Έχοντας ιδρυθεί πριν από 193 χρόνια, το μακρινό 1828 από τον πρώτο Κυβερνήτη της Ελλάδος, Ιωάννη Καποδίστρια, τα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ) είναι η παλαιότερη εταιρεία της χώρας και διαδραμάτισαν τον πλέον κρίσιμο ρόλο μέσα στην κοινωνία, σε εποχές που δεν υπήρχε άλλος τρόπος επικοινωνίας πλην της αλληλογραφίας.
Πλέον όμως, σε μια συγκυρία που λαμβάνει χώρα μια «επανάσταση» στο χώρο των ταχυμεταφορών, με την πανδημία να επισπεύδει τις αλλαγές και να οδηγεί τις εξελίξεις, τα Ελληνικά Ταχυδρομεία είναι υποχρεωμένα να αλλάξουν και να προσαρμοστούν στους καιρούς, έχοντας να ανταγωνιστούν δεκάδες ιδιωτικές εταιρείες ταχυμεταφορών στην Ελλάδα.
Σ’ αυτό το πλαίσιο, τα ΕΛΤΑ την τελευταία διετία υλοποιούν ένα πολύπλευρο συνδυαστικό πρόγραμμα ολιστικού μετασχηματισμού, από μια εταιρεία με βαθιά κρατική κουλτούρα και διάρθρωση, σε μια σύγχρονη επιχείρηση ταχυμεταφορών, ενώ συνάμα λαμβάνει χώρα η αναδιάρθρωση των οικονομικών μεγεθών για το πέρασμα στην κερδοφορία.
Πρόκειται για το μεγαλύτερο πρόγραμμα μετασχηματισμού και αλλαγών που η εταιρεία καλείται να υλοποιήσει στα 193 χρόνια της λειτουργίας της, που περιλαμβάνει εξυγίανση των οικονομικών μεγεθών, εξορθολογισμό της λειτουργίας των καταστημάτων, ψηφιακό μετασχηματισμό και πέρασμα στη νέα, ρομποτική τεχνολογία που αναβαθμίζει πλήρως τις παρεχόμενες υπηρεσίες.
Χθες η εταιρεία παρουσίασε στο μεγάλο κέντρο διαλογής στο Κρυονέρι Αττικής τη νέα ρομποτική μονάδα διαλογής, που μαζί με τις προσθήκες που θα γίνουν έως το τέλος του χρόνου, οδηγούν στη νέα εποχή τον όμιλο. Συνάμα, όπως εξήγησε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Γιώργος Κωνσταντόπουλος, «ο όμιλος στοχεύει το 2023 να περάσει σε πλήρη κερδοφορία, και το αποτέλεσμα του 2021 θα το δείξει αυτό».
Ο ίδιος τόνισε ότι μόνο τον πρώτο χρόνο εξορθολογισμού σ’ όλη την αλυσίδα λειτουργίας η εταιρεία εξοικονόμησε 85 εκατ. ευρώ, ενώ εισέπραξε και τα 180 εκατ. ευρώ που ήταν δεδουλευμένες οφειλές του Δημοσίου προς τα ΕΛΤΑ από το 2013. Σημειώνεται ότι τα ΕΛΤΑ διανέμουν λογαριασμούς της ΔΕΗ, της ΕΥΔΑΠ, όλων των τραπεζών και πολλά άλλα. Παράλληλα, η εταιρεία ολοκλήρωσε μια μεγάλη εθελουσία έξοδο 2.000 εργαζομένων μέσα από την οποία εξοικονομεί 70 εκατ. ευρώ ετησίως. Ο κ. Κωνσταντόπουλος σημείωσε ότι στις 18 Ιανουαρίου 2021 υπογράφηκε η νέα συλλογική σύμβαση εργασίας με τους εργαζομένους, που όπως είπε «ήταν μόνο σαράντα σελίδες, έναντι έξι χιλιάδων σελίδων που ήταν η προηγούμενη».
Η ρομποτική εγκατάσταση που πενταπλασιάζει την απόδοση
Χθες παρουσιάστηκε η εγκατάσταση ρομποτικής διαλογής, με την οποία και ξεκίνησε η είσοδος των ΕΛΤΑ στη νέα ψηφιακή εποχή, καθώς 55 mini robots, λειτουργούν με τεχνητή νοημοσύνη και συμβάλλουν καθοριστικά στην επιτάχυνση μιας χρονοβόρας και δύσκολης διαδικασίας. Τα ρομπότ σκανάρουν τον ταχυδρομικό κώδικα του κάθε δέματος, ζυγίζουν τα δέματα και –καθοδηγούμενα από αισθητήρες– τα τοποθετούν στους σωστούς ταχυδρομικούς σάκους, 100% αλάνθαστα και ακούραστα. Μάλιστα, τροφοδοτούν 144 εξόδους, δηλαδή σάκους συλλογής, με ταχύτητα εξυπηρέτησης 3.000 δεμάτων την ώρα.
Όπως τόνισε ο κ. Κωνσταντόπουλος, στη δεύτερη φάση, που θα έχει ολοκληρωθεί πριν το τέλος του έτους, θα υπάρχουν 125 mini robots, που θα μπορούν να εξυπηρετήσουν 168 προορισμούς, ανεβάζοντας την δυνατότητα διαχείρισης σε 7.000 δέματα την ώρα, ή 165.000 την ημέρα.
Όπως σημείωσε ο κ. Κωνσταντόπουλος, «με την πρώτη φάση του ρομποτικού συστήματος τριπλασιάσαμε τη δυνατότητα διαχείρισης, ενώ με τη δεύτερη φάση θα υπερπενταπλασιάσουμε τις δυνατότητάς μας. Κάτι που μας δίνει τη δυνατότητα να επιτύχουμε παράδοση όχι απλά την επομένη ημέρα, αλλά ίσως και νωρίτερα». Αυτό έχει και οικονομικό αντίκτυπο, καθώς «αναμένουμε από την πρώτη φάση μία ετήσια εξοικονόμηση ύψους 2 εκατ. ευρώ, η οποία θα γίνει ακόμη μεγαλύτερη, με την εγκατάσταση της δεύτερης φάσης».
Σύμφωνα με τον CEO των ΕΛΤΑ, «η νέα τεχνολογία δεν αντικαθιστά ούτε υποκαθιστά το ανθρώπινο δυναμικό, απλά ενισχύει την ταχύτητα και τις δυνατότητές μας, να πραγματοποιήσουμε το ζητούμενο, που είναι η ταχεία παράδοση».
Ψηφιακός Ταχυδρόμος & ψηφιακά καταστήματα 24ωρης λειτουργίας
Παράλληλα, ανακοινώθηκε η έλευση του Ψηφιακού Ταχυδρόμου και των καταστημάτων 24ωρης εξυπηρέτησης. Οι διανομείς του ομίλου ΕΛΤΑ αναβαθμίζονται τεχνολογικά, εξοπλίζονται με PDA’s και ειδικό λογισμικό που θα τους δίνουν τη δυνατότητα, πέραν των συμβατικών ταχυδρομικών υπηρεσιών, να πραγματοποιούν και ανέπαφες συναλλαγές, πληρωμές, εισπράξεις και αντιπαραβολή παραγγελιών και λογαριασμών στην πόρτα του πελάτη.
Επιπλέον, οι πελάτες, μέσω των νέων εφαρμογών που φέρνει ο Ψηφιακός Ταχυδρόμος, θα έχουν real time ενημέρωση για την εξέλιξη της παραγγελίας τους και ειδοποιήσεις για την παραλαβή, με το στίγμα του διανομέα που τους εξυπηρετεί, σε πραγματικό χρόνο. Σ’ ό,τι αφορά τα ψηφιακά καταστήματα 24ωρης λειτουργίας (Smart Lockers), μέσω αυτών οι πελάτες θα μπορούν να παραδίδουν / παραλαμβάνουν το αντικείμενο, το πακέτο ή την αλληλογραφία τους, 24 ώρες το 24ωρο, κάθε ημέρα του έτους.
Σχολιάζοντας τις εξελίξεις αυτές, ο κ. Κωνσταντόπουλος, δήλωσε μεταξύ άλλων πως «έχουμε φτάσει στο τέλος της αρχής μιας μεγάλης μεταρρύθμισης στα ΕΛΤΑ. Προχωρούμε τώρα στον Ψηφιακό Μετασχηματισμό και σε έναν εντελώς νέο οργανισμό με επίκεντρο την εξυπηρέτηση των Ελλήνων πολιτών μέσα από πρωτοποριακές υπηρεσίες.
Μια νέα “ψηφιακή εποχή” που θα συνδυάζει την καθολική κάλυψη της επικράτειας, με 1.600 σημεία εξυπηρέτησης, ταχύτερες διαδικασίες αλλά και νέες ψηφιακές λειτουργίες, με εφαρμογές που θα συνοδεύουν κάθε βήμα της λειτουργίας μας. Δημιουργούμε αξία για την εταιρεία και δείχνουμε το δρόμο για το πώς μία δημόσια επιχείρηση μπορεί να γίνει καινοτόμος, ανταγωνιστική και ταυτόχρονα, οικονομικά υγιής και επιχειρηματικά αποτελεσματική. Διατηρώντας, όμως το κοινωνικό της αποτύπωμα».
Συμφωνία με την Amazon
Συνδυαστικά με τον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών των ΕΛΤΑ και τους πιο ανταγωνιστικούς χρόνους παράδοσης, η εταιρεία πλέον μπορεί και «χτυπάει» μεγάλα συμβόλαια με κολοσσούς του εξωτερικού, όπως έγινε με την Amazon την περασμένη άνοιξη. Η ελληνική εταιρεία πήρε όλη την «αντιπροσωπεία» παραδόσεων των εμπορευμάτων της Amazon στην Ελλάδα, μια κολοσσιαία δουλειά, καθώς όπως τόνισε ο κ. Κωνσταντόπουλος, «μια βάρδια από τις τρεις που δουλεύουν στο ρομποτικό τμήμα, ασχολείται μόνο με τη δουλειά της Amazon».