Σε κλίμα αισιοδοξίας και με την πεποίθηση ότι η διάσωση των Ναυπηγείων Ελευσίνας φτάνει στο τέλος της πραγματοποιήθηκε χθες η ημερίδα για τη βιομηχανική συνεργασία που διοργάνωσαν οι όμιλοι Fincantieri και ONEX, με θέμα: «Εγχώριες δυνατότητες ναυπηγικού τομέα - Δημιουργία ναυπηγικού οικοσυστήματος».
Η ημερίδα είχε σημαντική ανταπόκριση και συμμετοχή ελληνικών εταιρειών, αλλά και από υψηλούς προσκεκλημένους που στηρίζουν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, όπως ο πρέσβης τον ΗΠΑ Τζέφρι Πάιατ και η Ιταλίδα πρέσβειρα Πατρίτσια Φαλτσινέλι.
Κυρίως, όμως, η αισιοδοξία πηγάζει από τη διαβεβαίωση του υπουργού Ανάπτυξης Άδ. Γεωργιάδη ότι το σχέδιο εξυγίανσης που έχει φτιάξει η ΕΥ αναμένεται να εγκριθεί από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας μέχρι και τις 15 Φεβρουαρίου. Κάτι που όπως υποστήριξε ο υπουργός θα οδηγήσει και στην εξυγίανση – διάσωση των Ναυπηγείων Ελευσίνας.
Ο υπουργός Ανάπτυξης υπογράμμισε την ανάγκη να συμμετάσχουν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας στα εξοπλιστικά προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού και πιο συγκεκριμένα στο πρόγραμμα των κορβετών το οποίο είναι στη φάση της κατάθεσης προτάσεων. Η Fincantieri έχει καταθέσει πρόταση για την ναυπήγηση τεσσάρων κορβετών, οι τρεις στα ναυπηγεία Ελευσίνας και για την αναβάθμιση των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ, κλάσης ΥΔΡΑ.
Από την πλευρά του, ο Τζιουζέπε Τζιόρντο αντιπρόεδρος και γενικός διευθυντής ναυπηγήσεων του ομίλου Fincantieri αναφέρθηκε στην πρόθεση του ιταλικού κολοσσού να επενδύσει στην Ελλάδα και να δημιουργήσει μια στέρεη βιομηχανική βάση για τα μελλοντικά προγράμματα που θα αναλάβουν και θα αφορούν όχι μόνο την Ελλάδα αλλά και διεθνώς.
Όπως χαρακτηριστικά είπε: «Δεν είμαστε εδώ να συζητήσουμε για προγράμματα που θα διαρκέσουν πέντε έξι χρόνια. Είμαστε εδώ να δημιουργήσουμε μία βιομηχανία που θα διαρκέσει για πολλές δεκαετίες».
Παράλληλα υπογράμμισε την πρόθεση της Fincantieri να συνεργαστεί με ελληνικές μικρές και μεγάλες εταιρείες του ναυπηγικού κλάδου, ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί στο πρόγραμμα της Ευρωκορβέτας, στο οποίο συμμετέχει και η Ελλάδα και φυσικά θα μπορούν να συμμετέχουν και ελληνικές εταιρείες.
Από την πλευρά του ο Πάνος Ξενοκώστας πρόεδρος και διευθύνοντας σύμβουλος της ONEX Shipyards & Technologies Group αναφέρθηκε στο σχέδιο εξυγίανσης, το οποίο όπως είπε είναι απόλυτο βιώσιμο και χρηματοδοτούμενο και σύμφωνα με το οποίο οι πιστωτές θα λαμβάνουν πολύ περισσότερα χρήματα από ότι παίρνουν σε περίπτωση που τα ναυπηγεία Ελευσίνας μπουν σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης. Όπως χαρακτηριστικά είπε ο Π. Ξενοκώστας σε αυτή την περίπτωση τόσο το Πολεμικό Ναυτικό όσο και οι εργαζόμενοι πιθανότατα δεν θα πάρουν απολύτως τίποτα.
Αναφερόμενος στο σχέδιο εξυγίανσης τόνισε ότι περιλαμβάνει ανάληψη χρεών περίπου 220 εκ. ευρώ, επενδύσεις 200 εκ. ευρώ σε βάθος δεκαετίας, δημιουργία 1.000 θέσεων εργασίας στο εμπορικό κομμάτι και άλλων 1.000 στο αμυντικό. Το εν λόγω σχέδιο έχει εγκριθεί από τους εργαζόμενους στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, ενώ από τα τέλη Δεκεμβρίου του 2021 βρίσκεται στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας, το οποίο και έχει δεσμευτεί ότι θα λάβει τις αποφάσεις του μέχρι και τις 15 Φεβρουαρίου.
Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας, παρά τα όσα ελπιδοφόρα ακούστηκαν χθες από τον υπουργό Ανάπτυξης επικρατεί επιφυλακτικότητα, όσον αφορά τις επιπτώσεις που θα έχει το σχέδιο εξυγίανσης στις οφειλές που υπάρχουν στο Πολεμικό Ναυτικό, καθώς θα υπάρχει σημαντική περικοπή τους.
Όπως χαρακτηριστικά ανέφεραν στο BD καλά γνωρίζοντες την υπόθεση από την πλευρά του υπουργείου Άμυνας, δύσκολα θα υπογράψει κάποιος για τη μεγάλη μείωση των οφειλομένων, καθώς στο υπουργείο και στο Πολεμικό Ναυτικό εκφράζονται φόβοι ότι στο μέλλον ενδέχεται να κατηγορηθούν ότι προκάλεσαν ζημιά στο Δημόσιο.
Με αυτά τα δεδομένα, οι επόμενες εβδομάδες φαίνεται ότι θα είναι εξαιρετικά κρίσιμες, καθώς θα πρέπει να ξεπεραστούν αυτές οι επιφυλάξεις από πλευράς των παραγόντων του υπουργείου Άμυνας, ώστε να λάβει το σχέδιο εξυγίανσης την έγκριση από τον βασικό πιστωτή και να κατατεθεί έγκαιρα στο δικαστήριο, καθώς κάθε καθυστέρηση θα έφερνε τα ναυπηγεία πιο κοντά στο αρνητικό σενάριο της ειδικής εκκαθάρισης.