«Φουσκωμένοι» θα είναι από 1η Ιουλίου οι λογαριασμοί των συνδρομητών τηλεόρασης καθώς το υπουργείο Οικονομικών επαναφέρει την επιβολή τέλους 10% στη συνδρομητική τηλεόραση, παρά την αντίδραση, μέσω κοινή επιστολής των τηλεπικοινωνιακών παρόχων: COSMOTE, Vodafone και WIND – NOVA.
Σύμφωνα με ανθρώπους του τηλεπικοινωνιακού κλάδου, η πρόταση της Ένωσης Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας (ΕΕΚΤ) για αναστολή του τέλους έως τα τέλη του 2023 προς την κυβέρνηση δεν ευδοκίμησε, με την αγορά να κάνει λόγο πως δημιουργούνται συνθήκες «αθέμιτου ανταγωνισμού» απέναντι στους κολοσσούς Netflix, Disney που βρίσκονται ήδη στη χώρα αλλά και HBO Max που αναμένεται να έρθει στην Ελλάδα το προσεχές διάστημα.
Στην επιστολή της η ΕΕΚΤ αναφέρει πως είναι άδικη η επιβολή του τέλους καθώς δεν επιβάλλεται σε όσους δεν έχουν έδρα στη χώρα και θα αναστρέψει την τάση μείωσης των χρεώσεων στις τηλεπικοινωνίες που έχει διαμορφωθεί τους τελευταίους μήνες.
Eπισημαίνει πως το τέλος της συνδρομητικής δεν επιβάλλεται στις αλλοδαπές συνδρομητικές επιχειρήσεις, οι οποίες, αν και εδρεύουν σε χώρες του εξωτερικού, προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στο ελληνικό κοινό και ανταγωνίζονται ευθέως τις ημεδαπές αντίστοιχες επιχειρήσεις. «Κατά αυτόν τον τρόπο δημιουργείται ένα άνισο περιβάλλον, όπου παραβιάζονται οι βασικές αρχές ανταγωνισμού με το βάρος του τέλους να επιβάλλεται μόνο στις ελληνικές επιχειρήσεις».
Για αυτό και η ΕΕΚΤ στην επιστολή της προς τους δύο υπουργούς, υπογραμμίζει πως «επιβάλλεται η εκ νέου άμεση αναστολή εφαρμογής του εν λόγω τέλους, με βάση και τις πρωτοφανείς δυσμενείς συνθήκες της αγοράς, μέχρι τουλάχιστον τις 31.12.2023 ενώ κρίνεται σκόπιμο να εξεταστεί άμεσα η οριστική κατάργηση του».
Πολλές φορές στελέχη των COSMOTE, Vodafone και WIND – NOVA, είχαν αναφερθεί στο τέλος που ξεκίνησε να εφαρμόζεται το 2016, επιβαρύνοντας με 10% επί του συνολικού μηνιαίου λογαριασμού κάθε συνδρομής των καταναλωτών, πέρα από το ΦΠΑ που επιβάλλεται, πως πρέπει να καταργηθεί τελείως ή να επιβληθεί και στις πλατφόρμες όπως το Netflix και η Disney+.
Το τέλος αυτό είχε ανασταλεί από την 1η Οκτωβρίου 2020 και είχε παραταθεί μέχρι το τέλος Ιουνίου 2022, με το ελληνικό δημόσιο να προσδοκά πως θα εισπράξει ένα ποσό κοντά στα 20 εκατ. ευρώ από τους περίπου 1,2 εκατ. συνδρομητές που υπάρχουν.
Στελέχη του τηλεπικοινωνιακού κλάδου τονίζουν στο Business Daily, πως οι πλατφόρμες όπως το Netflix και το Disney+, δεν πληρώνουν φόρους και δεν υπόκεινται στις ίδιες υποχρεώσεις με τους παρόχους, δημιουργώντας συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού. Επίσης σημειώνουν ότι παρά το γεγονός ότι δεν πληρώνουν φόρους, έχουν λάβει χρηματοδοτήσεις για παραγωγές που έχουν κάνει στη χώρα όπως το Beckett.
Μέτρα για να υπάρξει δίκαιος ανταγωνισμός
Σημειώνουν πως υπάρχει ανάγκη να ληφθούν μέτρα ώστε να υπάρξουν δίκαιες συνθήκες που θα επιτρέψουν και να μεγαλώσει η πίτα των συνδρομητών. Επισημαίνουν πως αν και οι πλατφόρμες όπως το Netflix άλλαξαν τον τρόπο που βλέπουμε τηλεόραση και ανέβασαν τον πήχη των απαιτήσεων των καταναλωτών για ποιοτικό περιεχόμενο, δεν έχουν καμία συνεισφορά στην ελληνική οικονομία, παρά το γεγονός ότι κατέχουν σημαντική θέση στην αγορά.
Τονίζουν πως οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι προχωρούν σε επενδύσεις για εμπλουτισμό του περιεχομένου, πραγματοποιούν δικές τους παραγωγές ενισχύοντας το εισόδημα εκατοντάδων εργαζομένων, και συνεισφέρουν στα έσοδα του κράτους και μέσω της φορολόγησης των εσόδων τους.
Την ίδια στιγμή κολοσσοί με έσοδα δισεκατομμυρίων, χάρις στη φορολογική ελευθερία που έχουν, έχουν την δυνατότητα να προσφέρουν πολύ χαμηλές τιμές συνδρομών, συμπιέζοντας περαιτέρω τα περιθώρια κέρδους, ενώ παράλληλα λειτουργούν σε καθεστώς αδιαφάνειας καθώς κανείς δεν γνωρίζει τον αριθμό των συνδρομητών που έχουν αφού δεν εμφανίζονται στα επίσημα στοιχεία της ΕΕΤΤ.
Επίσης η έλευση του Disney+ επιφέρει πλήγμα και στο περιεχόμενο των ελληνικών παικτών καθώς ήδη έχει αρχίσει και αποσύρει μεγάλος μέρος του περιεχομένου που διαθέτει από άλλες πλατφόρμες όπως το Netflix με στόχο να αυξήσει τον αριθμό συνδρομητών της.
Ωστόσο τα στελέχη του τηλεπικοινωνιακού κλάδου υπογραμμίζουν ότι είναι έτοιμοι να αντιμετωπίσουν τον αυξανόμενο ανταγωνισμό έχοντας ως οδηγό το αθλητικό περιεχόμενο αλλά και βάζοντας στο κάδρο νέες συνεργασίες αλλά και παραγωγές που θα ενισχύσουν το χαρτοφυλάκιό τους προσφέροντας μια ολιστική εμπειρία στον καταναλωτή που δεν μπορούν να προσφέρουν οι άλλες πλατφόρμες (σ.σ. με εξαίρεση ίσως το Disney+ και την πιθανότητα στο μπουκέτο να βρίσκεται και το ESPN+).
Αλλάζει η συνδρομητική αγορά της Ελλάδας
Όταν το Netflix ήρθε στην Ελλάδα το 2016, η διείσδυση της συνδρομητικής στη χώρα έφτανε περίπου το 24% και οι συνδρομητές ξεπερνούσαν ελάχιστα το 1 εκατ. Έξι χρόνια αργότερα και σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΕΤΤ, τα νούμερα αυτά δεν έχουν αλλάξει παρά ελάχιστα καθώς οι συνδρομητές φτάνουν το 1,2 εκατ.
Ειδικότερα, σύμφωνα με στοιχεία οι συνδρομητές της Cosmote TV ξεπερνάνε τους 660.000 στα τέλη του έτους, με τη Nova να πλησιάζει πλέον αρκετά μετά την εξαγορά της Wind, υπολογίζεται πως μπορεί να φτάνει τους 300.000- 360.000 συνδρομητές, ενώ η Vodafone βρίσκεται στην τρίτη θέση με 140.000 συνδρομητές.
Παράλληλα οι συνδρομητές του Netflix στην Ελλάδα, αν και δεν υπάρχουν επίσημα στοιχεία από τον όμιλο, υπολογίζεται πως ξεπερνούν τους 500.000 με πολλούς περισσότερους να απολαμβάνουν τις υπηρεσίες του καθώς με μια σύνδεση μπορεί να υπάρχει ταυτόχρονη προβολή έως και σε 4 οθόνες, καθιστώντας έτσι την streaming πλατφόρμα τον δεύτερο παίκτη της αγοράς.
Ωστόσο και το Disney+ έχει κάνει δυναμική είσοδο στην αγορά, με το ενδιαφέρον των καταναλωτών να είναι μεγάλο, καθώς η πλατφόρμα είναι διαθέσιμη και μέσω του Vodafone TV, με τον CEO της Vodafone Ελλάδος Χ. Μπρουμίδη προ ημερών να αναφέρει πως τα πρώτα στοιχεία είναι ιδιαιτέρως ενθαρρυντικά, ενώ πολλοί είναι και οι συνδρομητές που έχουν εγγραφεί στην υπηρεσία μέσω διαδικτύου.
Παράλληλα και ο ΑΝΤ1 πραγματοποιεί τα πρώτα του βήματα με το ΑΝΤ1+ και το μεγάλο στοίχημα να αναμένεται να θρέψει τους πρώτους καρπους, στο Μουντιάλ του Κατάρ καθώς θα μεταδώσει τους μισούς αγώνες. Επίσης και το HBO Max πρόκειται να έρθει στο προσεχές διάστημα στην Ελλάδα, με μια πλούσια βιβλιοθήκη από σειρές και ταινίες που θα προσφέρουν ένα ελκυστικό πακέτο στους καταναλωτές.