ΓΔ: 1399.38 0.13% Τζίρος: 11.78 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 11:14:00 DATA
Φώτο: Shutterstock

Πλήγμα στη βιομηχανία ένδυσης της Ευρώπης από ενέργεια και πρώτες ύλες

Μείωση παραγωγής σε ένδυση/κλωστοϋφαντουργίας το τρίτο τρίμηνο του 2022 πανευρωπαϊκά, αντιστράφηκε η εικόνα του δεύτερου τριμήνου. Στροφή σε εισαγωγές από χώρες της Μεσογείου για απεξάρτηση από την Κίνα.

Οι πληθωριστικές πιέσεις και ο πόλεμος στην Ουκρανία επηρεάζουν το ισοζύγιο εισαγωγών/εξαγωγών ενδυμάτων αλλά και τη συνολική εικόνα της κλωστοϋφαντουργίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με τον δείκτη επιχειρηματικής εμπιστοσύνης να επιδεινώνεται ελαφρά ως προς τις οικονομικές προοπτικές για τους επόμενους μήνες.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Euratex, της ευρωπαϊκής ομοσπονδίας των κλάδων ένδυσης και κλωστοϋφαντουργίας, ο δείκτης παραγωγής ανήλθε στις 117,1 μονάδες το τρίτο τρίμηνο του 2022, υποχωρώντας από το επίπεδο που ήταν το τέταρτο τρίμηνο του 2019. Επιπλέον, η επιδείνωση του δείκτη επιχειρηματικής εμπιστοσύνης κατά το τρίτο τρίμηνο του 2022 σηματοδοτεί μία πιο απαισιόδοξη οπτική σχετικά με την μελλοντική ζήτηση για την παραγωγή ενδυμάτων, απόρροια της αύξησης των τιμών ενέργειας και των πρώτων υλών αλλά και του περιορισμού του διαθέσιμου εισοδήματος και της καταναλωτικής δαπάνης πανευρωπαϊκά.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία του τρίτου τριμήνου του προηγούμενου έτους, συνολικά για την ΕΕ, η παραγωγή στην κλωστοϋφαντουργία υποχώρησε κατά 3,2% και στην ένδυση κατά 4,2%, συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2021, δημιουργώντας προβληματισμό στους αναλυτές για τις προοπτικές των δύο κλάδων εν μέσω ενός πληθωριστικού περιβάλλοντος.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του εννεαμήνου του 2022, το κόστος της ενέργειας αυξήθηκε κατά 112%, οι τιμές των νημάτων κατά 24,5% και των βαφικών κατά 23%, οδηγώντας σε αυξήσεις στις τιμές παραγωγής των κλωστοϋφαντουργικών κατά 10,5% και των ενδυμάτων κατά 3,3%.

Την ίδια περίοδο, η παραγωγή στην κλωστοϋφαντουργία αυξήθηκε κατά 0,8% και στην ένδυση κατά 10,3%, ενώ ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε κατά 12,1% στην πρώτη και κατά 18% στην δεύτερη. Παρά ταύτα, αρκετοί κατασκευαστές με έδρα την ΕΕ παραμένουν σχετικά αισιόδοξοι, εκτιμώντας ότι η εικόνα εξισορροπείται σταδιακά μέσα στο 2023 με την αποκατάσταση των προβλημάτων της εφοδιαστικής αλυσίδας. Παράλληλα, ολοένα και περισσότερες ευρωπαϊκές επιχειρήσεις επιθυμούν να φέρουν την παραγωγή τους κοντά στην περιοχή της Μεσογείου, σηματοδοτώντας μία ευκαιρία συνολικά για τους δύο κλάδους και την ΕΕ.

Ειδικότερα, σύμφωνα με στοιχεία που συνέλεξε πρόσφατα το Γαλλικό Ινστιτούτο Μόδας (Institut Francaise de la Mode), το 48% των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων δήλωσε ότι προτίθεται να αυξήσει τις προμήθειες από την περιοχή της Μεσογείου τον επόμενο χρόνο, ενώ το 39% σκοπεύει να τις διατηρήσει σταθερές. Συνολικά ο κλάδος φαίνεται να επιθυμεί την μείωση της εξάρτησης από την Κίνα, σε πολύ υψηλό ποσοστό, αναζητώντας κοντινές εναλλακτικές. Σε αυτό το πλαίσιο, η γειτονική Τουρκία φαίνεται να αποκομίζει οφέλη, επιτυγχάνοντας να αυξήσει τις εξαγωγές της προς την ΕΕ στο εννεάμηνο του 2022 κατά 28,9% σε αξία και κατά 13% σε όγκο.

Συνολικά, οι ευρωπαϊκές εξαγωγές στο σύνολο της αλυσίδας ένδυσης/κλωστοϋφαντουργίας ανήλθαν σε 48,8 δισ ευρώ, ενισχυόμενες κατά 19% στην ένδυση και κατά 14,6% στην κλωστοϋφαντουργία, ενώ οι εισαγωγές ενδυμάτων αυξήθηκαν κατά 42% σε αξία το εννεάμηνο του 2022, συγκριτικά με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, αγγίζοντας τα 103,8 δισ ευρώ και κατά 20% συγκριτικά με το 2019.

Η Κίνα μάλιστα αύξησε κατά 21,6% την αξία και κατά 19% τον όγκο των εξαγωγών της προς την ΕΕ σε σχέση με το 2019, έχοντας όμως οξύ ανταγωνισμό από γειτονικές χώρες, λόγω της πολιτικής zero covid που εφάρμοζε έως πρότινος με ιδιαίτερη αυστηρότητα. Ενδεικτικά αξίζει να σημειωθεί το Μπανγκλαντές, το οποίο αύξησε τις εξαγωγές του προς την ΕΕ κατά 61,5% σε αξία και κατά 28% σε όγκο, το εννεάμηνο του 2022, ενώ σε θετική τροχιά βρέθηκαν το ίδιο διάστημα επίσης οι εξαγωγές γειτονικών χωρών, όπως η Ινδία, το Πακιστάν και η Μιανμάρ, προς την Ευρώπη, καθώς ο επιχειρηματικός κόσμος αναζητούσε λύσεις για γρήγορη παραγωγή και παράδοση των ενδυμάτων.

Σε γενικές γραμμές πάντως και σύμφωνα με τα στοιχεία της ευρωπαϊκής συνομοσπονδίας ένδυσης Euratex, ο κλάδος έχει σαφώς επηρεαστεί από τις πληθωριστικές πιέσεις που συμπιέζουν το διαθέσιμο εισόδημα των Ευρωπαίων, ενώ ο μετα-πανδημικός ενθουσιασμός έχει σαφώς καταλαγιάσει, δίνοντας την θέση του στην ανησυχία για το μέλλον και την αύξηση του κόστους διαβίωσης πανευρωπαϊκά.

Συνέπεια του αβέβαιου οικονομικού κλίματος, η Euratex κατέγραψε επίσης κάμψη του δείκτη εμπιστοσύνης στα στελέχη του κλάδου ένδυσης/κλωστοϋφαντουργίας, σε -6,3 μονάδες, σε επίπεδα πολύ χαμηλότερα από το τέταρτο τρίμηνο του 2019. Σημειώνεται ότι ο ευρωπαϊκός κλάδος ένδυσης και κλωστοϋφαντουργίας απασχολεί σήμερα 1,3 εκατ εργαζόμενους, σε συνολικά 143.000 επιχειρήσεις, ενώ οι εξαγωγές του το 2021 ανήλθαν σε 58 δισ ευρώ.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Έτος σταθεροποίησης κι ανόδου του 2024 για την αλυσίδα Toi & Moi

Η αλυσίδα γυναικείων ενδυμάτων διαβλέπει προοπτικές επαναφοράς σε κερδοφορία φέτος, μετά από ένα έτος μείωσης πωλήσεων και ζημίων. Διατηρεί 20 σημεία πώλησης σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Πάτρα.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πέντε καταστήματα στο δίκτυο της JD Sports και σχέδια για νέα επέκταση

Ο βρετανικός όμιλος τροφοδοτεί την ανάπτυξη του μέσω του ανοίγματος νέων σημείων διεθνώς. Άνοιξε 83 νέα καταστήματα το πρώτο εξάμηνο της τρέχουσας χρήσης, αυξάνοντας τα έσοδα του κατά 5% συγκριτικά με πέρσι.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ενισχυμένες οι πωλήσες της Shop & Trade, οι τόκοι πίεσαν την κερδοφορία

Η εταιρεία προσδοκά καλύτερες επιδόσεις φέτος. Ποντάρει στην αποδοτικότητα της εφοδιαστικής της αλυσίδας και σε συνεργασίες με ξένα σήματα, όπως τα υποδήματα Birkenstock που είχαν αύξηση πωλήσεων 150% το 2023.
LEVI'S
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Σημαντική αύξηση πωλήσεων και κερδών για τη Levi's στην Ελλάδα

Η ομαλοποίηση της αγοράς αλλά και το επικαιροποιημένο μοντέλο ανάπτυξης στην Ευρώπη συνέβαλαν στις θετικές επιδόσεις της ελληνικής θυγατρικής της δημοφιλούς αμερικανικής φίρμας jeans το 2023.
Pepco
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πιέζονται διεθνώς οι πωλήσεις της Pepco, δύο νέα καταστήματα στην Ελλάδα

Η επέκταση του δικτύου καταστημάτων θα τροφοδοτήσει την ανάπτυξη στην Ελλάδα και το 2025, παρά τα αυξανόμενα κόστη αγορών και μεταφοράς εμπορευμάτων. Μειώθηκαν οι πωλήσεις του ομίλου το δ' τρίμηνο.