ΓΔ: 1395.61 -0.14% Τζίρος: 50.50 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 14:46:00 DATA
Altus-Atlas4-Drone
Φωτο: Altus

Τα ελληνικά drones που κατακτούν αγορές και μπαίνουν στον τομέα Άμυνας

Ποια είναι η Altus, η εταιρεία κατασκευής drones με έδρα τα Χανιά που επέλεξε η Amazon για το πρόγραμμα «Έξυπνο νησί» στη Νάξο και έχει κλείσει σημαντικές διεθνείς συμβάσεις, ενώ ετοιμάζει drone που θα μπορεί να φέρει οπλισμό.

Όταν η Amazon ανακοίνωσε ότι στο πρόγραμμα της που θα μετατρέψει τη Νάξο σε «έξυπνο νησί» θα συμμετέχει η ελληνική εταιρεία Altus με το drone της Atlas-4, αυτοί που δεν γνώριζαν αναρωτήθηκαν ποια είναι η εταιρεία που παράγει αυτά τα drones.

Αυτοί πάλι που γνώριζαν ξέρουν καλά ότι πρόκειται για την εταιρεία που εμπιστεύθηκε η EMSA (European Maritime Safety Agency), αλλά και η Organization for Security and Stability in Europe, που τα προϊόντα της χρησιμοποιούν οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, η Πυροσβεστική, η Ελληνική Αστυνομία και ότι είναι μια εταιρεία που πλέον εμπιστεύονται πολλοί οργανισμοί και εταιρείες στο εξωτερικό.

Με έδρα της τα Χανιά, η Altus από το 2011 που άρχισε να δραστηριοποιείται στον τομέα των μη επανδρωμένων αεροσκαφών στον τομέα της άμυνας και της ασφάλειας έχει δώσει πάρα πολύ σημαντικά δείγματα γραφής.

Τα τελευταία τέσσερα χρόνια έχει προϊόντα μια σειρά από πολυκόπτερα και ένα σταθερής πτέρυγας. Τα πολυκόπτερα είναι δικής της σχεδίασης και το σταθερής πτέρυγας το έχει κατασκευάσει σε συνεργασία με μια εταιρεία από την Αμερική. Επίσης απασχολεί επιστημονικό και εξειδικευμένο προσωπικό που προτίμησε να δουλέψει στην πατρίδα του παρά να φύγει στο εξωτερικό.

Η Altus καλύπτει μια πλειάδα εφαρμογών πέρα από το κομμάτι της άμυνας και ασφάλειας, με εφαρμογές όπως επιτήρηση δικτύων, επιθεωρήσεις κτιρίων και διάφορες άλλες περιβαλλοντολογικές εφαρμογές. Για παράδειγμα, η EMSA (European Maritime Safety Agency) χρησιμοποιεί τα drones της για να μετρά τους ρύπους από καράβια που διέρχονται από ευρωπαϊκά ύδατα. 

Zaxarias-Sarris-Altus

 

Όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της ALTUS LSA, Ζαχαρίας Σαρρής, μιλώντας στο Businessdaily: «Δίνουμε μεγάλο βάρος στο compliance βλέπουμε ότι και τα συστήματα που αναπτύσσουμε και οι υπηρεσίες που δίνουμε συμμορφώνονται με τις ευρωπαϊκές οδηγίες, κάτι που πιστεύω ότι θα καθορίσει το μέλλον των μη επανδρωμένων αεροσκαφών τα επόμενα χρόνια. Πλέον τα συστήματα που θα πετάνε τα επόμενα χρόνια θα πρέπει να συμμορφώνονται με τις προδιαγραφές από διεθνείς κανονισμούς. Εμείς δίνουμε μεγάλο βάρος σε αυτό, όπως επίσης δίνουμε μεγάλο βάρος στο κομμάτι του R&D μας στο κομμάτι του πως μπορούν τα συστήματα αυτά να είναι πιο αυτόνομα». 

Οι πελάτες της ελληνικής Altus, σε διάφορα μέρη του κόσμου αλλά και στην Ελλάδα είναι πολλοί. Στην Ελλάδα οι πελάτες της είναι ο Ελληνικός Στρατός, το Πολεμικό Ναυτικό, η Ελληνική Αστυνομία και άλλοι φορείς. Το Πυροσβεστικό σώμα είτε για επιτήρηση, είτε για έρευνα και διάσωση. Στο εξωτερικό έχει δώσει συστήματα στον Organization for Security and Stability in Europe, στην EMSA και σε διάφορους άλλους διεθνείς οργανισμούς.

Επίσης, σιγά σιγά και ιδιώτες αρχίζουν να ενδιαφέρονται για την απόκτηση drones καθώς πλέον μπορούν να χρησιμοποιηθούν και να καλύψουν περισσότερες εφαρμογές από παλιότερα. 

Μιλώντας με τον CEO της Altus Ζαχαρία Σαρρή δεν θα μπορούσε κάποιος να μην ρωτήσει για την Τουρκία και να θέσει το ερώτημα γιατί ενώ η Ελλάδα είχε πρώτη την ιδέα για μη επανδρωμένο αεροσκάφος, σήμερα ουσιαστικά δεν έχει γίνει τίποτα, ενώ οι γείτονες έχουν αναπτυχθεί τόσο πολύ. 

Ο κ. Σαρρής μας είπε: «Για μένα το σημαντικότερο είναι να παρθεί μια απόφαση σε στρατηγικό επίπεδο για τη χώρα να βγει το κράτος και να πει ότι την επόμενη πενταετία η Ελλάδα να γίνει μια αυτόνομη δύναμη στον τομέα των μη επανδρωμένων αεροσκαφών. Όλες οι χώρες κάπως έτσι λειτουργούν. Έτσι, με αυτό τον τρόπο θα καθοριστεί το τι θέλουμε να κάνουμε ως χώρα, να καθοριστεί και πόσο είμαστε διατεθειμένοι να επενδύσουμε, να ενημερωθούν οι αμυντικές βιομηχανίες του χώρου που έχουν ενασχόληση σε αυτό το αντικείμενο και να οργανωθούμε ώστε μέσα στο συγκεκριμένο διάστημα να οργανωθούμε ώστε να επιτευχθεί ο συγκεκριμένος στόχος».

Για να συμπληρώσει: «Δυστυχώς αυτό δεν γίνεται όχι μόνο για τα μη επανδρωμένα αλλά γενικότερα στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα να δαπανώνται κονδύλια σε εταιρείες του εξωτερικού, άσχετα αν υπάρχει η δυνατότητα στην Ελλάδα και με αυτό τον τρόπο να χάνεται πολύτιμη τεχνογνωσία και να χάνεται και πολύτιμος χρόνος γιατί εμείς είχαμε την ιδέα πρώτοι αλλά οι γείτονές μας μας έχουν ξεπεράσει στον τομέα αυτό».

Η συνεργασία με την Amazon

Όσον αφορά τη συνεργασία με την Amazon που επέλεξε την Altus να δώσει το drone Atlas 4 που θα μεταφέρει βιολογικό υλικό και φάρμακα από το νοσοκομείο της Νάξου στα γειτονικά νησιά.

Ο κ. Ζαχ. Σαρρής μας είπε: «Είναι διαφορετικό να έχεις ένα προϊόν το οποίο μόλις έχεις αναπτύξει και αλλιώς όταν έχεις ένα προϊόν ώριμο που έχει επιχειρήσει για χρόνια, έχει βγάλει όλες τις παιδικές ασθένειες και έχει βγει μέσα από τις επιχειρήσεις. 

Atlas5-Altus

 

Για αυτό μας επέλεξε η Amazon. Πιστεύω ότι το πρώτο είναι ότι οι αποστολές που αξιοποιούμε τα συστήματά μας είναι δύσκολες εφαρμογές σε περιβάλλον με δύσκολες καιρικές συνθήκες. Η πορεία στο χώρο μας έχει δείξει ότι τα συστήματά μας μπορούν να ανταπεξέλθουν σε τέτοιου είδους συνθήκες και επίσης το γεγονός ότι είμαστε από τις λίγες εταιρείες που έχουν υλοποιήσει συμβάσεις με επιτυχία και τα συστήματά τους είναι δοκιμασμένα».

Ο ανταγωνισμός στο εξωτερικό

Πόσο δύσκολο όμως είναι να βγει μια ελληνική εταιρεία στο εξωτερικό και μάλιστα μια εταιρεία στο χώρο της τεχνολογίας των μη επανδρωμένων αεροσκαφών και των drones. Ο κ. Σαρρής μας είπε ότι είναι αρκετά δύσκολο δεδομένου του τεχνολογικού υπόβαθρου που χρειάζεται. Δεν είναι μόνο να υπάρχει μια ιδέα, αλλά να υπάρχουν και οι συνθήκες και τα μυαλά να υποστηρίξουν αυτή την ιδέα και να την βγάλουν γρήγορα στην αγορά.

«Ανταγωνιζόμαστε εταιρείες του εξωτερικού που έρχονται από πιο σταθερό οικονομικό περιβάλλον έχουν μεγαλύτερη πρόσβαση στο να μπορέσουν να μπουν στην διεθνή αγορά και έχουν ένα μεγαλύτερο οικοσύστημα γύρω τους για να τους υποστηρίζει σε αυτά που θέλουν να αναπτύξουν για το μέλλον», επισήμανε ο κ. Σαρρής.

Ωστόσο τι γίνεται με τη συμμετοχή των ελληνικών εταιρειών στα εξοπλιστικά της χώρας, η οποία τα τελευταία χρόνια έχει κάνει παραγγελίες δισεκατομμυρίων; Γιατί οι ελληνικές εταιρείες μένουν απέξω, ενώ έχουν πολλά πλέον αξιόλογα προϊόντα; 

Ο κ. Ζαχ. Σαρρής μας είπε: «Για μένα είναι καθαρά θέμα βούλησης. Βλέπουμε ότι ακόμα και τώρα υλοποιούνται εξοπλιστικά προγράμματα που περιέχουν υποσυστήματα που μπορούν να γίνουν στην Ελλάδα και δεν υπάρχει κάποια προτροπή ή κάποια απαίτηση από την ελληνική πλευρά να αξιοποιηθούν αυτές οι δυνατότητες μαζί με τον ανάδοχο που παρέχει το σύστημα. Για μένα δεν υπάρχει κάποια δικαιολογία».

Και συμπλήρωσε: «Θα πρέπει και εμείς να καταλάβουμε σαν χώρα ότι αν δεν επενδύσουμε μέσα στην αμυντική μας βιομηχανία και γενικότερα στον τεχνολογικό τομέα θα μείνουμε όπως είμαστε τα τελευταία 20 χρόνια. Άμα δείτε, υπάρχουν οπλικά συστήματα που έχουν περάσει από τη Βουλή που εμπεριέχουν συστήματα μη επανδρώμενα για τα οποία δεν υπήρχε πολιτική βούληση που θα πει στον υποψήφιο ανάδοχο “αν μας θέλεις για πελάτες θα πρέπει πρώτα να περάσεις από την αμυντική βιομηχανία της χώρας να δεις τι δυνατότητες υπάρχουν και μετά να έρθεις με μια ολοκληρωμένη πρόταση”. Από την στιγμή που δεν το ζητάει κάποιος θα κοιτάξει κι αυτός να στηρίξει την δική του αμυντική βιομηχανία».

Altus

 

Τα σχέδια για το μέλλον

Το 2022 τελειώνει και η Altus «πετάει» προς το μέλλον. Όπως μας είπε ο κ. Σαρρής, «προχωράμε πολύ δυναμικά. Επενδύουμε στο κομμάτι της έρευνας και της ανάπτυξης πιο πολύ πάνω στην ανάπτυξη λογισμικού. Τον καινούργιο χρόνο θα φέρουμε ένα καινούργιο σύστημα στο portfolio μας, το Atlas 8, που θα μπορεί να σηκώνει 40 κιλά φορτίο και θα μπορεί να πηγαίνει σε απόσταση με το φορτίο 20 χλμ. Θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο κομμάτι των μεταφορών αλλά και στο κομμάτι του defence καθώς θα μπορεί να φέρει οπλισμό».

Όσον αφορά το κομμάτι της έρευνας, ο CEO της Altus επισημαίνει: «Παράλληλα συνεχίζουμε το κομμάτι της έρευνας με το Mentor. Το Mentor είναι ένα λογισμικό που θα επιτρέπει την πτήση πολλαπλών συστημάτων σε διάφορες απομακρυσμένες περιοχές από το χειριστή τους και να μπορεί ένας χειριστής να ελέγχει πολλά συστήματα την ίδια χρονική στιγμή σε διαφορετικές αποστολές».

Για το τέλος δεν μπορούμε να μην ρωτήσουμε ποιοι κρύβονται πίσω από αυτά τα προϊόντα υψηλής τεχνολογίας που φτάνουν μέχρι την άκρη του κόσμου. Όπως μας είπε ο κ. Ζαχ. Σαρρής, στην εταιρεία εργάζονται γύρω στα 25 άτομα, μισοί στην Αθήνα και μισοί στα Χανιά της Κρήτης. «Όλοι Έλληνες, έχουμε πολύ μεγάλο ποσοστό επιστημονικού και εξειδικευμένου προσωπικού, που το επόμενο έτος θα αυξηθεί αρκετά», κατέληξε.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Μένει στον «πάγο» λόγω του ΣτΕ η υλοποίηση του deal για τα πυρομαχικά

Η συμφωνία των ΕΑΣ με τη σλοβακική MSM Export έχει υπογραφεί αλλά δεν υλοποιείται, καθώς εκκρεμεί η εκδίκαση προσφυγής της ONEX στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Άρχισε χθες η συζήτηση, υπομνήματα στις 25 Νοεμβρίου.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αίνιγμα η αναζήτηση εργαζομένων για τη νέα κοινοπραξία στα πυρομαχικά

Η νέα εταιρεία των ΕΑΣ και της MSM θα χρειαστεί προσωπικό για την παραγωγή πυρομαχικών, αλλά τα ΕΑΣ διαθέτουν πολύ μικρό αριθμό εργαζομένων και δεν υπάρχει συναίνεση για μεταφορά τους στην κοινοπραξία.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

«Πάγωσε» προσωρινά με διαταγή του ΣτΕ η συμφωνία για τα πυρομαχικά

Δεν υπογράφεται η σύμβαση μεταξύ των ΕΑΣ και της σλοβακικής MSM μέχρι να συζητηθούν τα ασφαλιστικά μέτρα της ONEX στις 11 Νοεμβρίου. Στις 3 Δεκεμβρίου συζητείται στο ΣτΕ η αίτηση ακύρωσης της συμφωνίας.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Κλείνει το deal με τους Σλοβάκους για την παραγωγή πυρομαχικών

Αύριο η κρίσιμη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου της ΕΑΣ για να εγκρίνει τη συμφωνία δημιουργίας κοινής εταιρείας. Επιμένει στη δική της πρόταση η αμερικανική ONEX, «αιχμηρή» επιστολή Ξενοκώστα.