Τήρησαν ή όχι efood και wolt την εγκύκλιο του υπουργείου Εργασίας που απαγόρευε το delivery σε συνθήκες ακραίου καύσωνα; Όπως ανέφερε χθες σε δήλωση του ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Άδωνις Γεωργιάδης «και οι δύο εταιρείες παρά τον νόμο παρέδιδαν κανονικά, αδιαφορώντας για τις συνθήκες υγείας και ασφάλειας των εργαζομένων διανομένων. Ήδη η Ανεξάρτητη Αρχή Επιθεώρησης Εργασίας καταλογίζει τα αναλογούντα πρόστιμα. (…) Θα πρέπει όλοι να καταλάβουν, όσο μεγάλες εταιρείες και αν είναι, ότι δεν παίζουμε με την ασφάλεια των εργαζομένων(...)».
Σύμφωνα με πληροφορίες του Business Daily μέχρι αργά χθες το απόγευμα σε καμία από τις δύο εταιρείες δεν είχε γνωστοποιηθεί κάποιο πρόστιμο, ενώ κύκλοι κοντά στις διοικήσεις τους ισχυρίζονται ότι είναι μάλλον δύσκολο να καταλογιστεί πρόστιμο καθώς –σύμφωνα με τα λεγόμενα τους– κινήθηκαν εντός των ορίων που είχε θέσει η εγκύκλιος του υπουργείου για τον καύσωνα.
Σύμφωνα με το άρθρο 2 της σχετικής εγκυκλίου «για εργαζόμενους με σχέση εξαρτημένης εργασίας στον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας (…) καθίσταται υποχρεωτική η παύση εργασιών κατά το χρονικό διάστημα 12.00 – 17.00 σε χειρονακτικές εργασίες που εκτελούνται σε εξωτερικό χώρο, ενδεικτικά αναφέρονται, εργασίες σε τεχνικά και οικοδομικά έργα, εργοτάξια, διανομή και μεταφορά προϊόντων με δίτροχο όχημα (delivery)».
Από τις δύο εταιρείες διευκρινίστηκε ότι τήρησαν την εγκύκλιο, καθώς τους εργαζόμενους με σχέση εξαρτημένης εργασίας δεν τους απασχόλησαν στα επίμαχα πεντάωρα. Μία εξ’ αυτών δεν επέτρεψε να εργαστούν και εργολαβικοί εργαζόμενοι που συνεργάζονται μαζί της, καθώς εμπίπτουν στους περιορισμούς της εγκυκλίου. Τα παραπάνω μπορούν να διασταυρωθούν προφανώς και μέσω του συστήματος Εργάνη, όπως αναφέρουν οι εταιρείες.
Η συντριπτική πλειοψηφία των διανομέων τόσο της efood όσο και της wolt, όπως είναι γνωστό, δραστηριοποιούνται ως ελεύθεροι επαγγελματίες (freelancers), στους οποίους η εγκύκλιος δεν απαγόρευε να εργαστούν το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Η μία εκ των δύο εταιρειών, σύμφωνα με πληροφορίες του BD φέρεται να είχε κλείσει την πρόσβαση στην πλατφόρμα και στους freelancers, ενώ η άλλη την επέτρεπε, έχοντας όμως προχωρήσει σε γραπτή σύσταση προς όλους τους αυτοαπασχολούμενους διανομείς, με την οποία τους προέτρεπε να μην κάνουν χρήση της εφαρμογής τις επίμαχες ώρες.
Πέραν των παραπάνω, οι δύο εταιρείες παρέχουν την δυνατότητα στα εστιατόρια και στις άλλες συνεργαζόμενες επιχειρήσεις να πραγματοποιούν μόνο τη λήψη παραγγελιών μέσω των πλατφορμών που διαθέτουν και τις παραδόσεις να τις εκτελούν με δικούς τους διανομείς.
Επίσης, η εγκύκλιος διευκρίνιζε ότι δεν επιτρεπόταν η διανομή το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα μέσω δικύκλων, αφήνοντας έτσι ένα «παραθυράκι» για διανομή με αυτοκίνητο ή άλλο μέσο για όσους είχαν την δυνατότητα ή το επιθυμούσαν. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα αρκετών σούπερ μάρκετ που λαμβάνουν παραγγελίες μέσα από τις πλατφόρμες και πραγματοποιούν τις διανομές με δικά τους μέσα – κυρίως φορτηγάκια – στις γειτονιές.
Για τους παραπάνω λόγους και καθώς η εγκύκλιος δεν το επέβαλε, κρίθηκε σκόπιμο οι πλατφόρμες να παραμείνουν ανοικτές, επιτρέποντας σε όσους είχαν την δυνατότητα από την νομοθεσία να εργαστούν - και το επιθυμούσαν - να έχουν πρόσβαση σε αυτές. Και οι δύο εταιρείες αφήνουν να εννοηθεί ότι τα πρόστιμα που προαναγγέλθηκαν ότι θα τους επιβληθούν οφείλονται σε «παρεξήγηση» και καλό είναι να διευκρινιστεί ποιοι συγκεκριμένα πραγματοποίησαν τις παραδόσεις παραγγελιών στην Ανεξάρτητη Αρχή Επιθεώρησης Εργασίας και να εξεταστεί η σχέση εξάρτησης που είχαν με τις δύο επιχειρήσεις.