Οι ακραίες καιρικές συνθήκες που επικράτησαν κατά το μεγαλύτερο μέρος της περασμένης, πρώτης εβδομάδας για τις θερινές εκπτώσεις, είχαν ευθεία επίδραση στην αγοραστική κίνηση, κατά κοινή ομολογία εκπροσώπων της αγοράς. Μιλώντας στο BD, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας, κ. Στ. Καφούνης, σημειώνει ότι η αρχή της εβδομάδας έδειξε σημάδια ζωηρού ενδιαφέροντος εκ μέρους των καταναλωτών, ωστόσο από το μέσον και μέχρι και το Σαββατοκύριακο, η αγοραστική κίνηση μειώθηκε αισθητά, σε αντίστροφη φορά από την ανοδική εξέλιξη της θερμοκρασίας.
«Σε γενικές γραμμές, η Κυριακή που τα καταστήματα λειτουργούν κατά τις θερινές εκπτώσεις παρουσιάζει σχετικά αναιμικό ενδιαφέρον, καθώς οι καταναλωτές επιλέγουν κατά βάση την παραλία από τους εμπορικούς δρόμους, κι αυτό ίσχυσε και φέτος», υποστηρίζει ο κ. Καφούνης. Ο ίδιος επισημαίνει ότι πιο δυναμική ήταν η κίνηση στις περιοχές του κέντρου που συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον των ξένων επισκεπτών, όπως η Πλάκα και το Μοναστηράκι, όπου καταγράφηκε ικανοποιητικός τζίρος εκ μέρους των εμπόρων χάρη στους τουρίστες που πλημμυρίζουν το κέντρο της πόλης.
Θετικότερη ήταν επίσης η εικόνα και στα εμπορικά κέντρα, καθώς οι καταναλωτές προτίμησαν τους κλιματιζόμενους χώρους ειδικά τις δύσκολες ημέρες στο τέλος της εβδομάδας και το Σαββατοκύριακο. Σε κάθε περίπτωση, υπάρχει αισιοδοξία για βελτιωμένη εικόνα το επόμενο διάστημα, υπό την προϋπόθεση της ομαλοποίησης των καιρικών συνθηκών και δεδομένης της υπερεπάρκειας ειδών σε εντυπωσιακές προσφορές.
Στο ίδιο μήκος κύματος είναι και οι δηλώσεις του προέδρου του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, κ. Παντελή Φιλιππίδη. Όπως αναφέρει στο BD, η πρώτη ημέρα των εκπτώσεων στην συμπρωτεύουσα χαρακτηρίστηκε από το ζωηρό ενδιαφέρον των καταναλωτών, για να μειωθεί στην συνέχεια ωστόσο, καθώς ο καύσωνας έκανε δυσχερείς τις μετακινήσεις και οι καταναλωτές απέφευγαν την έκθεση στις ακραίες θερμοκρασίες.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, πέρα από τις καιρικές συνθήκες, η εικόνα στο λιανεμπόριο επηρεάζεται και από το καταναλωτικό κλίμα, όπως αυτό καταγράφεται σε τακτά χρονικά διαστήματα από τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Λιανικών Πωλήσεων Ελλάδας (ΣΕΛΠΕ). Κατά την τελευταία μέτρηση στις αρχές του Ιουνίου, ένας στους δύο καταναλωτές ανέφερε ότι θα μειώσει τις δαπάνες για αγορά προϊόντων το επόμενο εξάμηνο, καθώς η επίδραση του πληθωρισμού στην αγορά προϊόντων και υπηρεσιών είναι έντονη. Μάλιστα, το 36% των ερωτηθέντων ανέφερε ότι δεν διανύουμε μία ικανοποιητική περίοδο για να κάνει κανείς μεγάλες αγορές για το σπίτι, εκτιμώντας ότι το δεύτερο εξάμηνο του 2023 οι δαπάνες για λογαριασμούς κοινής ωφελείας θα είναι αυξημένες.
Επαληθεύοντας το τελευταίο εύρημα, το 42% των καταναλωτών εκτιμά ότι οι δαπάνες για αγορές προϊόντων το δεύτερο εξάμηνο του έτους θα είναι μειωμένες, ενώ το 30% αναμένει και αύξηση στις δαπάνες που σχετίζονται με την φορολογία. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι οι δαπάνες για λογαριασμούς, ενοίκια και φόρους αντιπροσωπεύουν πλέον το 70% του συνολικού οικογενειακού εισοδήματος, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το διαθέσιμο εισόδημα για αυθόρμητες αγορές.
Σύμφωνα με τον ΣΕΛΠΕ, τα αποτελέσματα της πιο πρόσφατης μέτρησης του δείκτη καταναλωτικού κλίματος καταγράφουν ένα καταναλωτικό κοινό πιεσμένο, σε ένα μεταβατικό στάδιο, με βασική ανησυχία τις πληθωριστικές πιέσεις σε προϊόντα και ένα αρνητικό μεν, βελτιούμενο δε καταναλωτικό κλίμα στην αγορά της λιανικής στην Ελλάδα.