Ικανοποίηση για την εξέλιξη της ζήτησης κατά την καλοκαιρινή περίοδο καθώς και τον μήνα Σεπτέμβριο εκφράζουν οι έμποροι που δραστηριοποιούνται στον χώρο του παιχνιδιού καθώς και των ειδών που περιστρέφονται γύρω από το παιδί. «Το φετινό καλοκαίρι ήταν το καλύτερο των τελευταίων χρόνων», επισημαίνει χαρακτηριστικά στο BD ο κ. Ιωάννης Παπαδόπουλος, πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Βιοτεχνών Παιδικών Παιχνιδιών & Αμαξών (ΣΕΒΠΠΑ), σημειώνοντας ότι οι πωλήσεις καλοκαιρινών ειδών ξεπέρασαν τις προσδοκίες των εμπόρων.
«Σε θετικό έδαφος παρέμεινε η αγορά και τον Σεπτέμβριο με τα σχολικά είδη, ενώ ενθαρρυντικά είναι επίσης τα πρώτα σημάδια ως προς τις χριστουγεννιάτικες παραγγελίες, όπως φάνηκαν κατά την πρόσφατη κλαδική έκθεση που έγινε στο Athens Expo», σημειώνει περαιτέρω ο κ. Παπαδόπουλος. Η αγορά γενικά εκφράζει αισιοδοξία για την αγοραστική κίνηση κατά την περίοδο των εορτών, παρά το δύσκολο διεθνές περιβάλλον και τις πληθωριστικές πιέσεις, εκτιμώντας ότι οι δαπάνες για το παιδί δεν θα περιοριστούν σημαντικά. Παράλληλα, ο πρόεδρος του ΣΕΒΠΠΑ επισημαίνει ότι στη θετική συγκυρία συμβάλει η σημαντική μείωση του κόστους των μεταφορικών καθώς και η απορρόφηση μέρους των ανατιμήσεων στις τιμές των πρώτων υλών από τις ίδιες τις επιχειρήσεις.
«Φέτος είδαμε επίσης την σημαντική τόνωση των ελληνικών εξαγωγών σε είδη που αφορούν το παιδί, καθώς οι μεγαλύτερες εταιρείες λιανικής από την Ευρώπη στράφηκαν σε κοντινότερες αγορές ώστε να παραλάβουν τα εμπορεύματα τους -όπως πχ πλαστικά κουβαδάκια και μπάλες- γρηγορότερα και πιο οικονομικά», υπογραμμίζει ο κ. Παπαδόπουλος, σημειώνοντας ότι η Ελλάδα βρέθηκε μεταξύ των κερδισμένων σε αυτό το πεδίο, καθώς προσφέρει την ιδανική αναλογία μεταξύ ποιότητας και τιμής, κερδίζοντας μερίδια αγοράς τόσο σε σχέση με την Κίνα που πλήττεται από τους περιορισμούς της πανδημίας και τα υψηλά μεταφορικά κόστη, όσο και σε σχέση με την Τουρκία, η οποία υστερεί σε τεχνολογικές υποδομές.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ελληνικές εξαγωγές ανήλθαν συνολικά σε 26 δισ ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2022, έναντι 18,6 δισ το αντίστοιχο περσινό διάστημα, με τον Ιούνιο να καταγράφει ενίσχυση κατά 60% στις εξαγωγές εμπορευμάτων, σε σχέση με πέρσι, αγγίζοντας σε αξία τα 5,4 δισ ευρώ και τον Ιούλιο να διατηρεί το θετικό μομέντουμ με σύνολο εξαγωγών ύψους 5 δισ ευρώ. Ως προς την εξέλιξη του τζίρου των καταστημάτων παιχνιδιών, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας, αυτός άγγιξε τα 74,7 εκατ ευρώ τον φετινό Ιούλιο, από 72,58 εκατ ευρώ τον Ιούνιο, και 71,7 εκατ ευρώ τον περσινό Ιούλιο, επαναφέροντας την αγορά σε συνθήκες κανονικότητας.
Αισιόδοξη οπτική υιοθετεί από την πλευρά του και ο κ. Νίκος Μουστάκας, διευθύνων σύμβουλος της ομώνυμης αλυσίδας παιχνιδιών, υποστηρίζοντας ότι οι όποιες ανατιμήσεις γίνουν είναι σε λογικά πλαίσια καθώς ο Έλληνας καταναλωτής επιθυμεί να προσφέρει το καλύτερο στο παιδί του, ισορροπώντας τις επιλογές του μεταξύ τιμής και ποιότητας. “Το καλοκαίρι και ο πρώτος μήνας του φθινοπώρου εξελίχθηκαν με τον καλύτερο τρόπο κι εκτιμούμε ότι και η προσεχής εορταστική περίοδος θα είναι ομαλή ως προς την ζήτηση”, σημειώνει ο κ. Μουστάκας, προϊδεάζοντας για ένα ακόμη θετικό έτος για την αλυσίδα, μετά την ενίσχυση του τζίρου της κατά 40% το 2021 έναντι του 2020.
Αύξηση του τζίρου της για το 2022 μεταξύ 2% και 5% αναμένει επίσης η αλυσίδα Jumbo, έχοντας επιτύχει να ενισχύσει τα έσοδα της κατά 12,8% το πρώτο εξάμηνο φέτος συγκριτικά με πέρσι. Ο όμιλος προχωράει στην υλοποίηση του μεσοπρόθεσμου επενδυτικού του προγράμματος, με το άνοιγμα δηλαδή 4 νέων ιδιόκτητων καταστημάτων μέσα στο 2023, σε Ρουμανία και Κύπρο, ενώ διαμηνύει ότι δεν δύναται να κάνει πιο μακροπρόθεσμο προγραμματισμό λόγω των πολλών αβεβαιοτήτων του διεθνούς περιβάλλοντος. Στο επίκεντρο της πολιτικής του ωστόσο βρίσκεται η επιλογή των ειδών εκείνων που ικανοποιούν τον πελάτη του κι η άρνηση των αγορών προϊόντων σε πολλές κατηγορίες, των οποίων οι τιμές δεν καταλήγουν προς όφελος του καταναλωτή. Στο πλαίσιο αυτής της στρατηγικής, η Jumbo στρέφεται σε κοντινότερες αγορές/προμηθευτές, ώστε να μειώσει την εξάρτηση της από τις εισαγωγές από την Ασία και να αντισταθμίσει τα αυξημένα κόστη σε μεταφορικά και πρώτες ύλες.
Σε διεθνές επίπεδο πάντως, υπάρχει ανησυχία για τις επιπτώσεις του πληθωρισμού στον τζίρο των εορτών. Χαρακτηριστικά στις Ηνωμένες Πολιτείες, πρόσφατη μελέτη της Bain & Co. προσδιορίζει την ποσοστιαία αύξηση του εορταστικού τζίρου για φέτος σε 1%-3% συγκριτικά με πέρσι, εξαιτίας του πληθωρισμού που αγγίζει το 8,3%. Αντίστοιχα, στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου ο πληθωρισμός προσδιορίζεται σε 9,9%, έρευνα της Economic Times εκτιμά ότι ο τζίρος των ηλεκτρονικών καταστημάτων θα είναι μειωμένος κατά 95 δισ δολάρια φέτος συγκριτικά με πέρσι, καθώς οι καταναλωτές εξισορροπούν τις αγορές τους μεταξύ φυσικών και ηλεκτρονικών καταστημάτων, αναζητώντας τις πιο ανταγωνιστικές προσφορές.