ΓΔ: 1396.84 -0.06% Τζίρος: 48.57 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 14:36:00 DATA
Φώτο: Shutterstock

Κόβουν τη φόρα της βιομηχανίας τροφίμων τα αυξημένα κόστη παραγωγής

Αυξημένος ο τζίρος των εισηγμένων εταιρειών τροφίμων το α' εξάμηνο, αλλά προβληματίζει η άνοδος των πρώτων υλών, του μεταφορικού και ενεργειακού κόστους, που αρχίζει να πλήττει την κερδοφορία.

Σε ανοδική τροχιά βρίσκεται ο κλάδος τροφίμων καθώς επανέρχεται η κανονικότητα στην αγορά και οι κλάδοι της εστίασης και του τουρισμού έχουν επιστρέψει σε λειτουργία. Την ίδια στιγμή όμως η αύξηση του κόστους παραγωγής προβληματίζει τις εταιρείες με τις αυξήσεις να αρχίζουν να μεταφέρονται στον καταναλωτή.

Οι εταιρείες τροφίμων είδαν την ανοδική τους τάση να συνεχίζεται και στο πρώτο εξάμηνο του έτους με τα βασικά οικονομικά μεγέθη τους να ενισχύονται σημαντικά, ωστόσο η αύξηση των πρώτων υλών, τα πιο ακριβά υλικά συσκευασίας σε συνδυασμό με την άνοδο του μεταφορικού και ενεργειακού κόστους έχουν πλήξει την κερδοφορία τους, με τις περισσότερες εταιρείες να δηλώνουν επιφυλακτικές για το δεύτερο μισό της χρονιάς. Παράλληλα το έντονο ανταγωνιστικό περιβάλλον στο εσωτερικό με την πίεση από τα σούπερ μάρκετ για χαμηλότερες τιμές και προωθητικές ενέργειες, οι οποίες αποτελούν μια μόνιμη στρέβλωση της αγοράς, ασκεί επιπλέον πιέσεις στις εταιρείες που βρίσκονται σε ανοιχτή γραμμή με τους προμηθευτές τους ώστε να διαχειριστούν τα αυξημένα κόστη στο επόμενο εξάμηνο.

Ανοδικές οι πωλήσεις για τις εισηγμένες, ανησυχία για τη συνέχεια

Μπορεί στην ελληνική αγορά γιαουρτιού οι πωλήσεις της ΚΡΙ ΚΡΙ να εμφάνισαν μείωση 2,1% στο α’ εξάμηνο του έτους, καθώς έχει μειωθεί η αξία εξαιτίας των έντονων προωθητικών ενεργειών της αγοράς. Ωστόσο, αντιστρόφως ανάλογη είναι η εικόνα στις αγορές του εξωτερικού, με τις πωλήσεις να έχουν αυξηθεί κατά 9,9%, και η αξία των εξαγωγών γιαουρτιού ξεπέρασε τα 27 εκατ. ευρώ, αγγίζοντας το 52% της δραστηριότητας των γαλακτοκομικών. Οι πωλήσεις παγωτού στην ελληνική αγορά ανήλθαν σε 14,15 εκατ. ευρώ σημειώνοντας άνοδο 16,2% εξαιτίας της άρσης των περιοριστικών μέτρων.

Ο κύκλος εργασιών της ΚΡΙ ΚΡΙ, που πρόσθεσε 800 νέα σημεία πώλησης, διαμορφώθηκε στα 70,23 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2021, όντας αυξημένος κατά 6,5% σε σχέση με τα αντίστοιχα περυσινά επίπεδα. Τα μικτά κέρδη ανήλθαν σε 24,57 εκατ. ευρώ, με τα λειτουργικά κέρδη (EBITDA) να ανέρχονται σε 14,65 εκατ. ευρώ. Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 12,58 εκατ. ευρώ, ενώ τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους, ανήλθαν σε 10,05 εκατ. ευρώ, από 9,09 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο 2020.

Η ΚΡΙ ΚΡΙ διατηρεί επιφυλακτική στάση για το υπόλοιπο του 2021, καθώς παρά το γεγονός ότι ο τομέας του παγωτού γνωρίζει ισχυρή ανάκαμψη, δύσκολα θα υπάρξει ανάπτυξη των πωλήσεων γιαουρτιού στην Ελλάδα, ενώ στο εξωτερικό αναμένεται να διατηρήσουν την τάση που έχει δημιουργηθεί. Επίσης καταγράφονται πιέσεις για ανατιμήσεις σε βασικές πρώτες ύλες και υλικά συσκευασίες ενώ αναμένονται και αυξήσεις στα μεταφορικά κόστη και την ενέργεια, με τα περιθώρια κερδοφορίας της εταιρείας να ενδέχεται να πιεστούν και ένα μέρος των αυξήσεων να μεταφερθεί στους καταναλωτές.

Η σερραϊκή γαλακτοβιομηχανία συνεχίζει το επενδυτικό της πλάνο και σχεδιάζει για τη φετινή χρονιά επενδύσεις ύψους 11 εκατ. ευρώ όπου τα 5 εκατ. ευρώ θα κατευθυνθούν σε μονάδα βιοαερίου, ενώ 6 εκατ. ευρώ θα επενδυθούν στο εργοστάσιο αλλά και σε πάγιο εξοπλισμό.

Η Μύλοι Λούλη κατέγραψε αύξηση πωλήσεων και καθαρής κερδοφορίας στο πρώτο εξάμηνο του 2021, όμως η αύξηση του κόστους πρώτων υλών και των εξόδων παραγωγής άσκησαν πιέσεις στα περιθώρια του λειτουργικού της κέρδους, εξαιτίας της απορρόφησης των ανατιμήσεων. Η διοίκηση του ομίλου προβλέπει πάντως στο β εξάμηνο του έτους η λειτουργική κερδοφορία θα είναι βελτιωμένη σε σχέση με το α’ εξάμηνο αλλά και το αντίστοιχο εξάμηνο του 2020.

Σημειώνοντας αύξηση 11,83% ο κύκλος εργασιών του ομίλου διαμορφώθηκε στα 60,97 εκατ. ευρώ, ωστόσο η γενικότερη αύξηση του κόστους των υλικών παραγωγής και η διατήρηση των τιμών πώλησης στα ίδια επίπεδα έπληξε το μικτό κέρδος που διαμορφώθηκε στα 9,92 εκατ. ευρώ για τον όμιλο και 8,69 εκατ. ευρώ για την εταιρεία, καταγράφοντας μείωση 10,8%.

Τα καθαρά κέρδη στο πρώτο εξάμηνο ενισχύθηκαν για τον όμιλο και διαμορφώθηκαν στα 1,44 εκατ. ευρώ, με τα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών και επενδυτικών αποτελεσμάτων (ΕΒΙΤ) να μειώνονται στα 1,65 εκατ. ευρώ ενώ τα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων (EBITDA) του ομίλου μειώθηκαν σε 4,2 εκατ. ευρώ από 5,15 εκατ. ευρώ.

Η Καραμολέγκος κατέγραψε αύξηση των μεγεθών της στο α΄εξάμηνο του 2021, με την τάση να δείχνει αυξητική και στο δεύτερο εξάμηνο του έτους, ωστόσο υπάρχει προβληματισμός για το κόστος παραγωγής εξαιτίας της ανόδου των τιμών υλών. Ο κύκλος εργασιών της εταιρείας διαμορφώθηκε στα 52,42 εκατ. ευρώ καταγράφοντας αύξηση 21% των μικτών κερδών που ανήλθαν στα 23,68 εκατ. ευρώ και τα EBITDA που ενισχύθηκαν κατά 16,62% στα 7,2 εκατ. ευρώ. Παράλληλα και η θυγατρική Karamolegos Bakery Romania κατέγραψε σημαντική αύξηση στον κύκλο εργασιών κατά 31%.

Η διοίκηση του ομίλου έχει τονίσει πως παρακολουθεί στενά τις τιμές των πρώτων υλών, υλικών συσκευασίας και των τιμών της ενέργειας, με στόχο να προβεί σε κατάλληλες ενέργειες για την αντιστάθμιση των συγκεκριμένων κινδύνων. Όπως ανέφερε στην έκθεση των οικονομικών αποτελεσμάτων της, η Καραμολέγκος «στην παραγωγική διαδικασία της εταιρείας η συμμετοχή κόστους των A’, Β’ Υλών και υλικών συσκευασίας επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό το τελικό κόστος παραγωγής. Ο συγκεκριμένος κίνδυνος συνήθως προέρχεται από πηγές τις οποίες η εταιρεία δεν μπορεί να ελέγξει άμεσα, γι’ αυτόν τον λόγο η Διοίκηση της Εταιρείας συνεργάζεται μακροχρόνια με προμηθευτές των υλών αυτών και παρακολουθεί τις σχετικές αγορές, ώστε να μπορεί να δράσει προληπτικά όπου αυτό είναι εφικτό». Προσθέτει επίσης πως «ήδη στο β’ εξάμηνο του 2021 έχουν παρατηρηθεί σημαντικές αυξήσεις στις α’ & β’ ύλες, τα υλικά συσκευασίας και την ενέργεια, για τις οποίες μέχρι στιγμής η Εταιρεία και ο Όμιλος δεν έχουν προβεί σε καμία αύξηση τιμών σε προϊόντα και εμπορεύματα».

Υπενθυμίζουμε πως η αρτοβιομηχανία έχει προχωρήσει στη σύναψη δυο μακροπρόθεσμων ομολογιακών δανείων με την Εθνική Τράπεζα ύψους 20 εκατ. ευρώ. Το ένα είναι ύψους 14,2 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτούμενο από το Ταμείο Υποδομών, ενώ το δεύτερο είναι 5,8 εκατ. ευρώ. Και τα δυο δάνεια είναι 12ετούς διάρκειας με δικαίωμα επέκτασης επιπλέον 3,5 ετών και σταθερό επιτόκιο δανεισμού.

Με την αγορά αλλαντικών να κινείται στα ίδια επίπεδα σε σχέση με την προηγούμενη περίοδο, η ΝΙΚΑΣ παρέμεινε στα ίδια επίπεδα με το 2020, καταγράφοντας μικρή μείωση πωλήσεων με την λιανική να αναπληρώνει τις μικρές απώλειες που υπέστη η αλλαντοβιομηχανία από την μειωμένη λειτουργία των κλάδων της εστίασης και του τουρισμού κατά το μεγαλύτερο μέρος του α’ εξαμήνου του 2021. Ωστόσο η εταιρεία είδε την κερδοφορία της να ενισχύεται καθώς υπήρξε μείωσης των α΄υλών.

Ειδικότερα, κατά το α’ εξάμηνο του 2021 οι συνολικές πωλήσεις του Ομίλου ανήλθαν σε 28,08 εκατ. ευρώ παραμένoντας στα επίπεδα του 2020 και σημειώνοντας μικρή μείωση 0,62% από τα 28,26 εκατ. ευρώ. Τα μικτά κέρδη της Εταιρείας και του Ομίλου κατά το α’ εξάμηνο 2021 ανήλθαν στο ποσό των 8,13 εκατ. ευρώ, έναντι 5,92 εκατ. ευρώ της αντίστοιχης περιόδου του 2020, σημειώνοντας αύξηση 37,32%.

Το EBITDA του Ομίλου διαμορφώθηκε στα 2,38 εκατ. ευρώ, ενισχυμένο κατά 1,60 εκατ. ευρώ σε σχέση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2020 που ήταν 781.000 ευρώ σημειώνοντας αύξηση 205%. Τα αποτελέσματα προ φόρων (EBT) του Ομίλου επέστρεψαν σε θετικό έδαφος από τις ζημιές 839.000 ευρώ της περασμένης χρονιάς και ήταν αυξημένα κατά 119% και ανήλθαν στα 160.000 ευρώ.

Η αύξηση των εξαγωγών και στους όγκους πώλησης φέτας ΠΟΠ και στραγγιστού γιαουρτιού τα οποία έχουν δυναμική για επιπλέον ανάπτυξη πωλήσεων τόσο στην ελληνική αγορά όσο και στο εξωτερικό οδήγησαν την βελτίωση του κύκλου εργασιών για την ΕΒΡΟΦΑΡΜΑ, με τη διοίκηση της εταιρείας να είναι επιφυλακτική λόγω επιπλέον ανατιμήσεων που αναμένονται στην ενέργεια και στα μεταφορικά.

Ειδικότερα ο κύκλος εργασιών του ομίλου στο  πρώτο εξάμηνο του 2021 ανήλθε σε 17,58 εκατ. ευρώ παρουσιάζοντας αύξηση κατά 12% σε σχέση με τα 15,67 εκατ. ευρώ του αντίστοιχου διαστήματος το 2020. Το μεικτό κέρδος ανήλθε σε 3,383 εκατ. ευρώ και τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBIΤDA) ανήλθαν σε 1,616 εκατ. ευρώ παρουσιάζονται αύξηση 11,14%.

Ο όμιλος που δραστηριοποιείται στην εκμετάλλευση γαλακτοπαραγωγικών ζώων, στην παραγωγή και πώληση γαλακτοκομικών προϊόντων εκφράζει επίσης τις ανησυχίες του λόγω των επιπλέον ανατιμήσεων που αναμένονται στην ενέργεια και στα μεταφορικά, αναφέροντας πως η αύξηση κατά 25% στις τιμές των ζωοτροφών, θα επηρεάσει κατά το επόμενο διάστημα δυσμενώς το αποτέλεσμα της θυγατρικής CAMPUS. Παράλληλα έχει σημειώσει ότι οι ανατιμήσεις αιγοπρόβειου γάλακτος, των υλικών συσκευασίας και των μεταφορικών είχαν σαν αποτέλεσμα την μείωση του περιθωρίου του κέρδους ενώ γίνεται προσπάθεια μετακύλισης μέρους του κόστους αυτού στις τιμές πώλησης των προϊόντων της.

Το 2021 βρίσκει την Creta Farms να έχει επιστρέψει στα ράφια της αγοράς  με την εταιρεία να στοχεύει να ανακτήσει τα μερίδια που είχε, ενώ κοιτάει περισσότερο το κανάλι HORECA και θα επενδύσει στην ανάπτυξη της κατηγορίας κατεψυγμένων προψημένων κρεατοσκευασμάτων. Η εταιρεία αναφέρει πως η αύξηση στις διεθνείς τιμές των πρώτων υλών ή ελλείψεις αυτών ενδέχεται να επηρεάσουν σημαντικά το κόστος παραγωγής των προϊόντων της. Πάντως η εταιρεία, παρά την απουσία της από την αγορά στο δεύτερο εξάμηνο του 2019, κατάφερε να ανακάμψει το 2020 με τον κύκλο εργασιών να διαμορφώνεται στα 21,7 εκατ. ευρώ με το αποτέλεσμα προ φόρων, τόκων, αποσβέσεων, επενδυτικών και εξόδων αναδιοργάνωσης (EBITDA) να ανέρχεται σε 1,1 εκ. ευρώ.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η ΚΡΙ ΚΡΙ μαθαίνει στους Αμερικανούς το frozen yogurt... αλά ελληνικά

Αυξάνεται η ζήτηση στην άλλη όχθη του Ατλαντικού για το Greek frozen yogurt. Αίτηση στο Enterprise Greece για μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα. Ως το τέλος του έτους το placement μετοχών από την οικογένεια Τσινάβου.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Κρι Κρι: Ισχυρή αναπτυξιακή πορεία με «όπλο» την ιδιωτική ετικέτα

Πενταπλασιασμό της λειτουργικής κερδοφορίας από το 2021 έχει επιτύχει η γαλακτοβιομηχανία χάρη στη στροφή στην παραγωγή γιαουρτιού ιδιωτικής ετικέτας που της έδωσε την πρώτη θέση στην αγορά.