ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
Super-Market
Φωτο: Shutterstock

Κέρδη στους μεγάλους, ασφυξία σε μικρούς φέρνει το καλάθι του νοικοκυριού

Στα ισχυρά σούπερ μάρκετ μετατοπίζεται μεγαλύτερο κομμάτι του τζίρου της αγοράς, ενώ οι μικρότερες αλυσίδες και καταστήματα υφίστανται μεγάλες απώλειες. Τι δηλώνουν στο BD Χαζηθεοδοσίου και Καβαθάς.

Σε μηχανισμό ανακατανομής μεριδίων σε βάρος των μικρότερων επιχειρήσεων του λιανεμπορίου –μικρών αλυσίδων σούπερ μάρκετ, μίνι μάρκετ, γενικότερα μικρών σημείων πώλησης– εξελίσσεται το περίφημο «καλάθι του νοικοκυριού» που νομοθέτησε το υπουργείο Ανάπτυξης.

Ήδη στην πρώτη εβδομάδα παρατηρείται μία περιορισμένη αύξηση πωλήσεων που κυμαίνεται από 1% ως και 2%, ανάλογα με την αλυσίδα, που δεδομένων των μεγεθών των μεγάλων αλυσίδων, αυτό το εν πρώτοις αμελητέο ποσοστό μεταφράζεται σε πολλές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ. Ενώ η σύνθεση του «καλαθιού» με επώνυμα και ιδιωτικής ετικέτας προϊόντα παραμένει μάλλον ετεροβαρής σε βάρος των πρώτων σε αρκετές περιπτώσεις, δεδομένου του χαρακτήρα των αλυσίδων –δεν πρόκειται για discount αλυσίδες όπως είναι πχ η Lidl. Και με τις διαμαρτυρίες των καταναλωτών να είναι εξαιρετικά έντονες και εμφαντικές.

Πάντως, από την άλλη πλευρά, όπως επισημαίνουν πηγές της αγοράς στο BD, το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι μικρές λιανεμπορικές μονάδες και ιδιαίτερα όσες διαθέτουν ετήσιες πωλήσεις χαμηλότερες των 90 εκατ. ευρώ, έχει πλέον υπαρξιακό χαρακτήρα. Ελάχιστες επιχειρήσεις από αυτές είναι δυνατόν να συγκροτήσουν δικό τους «καλάθι» για να «πλασαριστούν» σε ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό περιβάλλον, έστω και στη χαμηλότερη κλίμακα.

Μιλώντας προς το BD ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών κ. Γιάννης Χατζηθεοδοσίου τονίζει πως η νομοθέτηση του «καλαθιού» είναι ευθεία παρέμβαση στον ανταγωνισμό σε βάρος των μικρότερων επιχειρήσεων. Παρομοίως, ο κ. Γιώργος Καβαθάς, πρόεδρος της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδος, θεωρεί ότι οδηγούνται στην καταστροφή πολλές χιλιάδες μικρές επιχειρήσεις. Αξίζει να σημειωθεί ότι πλήττονται ευθέως περισσότερες από 50.000 μικρές επιχειρήσεις (αρτοποιεία, κρεοπωλεία, οπωροπωλεία, μίνι μάρκετ κλπ) που έχουν διατηρήσει ως τώρα περίπου το 14% της αγοράς. Ωστόσο, σε καλύτερη θέση δεν βρίσκονται ούτε οι προμηθευτικοί συνεταιρισμοί των μικρών λιανεμπορικών επιχειρήσεων, οι οποίοι σε καμία περίπτωση δεν έχουν την δυνατότητα να συγκροτήσουν ένα «καλάθι» στοιχειωδώς ανταγωνιστικό.

Κορυφαίο στέλεχος προμηθευτικού συνεταιρισμού, που συνολικά τα μέλη του πραγματοποιούν πωλήσεις περί τα 500 εκατ. ευρώ ετησίως και έχουν υποστεί ισχυρό πλήγμα από την αύξηση του ενεργειακού κόστους, έλεγε ότι «δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα, απλώς ζητάμε -και σκοπεύουμε να επιμείνουμε- από τους προμηθευτές μας να βελτιώσουν τις προσφορές τους. Έχουμε και εμείς προσφορές σε πολλά προϊόντα, αλλά δεν μπορούμε να στήσουμε “καλάθι”. Ελπίζουμε να επιβιώσουμε».

Επίσης, πηγή της εταιρείας OK Anytime Market AE, που διαχειρίζεται την αλυσίδα των ομώνυμων καταστημάτων με την οποία συνομίλησε το BD, ανέφερε πως παρά το γεγονός ότι δεν ανήκει στην κατηγορία των αλυσίδων που είναι υποχρεωμένες να συγκροτούν «καλάθι» - και να ενημερώνουν το Παρατηρητήριο του Καταναλωτή - ωστόσο έχουν αποφασίσει να το κάνουν. Όπως είπε χαρακτηριστικά, θα είναι ένα «καλάθι» 51 επώνυμων προϊόντων, που θα έχει διάρκεια μεγαλύτερη των επτά ημερών και δεν θα περιέχει κανένα προϊόν ιδιωτικής ετικέτας. Κι αυτό θα συμβεί, πρόσθεσε, εις βάρος της κερδοφορίας της εταιρείας και παράλληλα «οτιδήποτε κατορθώσουμε να αποσπάσουμε σε παροχές και εκπτώσεις από τους προμηθευτές μας». Και συμπλήρωσε ότι «700 προιόντα είναι σε προσφορά κάθε 15 ημέρες».

Είναι προφανής η αγωνία και η προσπάθεια να αναβαθμίσουν την ανταγωνιστικότητα τους σε ένα περιβάλλον εξαιρετικά δύσκολο, με την μείωση του διαθέσιμου καταναλωτικού εισοδήματος και την επιθετική πρωτοβουλία των κινήσεων που διαθέτουν πλέον οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η εν λόγω εταιρεία διαθέτει ένα δίκτυο 109 καταστημάτων με την επωνυμία OK market στο λεκανοπέδιο της Αττικής, από τα οποία τα 10 – 11 ανήκουν στην εταιρεία και τα άλλα λειτουργούν με francisee, ενώ υπάρχουν και άλλα 22 καταστήματα με την επωνυμία ΟΚ Grossery στην επαρχία – πρόκειται για μεγαλύτερα καταστήματα, περίπου 300 τμ, δηλαδή μικρά σούπερ μάρκετ που βρίσκονται στην Βόρειο Ελλάδα, Κεφαλονιά, Ζάκυνθο, Μύκονο, Πάτρα και Αράχωβα, από τα οποία μόνο τα 3 ανήκουν στην εταιρεία.    

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αντεπιτίθεται η ΑΒ Βασιλόπουλος για το βαρύ πρόστιμο του υπ. Ανάπτυξης

Η αλυσίδα σούπερ μάρκετ προσφεύγει δικαστικά εναντίον του προστίμου που ανακοινώθηκε χθες από τον Α. Γεωργιάδη και είναι το δεύτερο μεγαλύτερο έως τώρα. Γιατί θεωρεί ότι ήταν εσφαλμένοι οι υπολογισμοί του υπουργείου.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τι περιμένει η αγορά από τον Θεοδωρικάκο: Μηνύματα μέσω... προστίμων

Πολιτική... μαστιγίου ακολουθεί ο νέος υπουργός Ανάπτυξης, με κατακόρυφη αύξηση των προβλεπόμενων προστίμων, παρότι οι τιμές βρίσκονται ήδη σε πτώση και αναμένεται να υποχωρήσουν ταχύτερα από τον Οκτώβριο.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Επίθεση σε δύο μέτωπα από την κυβέρνηση για μείωση τιμών στα σούπερ μάρκετ

Περισσότεροι έλεγχοι και πολύ βαριά πρόστιμα, έως 6 εκατ. ευρώ. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα ερευνήσει αν οι πολυεθνικές επιβάλλουν ακριβότερες τιμές στην Ελλάδα από τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα ραντεβού Θεοδωρικάκου για την ακρίβεια και ο νέος στόχος της κυβέρνησης

Ποιοι ήταν οι πρώτοι παράγοντες της αγοράς που συνάντησε ο νέος υπουργός Ανάπτυξης και ποιο μήνυμα μετέφερε. Στόχος πλέον δεν είναι είναι να συγκρατηθεί ο πληθωρισμός τροφίμων, αλλά να γίνει αρνητικός.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Συνεχείς κινήσεις επέκτασης από τη Μέτρο ΑΒΕΕ, επενδυτικό σχέδιο 280 εκατ.

Έως και 120 νέα καταστήματα θα δημιουργηθούν μέχρι και το 2026, σημαντικές επενδύσεις στα κέντρα διανομής. Ήλθε η ώρα να αρθούν τα παρεμβατικά μέτρα στην αγορά, τονίζει ο Αριστοτέλης Παντελιάδης.