Μια νέα εποχή εγκαινιάζει ο Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ), σε μια περίοδο κοσμογονικών αλλαγών σε όλο το φάσμα της ενέργειας διεθνώς, με την εταιρεία να ανακοινώνει χθες μεσοσταθμική μείωση τιμολογίων 20% από την αρχή του 2022, εξαγγέλλοντας παράλληλα και μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα άνω των 500 εκατ. ευρώ σε βάθος δεκαετίας.
Παράλληλα, ο όμιλος ανακοίνωσε και τη σταδιακή του επέκταση στο εξωτερικό, καθώς ανέλαβε το μεγαλύτερο τέρμιναλ στον κόσμο, στο Κουβέιτ, για την παροχή υπηρεσιών λειτουργίας και συντήρησης για πέντε χρόνια, ενώ μέσω του τερματικού σταθμού της Αλεξανδρούπολης στοχεύει να παράσχει ενέργεια σ’ όλα τα Βαλκάνια. Υπενθυμίζεται πως από τον Δεκέμβριο του 2018, ο ΔΕΣΦΑ είναι επίσης υπεύθυνος για τη συντήρηση του ελληνικού τμήματος του αγωγού ΤΑΡ, μήκους 550 χλμ.
Σ’ ό,τι αφορά το έργο στο Κουβέιτ, ο ΔΕΣΦΑ θα συμμετάσχει για πρώτη φορά σε ένα τεραστίου μεγέθους διεθνές έργο, εκμεταλλευόμενος τη φήμη και τις δεξιότητές που αποκτήθηκαν για να διεκδικήσει άλλα διεθνή έργα. Μάλιστα, περίπου 90 άτομα προσωπικό -μηχανικοί και άλλοι- του ΔΕΣΦΑ θα βρίσκονται στο Κουβέιτ από τον Σεπτέμβριο.
Οι μειώσεις στα τιμολόγια
Σ’ ό,τι αφορά τα τιμολόγια, όπως τόνισαν χθες τα στελέχη του ΔΕΣΦΑ, ανάλογα με το σημείο εισόδου του φυσικού αερίου οι μειώσεις κυμαίνονται από το 17% έως το 24%. Έτσι, με μια μέση τιμή ανά MWh στα 3,3 ευρώ που ισχύει για φέτος, η μείωση αναμένεται να ανέλθει στα 66 λεπτά περίπου, δηλαδή η τιμή ανά MWH θα πέσει κάτω από τα 3 ευρώ.
Σημειώνεται ότι οι χρεώσεις αυτές αφορούν περίπου 49 εταιρείες στον κλάδο μεταφοράς και 33 στον κλάδο Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου, κυρίως εγχώριες, εκ των οποίων οι 35 είναι άκρως ενεργές την περίοδο αυτή. Βεβαίως, το ζητούμενο είναι η αντανάκλαση αυτής της μείωσης στην αγορά, τόσο στη βιομηχανία, όσο και στους καταναλωτές.
Όπως ανέφερε η CEO του ΔΕΣΦΑ, Maria Rita Galli οι υψηλές καταναλώσεις και η εκτίμηση για άνοδο της ζήτησης έχει οδηγήσει στις μειώσεις αυτές. Μάλιστα, η εκτίμηση είναι ότι τα επόμενα δέκα χρόνια, όπως τόνισε η κα Galli, θα υπάρχουν μειωμένες τιμές σε σχέση με τις τωρινές. Πάντως, η κα Galli υπογράμμισε με έμφαση ότι λόγω της αύξησης της ζήτησης και της διεύρυνσης της αγοράς, ο ΔΕΣΦΑ δεν θα μειώσει τα κέρδη του τα επόμενα χρόνια, παρά τις μειώσεις αυτές.
Υπενθυμίζεται ότι με βάση τα στοιχεία που έδωσε η διοίκηση του Διαχειριστή αναμένεται η κατανάλωση να κορυφωθεί το 2025. Σημειώνεται ότι, από ποσότητες 3,6 bcm (δισ. κυβικά μέτρα) πριν λίγα χρόνια, η κατανάλωση έφτασε τα 5,6 bcm το 2020. Φέτος η προβολή είναι για βελτίωση των αριθμών ενώ η «κορυφή» αναμένεται το 2025 στα 6,7 bcm λόγω και της αύξησης της ζήτησης, λόγω απανθρακοποίησης της οικονομίας, από Βαλκανικές χώρες.
Σε σχέση με τα έσοδα για φέτος η CEO του ΔΕΣΦΑ σημείωσε ότι λόγω των μείωσης και των φετινών χρεώσεων θα υπάρξει μια οριακή πτώση, ωστόσο σε μεγάλο βαθμό αντισταθμίζεται από την αύξηση της ζήτησης και την εκτόξευση των εξαγωγών που το πρώτο εξάμηνο του 2021 έφτασαν τις 3,68 TWh.
Επενδύσεις 540 εκατ. ευρώ σε βάθος δεκαετίας
Στο μεταξύ επενδυτικό πρόγραμμα που υπερβαίνει τα 540 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνει 48 έργα δρομολογεί προς υλοποίηση ο ΔΕΣΦΑ την επόμενη δεκαετία. Το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ για την περίοδο 2021-2030, όπως έχει εγκριθεί από τη ΡΑΕ, όπως τόνισε η κα Galli, «εμπεριέχει σημαντικές επενδύσεις σε υποδομές που αναβαθμίζουν και επεκτείνουν το σύστημα σε νέες περιοχές και αγορές, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα τη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας και την ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας και της ευρύτερης περιοχής».
Μάλιστα, όπως είπε η κα Galli υπάρχει αισιοδοξία ότι πολλά έργα από αυτά θα λάβουν και κοινοτική χρηματοδότηση, παρά τους αυστηρούς κανόνες που θέτει η Ε.Ε., κυρίως λόγω των μεγάλων αναγκών της ευρύτερης περιοχής σε φυσικό αέριο που αποτελεί το μεταβατικό καύσιμο για την απανθρακοποίηση της οικονομίας.
Στα έργα αυτά, σύμφωνα με όσα ανέφερε χτες βράδυ η διοίκηση της εταιρείας, ξεχωρίζει η ανάπτυξη νέων αγωγών Υψηλής Πίεσης στη Δυτική Μακεδονία και στη Δυτική Ελλάδα που θα πιάνει και σημαντικό τμήμα της Πελοποννήσου. Ο πρώτος αγωγός θα είναι μήκους 155 χιλιομέτρων και ο δεύτερος 130 χιλιομέτρων. Η τελική επενδυτική απόφαση για τη Δ. Μακεδονία αναμένεται μέχρι το Νοέμβριο του 2021 και για τη Δ. Ελλάδα μέχρι τον Ιανουάριο του 2023, με ορίζοντα υλοποίησης την επόμενη πενταετία.
Παράλληλα, όπως αναφέρθηκε, επενδύοντας στις δυνατότητες του Τερματικού Σταθμού LNG της Ρεβυθούσας, ο ΔΕΣΦΑ αναπτύσσει μια σειρά εγκαταστάσεων Small Scale LNG, όπως ο Πιλοτικός Σταθμός Φόρτωσης Βυτιοφόρων LNG (LNG Truck Loading) και η νέα προβλήτα Small Scale LNG (Small Scale LNG Jetty).
Σημαντικό ρόλο στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ για την περίοδο 2021-2030 καταλαμβάνει, επίσης η Αναβάθμιση του Σταθμού Συμπίεσης στη Νέα Μεσήμβρια, καθώς και η κατασκευή νέων Σταθμών Συμπίεσης στην Αμπέλια και στους Κήπους και Ρυθμιστικού Σταθμού στην Κομοτηνή.
Επιπλέον, ο ΔΕΣΦΑ αναπτύσσει καινοτόμα προϊόντα και εφαρμόζει διαφανείς και αμερόληπτες διαδικασίες για την πρόσβαση τρίτων (Third-Party Access – TPA), ενισχύοντας έτσι τη ρευστότητα της ελληνικής και της περιφερειακής αγοράς φυσικού αερίου. Για τον σκοπό αυτό, συνεργάζεται στενά με το Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας (ΕΧΕ) για τη δημιουργία μιας πλατφόρμας συναλλαγών για το φυσικό αέριο, η οποία θα αρχίσει να λειτουργεί έως τα μέσα του επόμενου φθινοπώρου και θα επιτρέψει τις ανώνυμες συναλλαγές φυσικού αερίου προς όφελος των τελικών καταναλωτών.
Η Αλεξανδρούπολη θα γίνει hub
Επίσης μετά από ένα επιτυχημένο δεσμευτικό market test, ο ΔΕΣΦΑ έλαβε θετική απόφαση για την απόκτηση μεριδίου 20% στην Gastrade για το FSRU Αλεξανδρούπολης. Υπενθυμίζεται πως από τον Δεκέμβριο του 2018, ο ΔΕΣΦΑ είναι επίσης υπεύθυνος για τη συντήρηση του ελληνικού τμήματος του αγωγού ΤΑΡ, μήκους 550 χλμ.
«Ως αξιόπιστος περιφερειακός εταίρος, ο ΔΕΣΦΑ τοποθετεί την Ελλάδα στην καρδιά των ενεργειακών εξελίξεων, ξεχωρίζοντας ως κοινός παρονομαστής σε έργα που ανοίγουν νέους δρόμους για την ενέργεια στη Νοτιοανατολική Ευρώπη», τόνισε η κα Maria Rita Galli. «Επενδύοντας στην καινοτομία και σε υποδομές έτοιμες για το αύριο, ο ΔΕΣΦΑ διεκδικεί ηγετικό ρόλο στη μετάβαση σε μία νέα εποχή, με όραμά την ασφαλή και βιώσιμη διαχείριση ενός τεχνολογικά προηγμένου δικτύου μεταφοράς και αποθήκευσης καθαρής, αξιόπιστης και οικονομικά προσιτής ενέργειας αερίου, στην πορεία προς ένα μέλλον μηδενικού άνθρακα», προσέθεσε η επικεφαλής του Διαχειριστή.
Το πρώτο έργο εκτός συνόρων
Από τον Απρίλιο του 2021 και για διάστημα τουλάχιστον πέντε ετών, ο ΔΕΣΦΑ έχει αναλάβει την παροχή υπηρεσιών Λειτουργίας και Συντήρησης σε έναν από τους μεγαλύτερους τερματικούς σταθμούς LNG παγκοσμίως - το LNGI (Liquefied Natural Gas Import), του νέου τερματικού σταθμού LNG της κρατικής εταιρείας του Κουβέιτ, KIPIC. Όπως ανέφερε η Maria Rita Galli, τον Οκτώβριο του 2020, ο ΔΕΣΦΑ κέρδισε την πρώτη διεθνή σύμβαση O&M για την Λ&Σ του Τερματικού LNGI στο Κουβέιτ. Η Σύμβαση υπεγράφη τον Δεκέμβριο του 2020, με ημερομηνία έναρξης τις 24 Μαΐου 2021.
Το νέο λογότυπο
Σε χθεσινή, πρώτη συνάντηση της νέας διοίκησης του ομίλου με τους δημοσιογράφους, εξάλλου, παρουσιάστηκε η νέα εταιρική ταυτότητα και το νέο λογότυπο που θα καθιερωθεί από τα τέλη του προσεχούς Σεπτεμβρίου.
Οι μέτοχοι του ΔΕΣΦΑ
Υπενθυμίζεται ότι από το 2018 κύριος μέτοχος του ΔΕΣΦΑ, με ποσοστό 66%, είναι η κοινοπραξία SENFLUGA. Μέτοχοι της SENFLUGA είναι τρεις πολύ σημαντικοί Ευρωπαίοι Διαχειριστές Συστημάτων Φυσικού Αερίου: η ιταλική εταιρεία Snam, η ισπανική Enagas και η βελγική Fluxys, οι οποίοι είναι επίσης μέτοχοι της εταιρείας Διαδριατικός Αγωγός Φυσικού Αερίου (ΤΑP). Στη μετοχική σύνθεση της SENFLUGA, με ποσοστό 10%, έχει εισέλθει και η DAMCO ENERGY του Ομίλου Κοπελούζου.