Μεγαλύτερο ρόλο σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν αναμένεται να έχουν οι χρήσεις ψυχαγωγίας και οικογενειακής αναψυχής, τόσο εντός των υφιστάμενων εμπορικών κέντρων, όσο και στα νέα που θα κατασκευαστούν τα επόμενα χρόνια. Πρόκειται για μια νέα τάση στον κλάδο των ακινήτων, βάσει της οποίας περιορίζονται οι διαθέσιμες επιφάνειες για εμπόριο και στη θέση τους αναπτύσσονται χώροι «εμπειρίας», δηλαδή χρήσεις που να απευθύνονται σε όλη την οικογένεια, ικανές να φέρουν τους επισκέπτες στο κέντρο μόνο και μόνο για αυτές και όχι για να ψωνίσουν.
Ένα ακόμα πλεονέκτημα των εν λόγω δράσεων είναι ότι δεν περιορίζονται από το ωράριο των εμπορικών καταστημάτων, λειτουργώντας περισσότερες ώρες, αλλά και τις Κυριακές, όπως π.χ. οι κινηματογράφοι, τα θεματικά πάρκα, τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, το μπόουλινγκ, οι παιδότοποι κ.ο.κ., αποφέροντας έτσι περισσότερα έσοδα. Το σημαντικότερο όμως για τις εταιρείες διαχείρισης εμπορικών κέντρων, είναι με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνουν διασπορά του επενδυτικού τους κινδύνου, καθώς δεν εξαρτώνται σχεδόν αποκλειστικά από τις χρήσεις εμπορίου για την βιωσιμότητα του εμπορικού κέντρου.
Παράλληλα, με τον τρόπο αυτό επανατοποθετείται το ακίνητο στην αγορά, κερδίζει περισσότερο κοινό και ταυτόχρονα παρατείνει την διάρκεια ζωής του (εφόσον πρόκειται για υφιστάμενο εμπορικό κέντρο). Άλλωστε, όπως σημειώνουν δεκάδες έρευνες στο εξωτερικό, η φυσική παρουσία των εμπορικών καταστημάτων/αλυσίδων διαρκώς περιορίζεται, λόγω της συνεχούς εξάπλωσης του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Η Lamda Development
Ο όμιλος της Lamda Development υλοποιεί ήδη την επέκταση του Golden Hall στο Μαρούσι, μέσω της αξιοποίησης κι ανάπτυξης του δυτικού τμήματος του κτηρίου του πρώην Διεθνούς Κέντρου Ραδιοτηλεόρασης (IBC). Το υφιστάμενο εμπορικό κέντρο θα ενισχυθεί με 11.500 τ.μ. επιπλέον χώρων και 200 νέες θέσεις στάθμευσης. Εξ αυτών, η πλειονότητα θα αφορά σε χώρους παιδικής αναψυχής (παιδότοποι, ενυδρείο, παιχνίδια δράσης, χώροι παιδικών παραστάσεων κι εκθέσεων), ενώ θα επιπλέον 3.200 τ.μ. Θα αφορούν στο Μουσείο των Ολυμπιακών Αγώνων.
Στην επέκταση προβλέπονται επίσης 3.650 τ.μ. εστίασης (εστιατόρια και καφέ) και μόλις 1.566 τ.μ. νέων εμπορικών καταστημάτων. Το συνολικό ύψος της επένδυσης ανέρχεται σε 25 εκατ. ευρώ και αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι τις αρχές του 2020. Υπενθυμίζεται ότι το ακίνητο αποκτήθηκε από την Lamda το 2013, στο πλαίσιο διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ που προέβλεπε την εκμίσθωση του κτιρίου για 90 χρόνια. Το τίμημα που προσέφερε η εισηγμένη ανήλθε σε 81 εκατ. ευρώ.
Η Noval Properties
Σε επενδύσεις επέκτασης και τόνωσης του καταναλωτικού ενδιαφέροντος για τα εμπορικά της κέντρα, προχωρά εσχάτως και η Noval Properties του ομίλου Βιοχάλκο. Ειδικότερα, το τελευταίο διάστημα έχουν ξεκινήσει οι εργασίες για την επέκταση του εμπορικού κέντρου River West στον Κηφισό, η οποία προβλέπει την προσθήκη 8.000 τ.μ., τόσο μέσω νέων χρήσεων εμπορίου, όσο και μέσω ψυχαγωγίας. Πρόκειται για επένδυση της τάξεως των 18,5 εκατ. ευρώ, που θα ενισχύσει την εμπορική απήχηση του κέντρου των 20.000 τ.μ., το οποίο λειτουργεί ήδη οκτώ χρόνια. Με δεδομένο ότι τα τελευταία χρόνια η ζήτηση για μίσθωση καταστημάτων εντός του River West παρέμενε έντονη και η πληρότητα ξεπερνούσε το 95%, ήταν δεδομένη η ανάγκη για την επέκτασή του.
Ανάλογη κίνηση πραγματοποιεί η εταιρεία και στο έτερο εμπορικό κέντρο της, το Mare West στην Κόρινθο. Ειδικότερα, το εμπορικό κέντρο θα επεκταθεί, μέσω της αξιοποίησης όμορης έκτασης 30 στρεμμάτων, που αποκτήθηκε από την ΕΤΑΔ. Πρόκειται για νέα κίνηση, πέραν της υφιστάμενης επένδυσης για την επέκταση του ακινήτου, μέσω της ανάπτυξης ενός ψυχαγωγικού πάρκου, επιφάνειας 7.000 τ.μ., που οδεύει προς ολοκλήρωση.