Το αμερικανικό της όνειρο ζει η ΜΕΒΓΑΛ το τελευταίο διάστημα, καθώς οι εξαγωγές της βορειοελλαδίτικης γαλακτοβιομηχανίας έχουν αυξηθεί κατακόρυφα στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. «Η Αμερική έχει γίνει η μεγαλύτερη αγορά μας σε πωλήσεις εκτός Ελλάδας. Οι εξαγωγές μας στις ΗΠΑ, που είναι κυρίως σε βιολογική φέτα, φθάνουν πλέον τα 9 εκατ. ευρώ, όσο κάνει τζίρο μία μικρή εταιρεία τροφίμων», ανέφερε προχθές σε δημοσιογράφους, στο περιθώριο εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε στην Θεσσαλονίκη, η πρόεδρος της ΜΕΒΓΑΛ, Μαίρη Χατζάκου.
Με όπλο τις εξαγωγές, κυρίως φέτας, η ΜΕΒΓΑΛ τρέχει αυτό το διάστημα επενδυτικό πρόγραμμα που αφορά την επέκταση της τυροκομικής μονάδας. Σύμφωνα με την κ. Χατζάκου, η πρώτη φάση υλοποιήθηκε το 2022 και φέτος αναμένεται να ολοκληρωθεί η δεύτερη. Αυτό το διάστημα βρίσκεται στη φάση της ολοκλήρωσης των κτιριακών εγκαταστάσεων και της έλευσης του μηχανολογικού εξοπλισμού.
Το ύψος της επένδυσης είναι της τάξης των 20 εκατ. ευρώ και αφορά κυρίως στην αύξηση παραγωγικότητας στη φέτα. Η τελευταία κερδίζει συνεχώς μερίδιο και στον εσωτερικό «ανταγωνισμό» που υπάρχει με το γιαούρτι της ΜΕΒΓΑΛ στις εξαγωγές. Το 2021 οι εξαγωγές διαμορφώνονταν σε 60% για το γιαούρτι και 40% για την φέτα και πλέον θεωρείται ότι φέτα θα αποτελεί σύντομα το κύριο εξαγωγικό προϊόν της γαλακτοβιομηχανίας.
Σύμφωνα με την κ. Χατζάκου, το 2022 ήταν μία ιδιαίτερη χρονιά, τόσο για τον κλάδο όσο και για τη βιομηχανία. «Πέρυσι για πρώτη χρονιά δεν συμμετείχαμε στην SIAL (σ.σ. η μεγαλύτερη έκθεση τροφίμων στην Ευρώπη). Λόγω της έλλειψης γάλακτος δεν είχαμε επάρκεια προϊόντων με αποτέλεσμα να αναδιπλωθούμε για να καλύψουμε τους ήδη υπάρχοντες πελάτες μας και αυτούς με μικρότερες ποσότητες». Παράλληλα, οι αυξήσεις στα κόστη (ενέργεια, συσκευασίες, μεταφορικά, πρώτες ύλες) οδήγησαν σε σημαντικό περιορισμό της κερδοφορίας, παρά την μετακύλιση μέρους του κόστους στον τελικό καταναλωτή.
Για τη φετινή χρονιά, η κίνηση στο πρώτο πεντάμηνο είναι ενθαρρυντική, κυρίως γιατί δεν συντρέχουν τα προβλήματα του 2022. Όπως αναφέρει η κ. Χατζάκου, η βελτίωση στα αποθέματα πρώτης ύλης δίνει την δυνατότητα στη ΜΕΒΓΑΛ να επανέλθει δυναμικότερα στον χώρο των εξαγωγών. Πριν λίγο διάστημα συμμετείχε στην PLMA, την έκθεση των προϊόντων private label στην Ολλανδία, ενώ θα επιστρέψει και στην Anuga, στη Γερμανία το φθινόπωρο.
Τα «πολλά ποδάρια» της ΜΕΒΓΑΛ
Σε ερώτηση του Business Daily για το εάν την ανησυχεί ο ανταγωνισμό που αναμένεται να ενταθεί στην Θεσσαλονίκη από το φθινόπωρο με την επιστροφή της ΑΓΝΟ, η κ. Χατζάκου άφησε να εννοηθεί ότι με την εξαγωγική στροφή που έχει πάρει η εταιρεία αλλά και ο κλάδος, δεν αναμένεται να επηρεάσει σημαντικά τα μεγέθη της ΜΕΒΓΑΛ. «Όπως έλεγε και ο πατέρας μου, η ΜΕΒΓΑΛ έχει πολλά ποδάρια. Θα σε χτυπήσει κάποιος στο γάλα; Έχεις το γιαούρτι. Θα σε χτυπήσει στο γιαούρτι; Έχεις τα τυροκομικά…», σημείωσε με χιουμοριστική διάθεση.
Παρά την αύξηση του τοπικού ανταγωνισμού, το 2023 αναμένεται να είναι μία θετική χρονιά για τη μακεδονική επιχείρηση. Με έναν ισχυρό επιπλέον μέτοχο, τον Σπύρο Θεοδωρόπουλο, με είσοδο σε νέες προϊοντικές κατηγορίες -όπως είναι τα φυτικά ροφήματα- και στόχο την αύξηση των εξαγωγών, η ΜΕΒΓΑΛ προσδοκά φέτος σε αύξηση των πωλήσεων σε όγκο, αλλά και επιστροφή στις υψηλές κερδοφορίες.