Από ένα κατεξοχήν παραδοσιακό προϊόν της Μέσης Ανατολής, το ταχίνι τείνει να μετατραπεί τα τελευταία χρόνια σε ένα παγκόσμιο super food, αποκτώντας τη δική του θέση στην αγορά. Μέσα από την υψηλή θρεπτική του αξία έχει καταφέρει να μπει στην καθημερινή διατροφή όχι μόνο των μεγαλύτερων ηλικιών αλλά και της νεότερης γενιάς των καταναλωτών, η οποία επιδιώκει να κάνει πιο ευσυνείδητες επιλογές διατροφής.
Σύμφωνα με μια νέα έρευνα της Grand View Research, η αξία της παγκόσμιας αγοράς για το ταχίνι αναμένεται να αγγίξει τα 1,77 δισ. δολάρια μέχρι το 2025, σημειώνοντας έναν μέσο ρυθμό ανάπτυξης της τάξεως του 5,2%. Η δυναμική τάση που εμφανίζει το ταχίνι αποτυπώνεται και στην ελληνική αγορά καθώς και στις οικονομικές καταστάσεις των δύο από τους μεγάλους εγχώριους παίκτες, που δραστηριοποιούνται στον συγκεκριμένο κλάδο, την Χαλβαδοποιία Όλυμπος-Αφοί Παπαγιάννη και την Αφοί Χαΐτογλου-Μακεδονικός Χαλβάς. Αν και το χαρτοφυλάκιο και των δύο εταιρειών περιλαμβάνει και άλλα προϊόντα, ωστόσο ο βασικός πυρήνας των δραστηριοτήτων τους περιστρέφεται γύρω από το ταχίνι και τον χαλβά, αποτελώντας ουσιαστικά την ναυαρχίδα του portfolio.
Σε αυτή την κατεύθυνση, πρόσφατα ξεκίνησε η παραγωγική λειτουργία της νέας επένδυσης που υλοποίησε η Χαλβαδοποιία Όλυμπος, η οποία είχε υπαχθεί στις διατάξεις του αναπτυξιακού νόμου. Συγκεκριμένα, η επένδυση αφορούσε στην δημιουργία νέας μονάδας παραγωγής προϊόντων ταχινιού και πραγματοποιήθηκε στις εγκαταστάσεις που διατηρεί η επιχείρηση στον Πλατύκαμπο του δήμου Κιλελέρ στη Λάρισα. Το συνολικό οριστικοποιούμενο και ενισχυόμενο κόστος της επένδυσης ανήλθε στα 2,071 εκατ. ευρώ ενώ το ύψος της ίδιας συμμετοχής διαμορφώθηκε στα 269.402 η οποία καλύφθηκε από νέες εισφορές σε μετρητά.
Επιπλέον, το ύψος του μεσομακροπρόθεσμου τραπεζικού δανείου άγγιξε τα 51.406 ευρώ. Να σημειωθεί ότι το εργοστάσιο εκτείνεται σε ένα ιδιόκτητο οικόπεδο των 22.000 τ.µ. και έχει επιφάνεια 7.300 τ.µ. Σε ό,τι αφορά τώρα τις οικονομικές της επιδόσεις, σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες δημοσιευμένες καταστάσεις για το 2020, ο κύκλος εργασιών της ανήλθε στα 28,267 εκατ. ευρώ έναντι 24,361 εκατ. ευρώ που είχε διαμορφωθεί το προηγούμενο έτος, σημειώνοντας αύξηση 16% ενώ σημαντική άνοδο εμφάνισαν τα κέρδη τα οποία έφτασαν τα 1,489 εκατ. ευρώ έναντι 462.519 ευρώ το 2019.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της διοίκησης, το 2021 έκλεισε με θετικό πρόσημο, παραμένοντας στο μονοπάτι της ανάπτυξης. Σε ό,τι αφορά την εξαγωγική της δραστηριότητα, οι εξαγωγές της χαλβαδοποιίας πλέον ξεπερνούν το 36% των συνολικών της πωλήσεων µε τους μεγαλύτερους πελάτες να εντοπίζονται στην Αγγλία, στη Γαλλία καθώς και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες ενώ αρκετά από τα προϊόντα της κυκλοφορούν και µε ιδιωτικές ετικέτες.
Σε μονοπάτι ανάπτυξης κινείται και η Αφοί Χαΐτογλου-Μακεδονικός Χαλβάς, καθώς οι πωλήσεις της επιχείρησης κατά το πρώτο μισό της περσινής χρονιάς έκλεισαν με άνοδο 12,4%. Τα τελευταία χρόνια, η εταιρεία έχει θέσει σαν προτεραιότητα στον στρατηγικό της σχεδιασμό, την στροφή στην παραγωγή προϊόντων τα οποία ανταποκρίνονται στις σύγχρονες καταναλωτικές τάσεις. Μέσα από αυτή την κίνηση προσβλέπει στην περαιτέρω αύξηση των πωλήσεών της, αξιοποιώντας παράλληλα τον υφιστάμενο τεχνολογικό εξοπλισμό χωρίς να χρειάζεται να προχωρήσει στην υλοποίηση πρόσθετων επενδύσεων.
Παράλληλα ο Μακεδονικός Χαλβάς, όπως επίσης και τα υπόλοιπα προϊόντα που παράγει, εξάγονται σε όλο τον κόσμο καθώς περίπου το 37% της παραγωγής διοχετεύεται εκτός συνόρων από την Ευρώπη Αμερική και την Αυστραλία. Σε ό,τι αφορά τώρα τις οικονομικές επιδόσεις, με βάση τις τελευταίες δημοσιευμένες καταστάσεις, οι πωλήσεις του ομίλου το 2020 ανήλθαν σε 75,422 εκατ. ευρώ έναντι 66,956 εκατ. ευρώ την ίδια στιγμή που κατάφερε να γυρίσει σε κερδοφορία 1,849 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 1,524 εκατ. ευρώ το 2019.