαναν οι ίδιοι όμως λάθος. Οι έμπειροι πωλητές της Γερμανός μέσα από το έτοιμο δίκτυο απογείωσαν τις πωλήσεις της Cosmote που διαχρονικά από τότε είναι leader στην αγορά των τηλεπικοινωνιών.
Τα επόμενα τέσσερα χρόνια οι επενδύσεις της ΔΕΗ θα ανέλθουν στα 11 δισ. ευρώ, όπως είχε γίνει γνωστό κατά το investor day της επιχείρησης. Ένα ποσό 200-300 εκατ ευρώ για την είσοδο στο retail ηλεκτρικών συσκευών η διοίκηση θα μπορεί εύκολα να το δικαιολογήσει.