Στο γεγονός πως ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι απόλυτα θωρακισμένος και εξασφαλισμένος κεφαλαιακά, ώστε να μπορεί να στηρίξει το μεγάλο του επενδυτικό πρόγραμμα των 6,7 δισ. ευρώ που βρίσκεται σε εξέλιξη με εμβληματικά έργα όπως η Εγνατία Οδός, το Τουριστικό Θέρετρο στο Ελληνικό, το Αεροδρόμιο στο Καστέλι και η νέα υπερσύγχρονη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο στην Κομοτηνή αναφέρθηκε χθες ο κ. Γιώργος Περιστέρης, κατά την τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές για τα οικονομικά αποτελέσματα εξαμήνου του ομίλου.
Ο επικεφαλής του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ παρουσίασε αναλυτικά τη διάρθρωση που δανεισμού, τονίζοντας πως έχει εγκαίρως εξασφαλίσει μέσω των προηγούμενων ομολογιακών εκδόσεων όλα τα κεφάλαια που απαιτούνται για τις επενδύσεις που έχει ήδη δρομολογήσει, αλλά και για ευκαιρίες που μπορεί να προκύψουν το επόμενο διάστημα. Σημείωσε πως τα επιτόκια είναι είτε σταθερά είτε σε πολύ ανταγωνιστικά επίπεδα, κινούμενα κατά μέσο όρο στο 2,7%.
«Είμαστε ξεκάθαροι: Αυτά τα κεφάλαια βρίσκονται στον τραπεζικό μας λογαριασμό και είναι έτοιμα να διατεθούν», ανέφερε χαρακτηριστικά ο ιδρυτής του Ομίλου.
Περαιτέρω, για το θέμα των επιτοκίων, η διοίκηση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διευκρίνισε ότι πολλά από τα έργα παραχώρησης προσφέρουν ήδη μέσω των συμβατικών τους όρων προστασία από άνοδο των επιτοκίων και άρα σε συνδυασμό και με τις πρωτοβουλίες που προαναφέρθηκαν οι οποίες έχουν ληφθεί συνολικά για τον δανεισμό του Ομίλου, δεν αναμένεται επίπτωση από ενδεχόμενη περαιτέρω αύξηση των επιτοκίων από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.
Οι διαβεβαιώσεις του κ. Περιστέρη έρχονται σε μια κρίσιμη συγκυρία για τη ρευστότητα σε Ελλάδα και διεθνώς, ενώ μια σειρά παραγόντων έχουν διαφοροποιήσει μερικώς το οικοσύστημα των μεγάλων έργων, λόγω τεράστιων ανατιμήσεων στα υλικά, μερικής αλλαγής πλάνων λόγω του ενεργειακού «πολέμου» και όλων των άλλων αστάθμητων παραγόντων.
Αυτές οι διαβεβαιώσεις απαντούν και στα όποια ερωτήματα για τη χρηματοοικονομική θέση του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο οποίος έχοντας συμμετοχή στα μεγαλύτερα και εμβληματικότερα έργα στην Ελλάδα και ένα μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα, εύλογα έχει τεράστια ανάγκη ρευστότητας. Έτσι, υπάρχει η διαβεβαίωση για υγιή χρηματοοικονομική θέση, αλλά και για πολύ μικρές επιπτώσεις από τις όποιες αλλαγές στα επιτόκια.
Ο κ. Περιστέρης τόνισε πως «η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ βρίσκεται σε μία πορεία ισχυρής ανάπτυξης. Παρά τις παγκόσμιες γεωπολιτικές και οικονομικές αβεβαιότητες, ο Όμιλος παραμένει προσηλωμένος στην αναπτυξιακή του πορεία και τα βασικά πλεονεκτήματα που διαθέτει στις παραχωρήσεις, την ενέργεια και τις κατασκευές, τον τοποθετούν στην πρώτη γραμμή νέων ευκαιριών και επιτρέπουν τη συνέχιση των επενδύσεων δημιουργώντας αξία για την κοινωνία και τους μετόχους της».
Επίσης εστίασε στην ηγετική θέση που κατέχει σε τομείς που εμφανίζουν σημαντικές θετικές προοπτικές (ενέργεια, παραχωρήσεις, κατασκευές), στις επενδύσεις που πραγματοποιεί σε έργα και σε κλάδους που προσφέρουν σταθερές, επαναλαμβανόμενες και προβλέψιμες ταμειακές ροές. Συνάμα, υπερθεμάτισε για ακόμα μία φορά για τα οφέλη της καθαρής ενέργειας για τη χώρα και τον Όμιλο.
Αναφορικά με το ζήτημα του επενδυτικού ενδιαφέροντος για την ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ, ο ίδιος ήταν φειδωλός, σημειώνοντας πως «δεν υπάρχει τίποτα συγκεκριμένο ή οριστικό για να ανακοινώσουμε αυτή τη στιγμή. Σε περίπτωση που προκύψει οποιαδήποτε ουσιαστική εξέλιξη, θα ενημερώσουμε άμεσα όπως οφείλουμε την επενδυτική κοινότητα. Σε κάθε περίπτωση, οι αποφάσεις μας λαμβάνονται πάντα με γνώμονα την ισορροπία ανάμεσα στη διατήρηση μίας στιβαρής οικονομικής θέσης και στην επίτευξη μελλοντικής ανάπτυξης».
Υπενθυμίζεται ότι η ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ έχει αυτή τη στιγμή σε εξέλιξη έργα συνολικής εγκατεστημένης ισχύος 1,2 GW που αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία το αμέσως επόμενο διάστημα, με μέρος από αυτά να μπαίνει σε δοκιμαστική λειτουργία ήδη από το τρέχον έτος. Το επενδυτικό πρόγραμμα του Ομίλου σε ΑΠΕ στοχεύει σε νέες επενδύσεις 5,9 δισ. ευρώ κατά την περίοδο 2022-2029.
«Η κατασκευή θα γίνει πιο κερδοφόρα τα επόμενα τρίμηνα»
Στον τομέα των κατασκευών, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα για το κόστος των υλικών, ο κ. Περιστέρης εμφανίστηκε αισιόδοξος για την πορεία της ΤΕΡΝΑ. «Η κατασκευή θα γίνει πιο κερδοφόρα τα επόμενα τρίμηνα», είπε χαρακτηριστικά, συμπληρώνοντας πως ο κατασκευαστικός βραχίονας του Ομίλου έχει μπροστά του ένα ανεκτέλεστο-ρεκόρ ύψους 4,9 δισ. ευρώ, ενώ αναμένονται στην αγορά έργα επιπλέον αξίας 30 δισ. ευρώ.
Στις Παραχωρήσεις, ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μετά και την προσθήκη της Εγνατίας Οδού, θα διαθέτει το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο αυτοκινητοδρόμων στη χώρα κι ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη, ξεπερνώντας τα 1.500 χλμ. και ενισχύοντας περαιτέρω τη δυνατότητα του Ομίλου να παράγει σημαντικά, σταθερά κι επαναλαμβανόμενα έσοδα σε βάθος χρόνου.
Στον Τομέα Παραγωγής ηλεκτρισμού από Θερμικές Πηγές Ενέργειας συνεχίζονται οι εργασίες στον νέο Αεριοστροβιλικό Σταθμό Συνδυασμένου Κύκλου με καύσιμο το φυσικό αέριο εγκατεστημένης μεικτής ισχύος 877 MW, τον οποίο ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ο Όμιλος ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ από κοινού κατασκευάζουν. Οι εργασίες του συνεχίζονται κανονικά σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα ώστε να τεθεί σε εμπορική λειτουργία το 2024. Υπενθυμίζεται ότι η κατασκευή του Σταθμού ξεκίνησε στις 31.08.2021, με την ανάθεση αυτής στην ΤΕΡΝΑ A.E., θυγατρική εταιρεία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.
Όσον αφορά στην προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας αναφέρθηκε χαρακτηριστικά πως «απαιτεί συνεχή παρακολούθηση η τρέχουσα αστάθεια της αγοράς, όμως το χαρτοφυλάκιο πελατών μας είναι υψηλής πιστοληπτικής ποιότητας ενώ έχουμε αναπτύξει διαδικασίες και συστήματα που μας επιτρέπουν να εντοπίζουμε έγκαιρα τυχόν προβλήματα και να προβούμε στις απαραίτητες ενέργειες».
Τα αποτελέσματα
Υπενθυμίζεται ότι ο κύκλος εργασιών που ανακοίνωσε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για το πρώτο εξάμηνο του 2022 ήταν πάνω από τρεις φορές υψηλότερος έναντι του αντίστοιχου διαστήματος του 2021, καθώς έφτασε στα 1,461,6 δισ. ευρώ, έναντι 439,4 εκατ. ευρώ πέρυσι, μια αύξηση κατά 232,7%.
Η λειτουργική κερδοφορία (προσαρμοσμένο EBITDA) ανήλθε σε 218,1 εκατ. έναντι 136,3 εκατ. ευρώ πέρυσι, ενισχυμένη κατά 60,1%, ενώ τα κέρδη προ φόρων από συνεχιζόμενες δραστηριότητες διαμορφώθηκαν σε 47,5 εκατ. ευρώ έναντι 12,2 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2021. Τα κέρδη μετά από φόρους από συνεχιζόμενες δραστηριότητες που κατανέμονται στους ιδιοκτήτες της μητρικής διαμορφώθηκαν σε 21,3 εκατ. ευρώ για το 1ο εξάμηνο του 2022 έναντι μείον 8,8 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Τα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα του ομίλου παρέμειναν υψηλά και διαμορφώθηκαν σε 1,1024 δισ. ευρώ στη λήξη του 1ου εξαμήνου 2022.
Τα έσοδα του κατασκευαστικού τομέα αυξήθηκαν στα 420,4 εκατ. έναντι 248,1 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2021, λόγω της αύξησης της κατασκευαστικής δραστηριότητας. Ο τομέας των παραχωρήσεων είχε έσοδα 93,8 εκατ. έναντι 69,9 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2021 κυρίως λόγω της αυξημένης κίνησης στους αυτοκινητοδρόμους μετά την άρση των περιορισμών στην κυκλοφορία που είχαν επιβληθεί λόγω της πανδημίας.
Το Καθαρό Χρέος του Ομίλου (δανειακές υποχρεώσεις μείον χρηματικά διαθέσιμα) διαμορφώθηκε στο τέλος εξαμήνου σε 1,6088 δισ. ευρώ έναντι 1,2317 δισ. ευρώ στη λήξη του 2021, με την αύξηση να αποδίδεται στην ανάλωση ταμειακών διαθεσίμων στο πλαίσιο υλοποίησης του επενδυτικού προγράμματος του Ομίλου στον τομέα ενέργειας.
Η διανομή μερίσματος
Αναφερόμενος ειδικά ως προς το θέμα της δημιουργίας αξίας για τους μετόχους ο κ. Περιστέρης, πήγε ένα βήμα παραπέρα προαναγγέλλοντας εμμέσως πλην σαφώς την πρόθεση του Ομίλου να ανταμείψει περαιτέρω τους μετόχους, αναφέροντας χαρακτηριστικά: «τον Ιούλιο προχωρήσαμε σε πληρωμή 12 σεντ ευρώ ανά μετοχή, μια αλλαγή στη μερισματική πολιτική της εταιρείας που αναμένουμε να διατηρηθεί και να ενισχυθεί τα επόμενα χρόνια».