Ο ανταγωνισμός στη συνδρομητική τηλεόραση παίρνει φωτιά με την άφιξη στην Ελλάδα της Disney+ και της HBO Max. Οι δύο πλατφόρμες θα προσφέρουν ψυχαγωγικό περιεχόμενο με κινηματογραφικές ταινίες και τηλεοπτικές σειρές, εξέλιξη που είναι βέβαιο ότι θα προκαλέσει μεγάλη πίεση στα «ελεύθερα» κανάλια, το Netflix αλλά και στις κινηματογραφικές αίθουσες. Αντίθετα, Cosmote TV και Nova θεωρούν ότι είναι «θωρακισμένες» πίσω από το αθλητικό τους περιεχόμενο.
H συνδρομητική πλατφόρμα της Disney+ έχει ανακοινώσει ότι θα κάνει πρεμιέρα στις 14 Ιουνίου, ενώ αυτή της HBO Max δεν έχει γνωστοποιήσει την ημερομηνία έναρξης του προγράμματος αλλά εκτιμάται ότι θα είναι διαθέσιμη έως το τέλος Ιουνίου.
Οι υπηρεσίες και των δύο αμερικανικών εταιρειών μεταδίδονται αποκλειστικά μέσω διαδικτύου (Over The Top-TV), όπως η επίσης αμερικανική Netflix που έχει κάνει αισθητή την παρουσία της στα ελληνικά τηλεοπτικά δρώμενα και συντηρητικές εκτιμήσεις τη φέρνουν να διαθέτει ήδη περί τους 400.000 συνδρομητές. Η διείσδυση αυτή έχει να κάνει και με το γεγονός πως μία συνδρομή του Netflix μπορεί να τη μοιράζονται περισσότερα τους ενός νοικοκυριά. Η συνδρομή για τη Disney+ θα είναι 8,99 ευρώ το μήνα.
Και οι δύο εταιρείες θα στοχεύσουν στο κοινό που επιλέγει για την τηλεοπτική του ψυχαγωγία κινηματογραφικές ταινίες και τηλεοπτικές σειρές. Για αυτό και σε πρώτο στάδιο οι συνδρομητικές πλατφόρμες των Cosmote TV και Nova TV δεν ανησυχούν ιδιαίτερα, καθώς θεωρούν πως η συνδρομητική τους βάση δεν απειλείται από τις νέες αφίξεις, με δεδομένο ότι στηρίζονται στο πλούσιο αθλητικό περιεχόμενο που προσφέρουν στους πελάτες τους.
Οι ταινιοθήκες της Walt Disney και της Warner Media
Την πίεση του ανταγωνισμού από Disney+ και HBO Max εκτιμάται ότι θα δεχθεί το Netflix, τα ελεύθερα κανάλια και οι κινηματογράφοι. Και αυτό γιατί πρόκειται για κολοσσούς της κινηματογραφικής βιομηχανίας με τεράστιο και ποιοτικό περιεχόμενο. Η μητρική της Disney+ είναι η The Walt Disney Co και της HBO Max η Warner Media.
Σε ότι αφορά στους δύο μεγάλους τοπικούς τηλεοπτικούς παρόχους, την Cosmote TV και τη Nova TV θα εξακολουθήσουν να επενδύουν στο αθλητικό περιεχόμενο αποσπώντας ο ένας από τον άλλον δημοφιλή αθλητικά γεγονότα.
Η αρχή έγινε από την περσινή σεζόν όταν η Cosmote TV για πρώτη φορά δραστηριοποιήθηκε στο ελληνικό πρωτάθλημα (Super League) υπογράφοντας συμβόλαια με οκτώ ελληνικές ομάδες (ΑΕΚ, ΠΑΟ, ΟΦΗ, Απόλλων, Βόλο, Ιωνικό, Λαμία και Παναιτωλικό). Η Super League μέχρι τότε ήταν ένας προνομιακός χώρος για την Νοva. H ρελάνς για τη Nova ήρθε με την απόκτηση των δικαιωμάτων της Premier League, του αγγλικού πρωταθλήματος ποδοσφαίρου που έως και το τέλος της φετινής σεζόν τα έχει η Cosmote TV.
Η μάχη για τα τηλεοπτικά δικαιώματα και οι προτεραιότητες
Η επόμενη μάχη των δύο παρόχων θα δοθεί για τα τηλεοπτικά δικαιώματα του Ολυμπιακού. Τα είχε κερδίσει πέρσι η Nova έναντι περίπου 10 -13 εκατ ευρώ για ένα έτος. Από τη Nova αναφέρουν πως για όποια σύμβαση λήγει θα ξεκινά επαναδιαπραγμάτευση με τον πελάτη αλλά ταυτόχρονα αφήνουν να εννοηθεί πως δεν θα προχωρήσουν σε επιθετικές κινήσεις με μεγάλες αντιπροσφορές. Επισημαίνουν πως για αυτούς βασικός στόχος ήταν η Premier League που προσφέρει μεγάλο και ποιοτικό αριθμό παιχνιδιών. Βεβαίως ο Ολυμπιακός είναι μια εμπορική ομάδα που και οι δύο πάροχοι θα ήθελαν να την έχουν στο χαρτοφυλάκιό τους.
Από την Cosmote TV υποστηρίζουν πως οι οκτώ ομάδες του ελληνικού πρωταθλήματος που προστέθηκαν πέρυσι στο τηλεοπτικό περιεχόμενο αύξησαν τις συνδρομές, καθώς το δεύτερο τρίμηνο του 2021 η πλατφόρμα είχε 579.000 συνδρομητές, το τρίτο τρίμηνο που ξεκίνησε το πρωτάθλημα οι συνδρομητές έφτασαν τους 600.000 και έως το πρώτο τρίμηνο του 2022 είχαν ανέλθει σε 636.500.
Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί πως η United Group που ελέγχει τη Nova και ξόδεψε επιπλέον 1 δισ. ευρώ για να αποκτήσει τη Wind είναι υποχρεωμένη να θέσει διαφορετικές προτεραιότητες για τις θυγατρικές της, οι οποίες θα ενσωματωθούν υπό το brand της Νοva. Έχει μπροστά της τα κόστη του εταιρικού μετασχηματισμού και επενδύσεις κυρίως στη Wind, ώστε η τελευταία να ακολουθήσει τον ανταγωνισμό. Για αυτό ακριβώς το λόγο θεωρούν πως τα χρήματα θα πρέπει να τοποθετηθούν σε αποδοτικές επενδύσεις, αφήνοντας να εννοηθεί πως το ελληνικό ποδόσφαιρο δεν είναι για αυτούς το Αγιο Δισκοπότηρο, όπως ήταν κάποτε. Η Nova μαζί με τη Wind Vision σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία είχαν στο τέλος του 2021 περίπου 400.000 συνδρομητές.
Η Nova συνεχίζει σε ότι αφορά στο αθλητικό περιεχόμενο προσφέροντας όλα τα παιχνίδια από το ισπανικό, γερμανικό, γαλλικό, ολλανδικό και βελγικό πρωτάθλημα -προσεχώς και το αγγλικό- καθώς και τη Euroleague στο μπάσκετ. Η Cosmote TV έχει εξασφαλίσει τα δικαιώματα του Champions League, του Europa League και του Εuropa Conference League έως το 2024, του ιταλικού πρωταθλήματος έως το 2024 και διαθέτει πολυετή συμφωνία με το NBA.
Πειρατεία και φόροι διαβρώνουν τον ανταγωνισμό
Σημειώνεται πως και οι δύο πάροχοι έχουν να αντιμετωπίσουν δύο κοινούς «εχθρούς»: Την πειρατεία και την αποφυγή φορολογίας από τις ξένες πλατφόρμες streaming.
Η πειρατεία μέσω της τεχνολογίας έχει αναπτυχθεί και σήμερα εκτιμάται πως υπάρχουν περίπου 300.000 παράνομες συνδέσεις που προσφέρουν αθλητικό περιεχόμενο στερώντας έσοδα από τους παρόχους και το κράτος. Επίσης, οι ξένες πλατφόρμες που προσφέρουν υπηρεσίες συνδρομητικής τηλεόρασης στην Ελλάδα (Netflix, Apple TV+, Amazon Prime και σύντομα Disney Plus και HBO Max) δεν υπόκεινται σε καμία φορολόγηση.
Αντιθέτως, η τελική τιμή που πληρώνει ένας συνδρομητής κάθε μήνα για να απολαμβάνει περιεχόμενο από τις ελληνικές πλατφόρμες, επιβαρύνεται περίπου με 30% φόρους, χωρίς να περιλαμβάνεται και ο φόρος συνδρομητικής τηλεόρασης που είναι «παγωμένος» μέχρι τον Ιούνιο του 2022.