ΓΔ: 1430.91 0.18% Τζίρος: 149.47 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Φωτο: Shutterstock

Απογοητεύει τους εμπόρους ο Οκτώβριος: Το ωράριο και η Black Friday

Αρκετές επιχειρήσεις επιδιώκουν να αλλάξουν το κλίμα στην αγορά, φέρνοντας πιο κοντά τις προσφορές της Black Friday, καθώς οι πωλήσεις του Οκτωβρίου υποχωρούν κατά 15%. Δεν υπάρχει κοινή γραμμή για μείωση του ωραρίου.

Νωρίτερα από ποτέ φέρνουν τις προσφορές της Black Friday οι εμπορικές επιχειρήσεις της χώρας, με στόχο να τονώσουν το ενδιαφέρον των καταναλωτών, Αν και παραδοσιακά ο μήνας Οκτώβριος δεν θεωρείται ιδιαίτερα δυναμικός ως προς τους τζίρους -ειδικότερα σε ένδυση και υπόδηση- αποτελώντας μία μεταβατική περίοδο μεταξύ θέρους και χειμώνα, η φετινή πραγματικότητα χαρακτηρίζεται ως αποκαρδιωτική από εκπροσώπους των εμπόρων, καθώς το υψηλό ενεργειακό κόστος σε συνδυασμό με τις αυξήσεις τιμών σε βασικά αγαθά περιορίζουν το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών.

Εκπρόσωποι του οργανωμένου εμπορίου σημειώνουν μάλιστα στο BD ότι ήδη ο μήνας «τρέχει» με κάμψη τζίρου σε ποσοστό 15% περίπου συγκριτικά με το 2019, συμπαρασύροντας και τις εκτιμήσεις για την εξέλιξη του έτους συνολικά. Με τα τρέχοντα δεδομένα, υπολογίζεται ότι η χρονιά θα κλείσει με αύξηση περί το 15% συγκριτικά με πέρσι, αλλά μείωση κατά 7% περίπου συγκριτικά με το 2019.

Μιλώντας στο BD, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, κ. Παντελής Φιλιππίδης, σημειώνει ότι η φετινή χρονιά συνολικά δεν εξελίσσεται με ευοίωνους όρους για το εμπόριο.«Ειδικά σε ό,τι αφορά την αγορά της βορείου Ελλάδος, οι αυξημένες τουριστικές ροές δεν μεταφράστηκαν σε αυξημένα έσοδα για τις εμπορικές επιχειρήσεις, οι οποίες στην πλειονότητα τους είναι μικρομεσαίες και κινδυνεύουν να χαθούν εξαιτίας της αύξησης των λειτουργικών τους δαπανών». Ο κ. Φιλιππίδης τοποθετεί ακριβώς σε αυτό το πλαίσιο την πρόσφατη πρόταση του ΕΣΘ για την μείωση του ωραρίου λειτουργίας των επιχειρήσεων, κατά 25 ώρες συνολικά τον μήνα, η οποία διατυπώθηκε προ ολίγων ημερών και προκάλεσε ποικίλες αντιδράσεις.

Μέχρι στιγμής πάντως, η πλειονότητα των εμπορικών επιχειρήσεων δεν ακολουθεί την πρόταση του ΕΣΘ, δεδομένου ότι δημιουργούνται συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού εάν δεν υιοθετηθεί από όλους. Ωστόσο, ο κ. Φιλιππίδης σημειώνει ότι είναι ζήτημα επιβίωσης για το εμπόριο η μείωση της κατανάλωσης ενέργειας κατά 15%, όπως έχει ζητηθεί από την Πολιτεία, κι επισημαίνει ότι αργά ή γρήγορα ο εμπορικός κόσμος θα συνειδητοποιήσει την δύναμη του, υιοθετώντας την πρόταση. Για τον πρόεδρο του ΕΣΘ η κατάσταση είναι ήδη πολύ δύσκολη για τον εμπορικό κόσμο της Θεσσαλονίκης, με πάρα πολλά ακίνητα σε κεντρικούς δρόμους να παραμένουν αδιάθετα, γεγονός που εξηγεί τις προσφορές που υπάρχουν ακόμη κι αυτή την περίοδο σε πολλά καταστήματα, αλλά και την βιασύνη αρκετών μεγάλων αλυσίδων να φέρουν πιο κοντά την Black Friday.

Αντιδρώντας στις εξαγγελίες του ΕΣΘ για την μείωση του ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων, ο Εμπορικός Σύλλογος Αθήνας ανέφερε ότι η Πολιτεία θα πρέπει να στηρίξει στοχευμένα το ελληνικό εμπόριο με την επιδότηση της ενεργειακής και ψηφιακής του αναβάθμισης και πάγωμα κάθε πιθανής αύξησης ασφαλιστικών εισφορών και λοιπών βαρών. Σύμφωνα με τον ΕΣΑ, είναι επίσης αναγκαία η δημιουργία μίας τελευταίας γενναίας ρύθμισης όλων των οφειλών που έχουν συσσωρευτεί τα τελευταία 12 χρόνια, με ταυτόχρονη επιβράβευση των συνεπών.

Ως προς το ζήτημα του ωραρίου, ο πρόεδρος του ΕΣΑ, κ. Σταύρος Καφούνης, αναφέρει στο BD ότι αποτελεί βασική προϋπόθεση η έκδοση σχετικής υπουργικής απόφασης που να καλύπτει το σύνολο της αγοράς, συμπεριλαμβανομένων και των super markets, προκειμένου να εφαρμοστεί το μέτρο, ενώ εκτιμά ότι θα πρέπει να συνδυαστεί με την αυτόματη επιδότηση του κόστους ρεύματος και να δοθεί η δυνατότητα ευέλικτης εργασίας στους μισθωτούς εργαζομενους, ώστε να μην μειωθούν οι αποδοχές τους.

Υπάρχουν τέλος κι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι, επειδή ακριβώς οι τζίροι στην αγορά είναι περιορισμένοι, η περικοπή του ωραρίου δεν αποτελεί την λύση, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι το δίωρο 19:00 με 21:00 πραγματοποιείται κατά μέσο όρο ποσοστό ακόμη και 30%-35% του τζίρου μίας εμπορικής επιχείρησης. Σε ό,τι αφορά δε την Black Friday, οι έμποροι διεθνώς αναζητούν τρόπους τόνωσης του καταναλωτικού ενδιαφέροντος προκαταβολικά, με αρκετούς να κάνουν πλέον λόγο για... Black November, προϊδεάζοντας έτσι για έναν μήνα που θα φέρει πιο κοντά το καταναλωτικό πνεύμα των γιορτών.  

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Οι τουρίστες στήριξαν την αγορά, προσδοκίες για την Black Friday

Το δίμηνο Σεπτεμβρίου - Οκτωβρίου αυξήθηκαν οι τουρίστες υψηλών εισοδημάτων, οι οποίοι συνεισέφεραν και στους εμπορικούς τζίρους. Ήδη «τρέχουν» οι προωθητικές ενέργειες για Black Friday και Cyber Monday.
IKEA, Fourlis
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Όμιλος Φουρλή: Στην Πάτρα άνοιξε το πρώτο μεγάλο IKEA μετά την κρίση

Όπως τόνισε ο Βασίλης Φουρλής, το νέο κατάστημα της αλυσίδας αποτελεί το πρώτο μεγάλο σημείο που ανοίγει μετά το 2010. Σχέδια για άνοιγμα έως και 10 νέων μικρότερων ΙΚΕΑ σε μακροπρόθεσμη βάση.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Έτος σταθεροποίησης κι ανόδου του 2024 για την αλυσίδα Toi & Moi

Η αλυσίδα γυναικείων ενδυμάτων διαβλέπει προοπτικές επαναφοράς σε κερδοφορία φέτος, μετά από ένα έτος μείωσης πωλήσεων και ζημίων. Διατηρεί 20 σημεία πώλησης σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Πάτρα.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πέντε καταστήματα στο δίκτυο της JD Sports και σχέδια για νέα επέκταση

Ο βρετανικός όμιλος τροφοδοτεί την ανάπτυξη του μέσω του ανοίγματος νέων σημείων διεθνώς. Άνοιξε 83 νέα καταστήματα το πρώτο εξάμηνο της τρέχουσας χρήσης, αυξάνοντας τα έσοδα του κατά 5% συγκριτικά με πέρσι.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ενισχυμένες οι πωλήσες της Shop & Trade, οι τόκοι πίεσαν την κερδοφορία

Η εταιρεία προσδοκά καλύτερες επιδόσεις φέτος. Ποντάρει στην αποδοτικότητα της εφοδιαστικής της αλυσίδας και σε συνεργασίες με ξένα σήματα, όπως τα υποδήματα Birkenstock που είχαν αύξηση πωλήσεων 150% το 2023.
Pepco
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πιέζονται διεθνώς οι πωλήσεις της Pepco, δύο νέα καταστήματα στην Ελλάδα

Η επέκταση του δικτύου καταστημάτων θα τροφοδοτήσει την ανάπτυξη στην Ελλάδα και το 2025, παρά τα αυξανόμενα κόστη αγορών και μεταφοράς εμπορευμάτων. Μειώθηκαν οι πωλήσεις του ομίλου το δ' τρίμηνο.