Να απαντήσει στις αιτιάσεις επενδυτών για καθυστερήσεις στις εγκρίσεις έργων ΑΠΕ προσπάθησε χθες η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ, υποδεικνύοντας αδυναμίες στο νέο θέσμικο πλαίσιο, που έχουν προκαλέσει τεράστια αύξηση αιτήσεων για νέα έργα, χωρίς όμως να διαφαίνεται τα προβλήματα θα λυθούν γρήγορα. Την ίδια ώρα, λύση για να ολοκληρωθεί η διασύνδεση της Πελοποννήσου με εναλλακτική δίοδο αναζητεί ο ΑΔΜΗΕ μετά τη δικαστική απόφαση του Πρωτοδικείου Καλαβρύτων υπέρ της Ιεράς Μονής Αγίων Θεοδώρων που «πάγωσε» τον Δυτικό Διάδρομο.
Μιλώντας σε διαδικτυακή συνέντευξη Τύπου μετά την ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων του 2020, ο Αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ Γιάννης Μάργαρης, κλήθηκε να σχολιάσει το «βραχυκύκλωμα» που έχει σημειωθεί στα έργα ΑΠΕ. Υπενθυμίζεται ότι ο Διαχειριστής βρίσκεται αντιμέτωπος με μεγάλο όγκο αιτήσεων που δημιουργεί καθυστερήσεις στις εγκρίσεις έργων ΑΠΕ, γεγονός που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Σε συνέντευξη Τύπου πριν από δύο ημέρες η ελληνική θυγατρική της γερμανικής εταιρείας πράσινης ενέργειας ΑΒΟ Wind αναφέρθηκε στις μεγάλες καθυστερήσεις που υπάρχουν τους τελευταίους μήνες στις εγκρίσεις.
«Εδώ και πολλούς μήνες βρισκόμαστε σε επικοινωνία με τον Διαχειριστή του Συστήματος (ΑΔΜΗΕ) αλλά δεν έχουμε λάβει ακόμα κάποια συγκεκριμένη δεσμευτική απάντηση για το χρονικό πλαίσιο στο οποίο θα γίνει η επεξεργασία των αιτήσεων μας για τη σύνδεση των έργων μας στο Σύστημα. Συγκεκριμένα, αναφερόμαστε σε αιτήσεις που εκκρεμούν ήδη εδώ και ένα χρόνο. Πριν από αυτό, έπρεπε να περιμένουμε, μαζί με 30 GW έργων άλλων εταιρειών, 2 χρόνια για την επεξεργασία των αιτήσεων για έκδοση άδειας παραγωγής από τη ΡΑΕ. Στο σημείο αυτό αξίζει να τονιστεί ότι για να δοθούν οι άδειες αυτές χρειάστηκε νομοθετική παρέμβαση», τόνισε ο Παναγιώτης Σαρρής, Γενικός Διευθυντής της ΑBO Wind AG.
Όπως υπογράμμισε η εταιρεία έχει σε αναμονή συνολικά 770MW έργων και ο ΑΔΜΗΕ δεν προχωράει σε έκδοση των όρων σύνδεσης δίνοντας προτεραιότητα στα ομαδοποιημένα αιτήματα μικροεπενδυτών. Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι ότι τελικά η ΑΒΟ Wind δεν θα μπορέσει να πάρει μέρος στο διαγωνισμό της ΡΑΕ τον Μάιο, ενώ η εταιρεία έχει προσφέρει ιστορικά τη χαμηλότερη τιμή στα 45,84 ευρώ η μεγαβατώρα, σύμφωνα με τον κ. Σαρρή.
Ερωτώμενος χθες σχετικά με το ζήτημα αυτό ο κ. Μάργαρης τόνισε ότι μετά την αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου για τις ομαδοποιημένες αιτήσεις μικρών επενδυτών ο Διαχειριστής έχει έρθει αντιμέτωπος μέσα σε 4 μήνες με τέτοιο όγκο αιτημάτων που στο παρελθόν αντιστοιχούσε σε αιτήσεις 20 ετών. Ο κ. Μάργαρης υπογράμμισε ότι ο Διαχειριστής είχε ενημερώσει ότι πρόκειται να δημιουργηθεί το πρόβλημα που αντιμετωπίζει σήμερα η αγορά, όταν έγινε η αλλαγή αυτή, αφήνοντας να εννοηθεί ότι οι ευθύνες βαρύνουν την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
«Σε 4 μήνες έχουν γίνει αιτήσεις για 30GW και πάνω που δεν αφορούν σε 10-20 σταθμούς αλλά σε περισσότερους από 3.000. Δεν τίθεται θέμα καθυστέρησης από την πλευρά μας καθώς οι αιτήσεις ελέγχονται με σειρά προτεραιότητας αλλά ο όγκος είναι τεράστιος», τόνισε ο κ. Μάργαρης. Όπως υπογράμμισε, το ζήτημα θα εξεταστεί από τον ΑΔΜΗΕ με αφορμή και τις παρεμβάσεις των επενδυτών και ειδικότερα, να διαπιστωθεί αν πρέπει το πλαίσιο αυτό να μεταρρυθμιστεί περαιτέρω για να αρθούν αδιέξοδα που δημιουργούνται.
Όπως τόνισε, το υπουργείο ετοιμάζει το επόμενο διάστημα παρεμβάσεις για να αρθούν στρεβλώσεις, ενώ από την πλευρά του ο ΑΔΜΗΕ προχωράει το επενδυτικό του πρόγραμμα ώστε να μπορούν να ενταχθούν περισσότερες ΑΠΕ στο σύστημα και, παράλληλα, ετοιμάζει, σε συνεργασία με τεχνικά και εμπορικά επιμελητήρια της χώρας μία σειρά από λύσεις που πρόκειται να παρουσιάσει μέσα στο μήνα στο ΥΠΕΝ και στη συνέχεια στην αγορά. Όπως σημείωσε ο κ. Μάργαρης ο Διαχειριστής αυτή τη στιγμή ετοιμάζει μία νέα μεθοδολογία υπολογισμού του διαθέσιμου χώρου λαμβάνοντας υπόψη τόσο τα νέα έργα όσο και εκείνα που προγραμματίζονται, ενώ θα υπάρξει και νέος τρόπος ενημέρωσης των επενδυτών ώστε να παρακολουθούν την πορεία των αιτήσεων.
Πώς θα παρακαμφθεί το μοναστήρι
Ο κ. Μάργαρης αναφέρθηκε και στο ανοιχτό ζήτημα του Δυτικού Διαδρόμου στην Πελοπόννησο, σημειώνοντας ότι ο ΑΔΜΗΕ βρίσκεται σε συνεννόηση με το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στο ζήτημα αυτό. Μετά από πρωτοβουλία του ΥΠΕΝ Κ. Σκρέκα, ο Διαχειριστής διερευνά εναλλακτικές οδεύσεις κοντά από το μοναστήρι που μπλόκαρε με προσφυγές στη Δικαιοσύνη το έργο, και αν οι αδειοδοτικές διαδικασίες εγκριθούν και κινηθούν άμεσα, τότε θα προχωρήσει και στην υλοποίηση του έργου.
Τόσο το ΥΠΕΝ όσο και οι σχετικοί φορείς έχουν δεσμευθεί ότι θα κινήσουν με ταχύτατους ρυθμούς τις διαδικασίες ώστε να περιοριστεί ο απαραίτητος χρόνος υλοποίησης. Ωστόσο, κρίσιμο σημείο στο σχέδιο αυτό, εκτός των παραπάνω διαδικασιών, θα αποτελέσει και το ιδιοκτησιακό καθεστώς των εκτάσεων γης από όπου θα περάσει η εναλλακτική διαδρομή και το αν θα χρειαστεί να γίνουν απαλλοτριώσεις.
Ως προς το χρόνο και το κόστος του σχεδίου, σύμφωνα με τον κ. Μάργαρη, αυτό θα εξαρτηθεί από τις οριστικές μελέτες και τη διαδρομή που θα χρειαστεί τελικά να ακολουθήσει το έργο. Ωστόσο για το κομμάτι της υλοποίησης θα χρειαστεί από 4 έως 6 μήνες.
Όπως σημείωσε, μέσα στις επόμενες εβδομάδες αναμένονται και νεότερες αποφάσεις σε σχέση με το ζήτημα αυτό που αποτελεί κρίσιμο κομμάτι στην ενεργειακή ασφάλεια του δικτύου, όπως έδειξε και το πρόσφατο μπλακάουτ στην Πελοπόννησο μετά από την πυρκαγιά στο ΚΥΤ Κουμουνδούρου στις 7 Φεβρουαρίου.
Έρχονται αυξήσεις στα τιμολόγια
Ανησυχία έχει δημιουργήσει το γεγονός ότι ο ΑΔΜΗΕ έχει προχωρήσει σε ένα κρεσέντο επενδύσεων οι οποίες σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα του 2020 που ανακοινώθηκαν χθες ενισχύθηκαν κατά 81,5% και ανήλθαν στα 456,9 1 εκατ. ευρώ, με ανάλογους σχεδιασμούς για το μέλλον. Πολλοί φοβούνται ότι από το γεγονός αυτό θα προκληθεί σοβαρή επιβάρυνση των καταναλωτών, καθώς η αξία του ενεργητικού του ΑΔΜΗΕ συνδέεται με τις χρεώσεις στους καταναλωτές.
Σχολιάζοντας τις ανησυχίες αυτές, η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ εμφανίστηκε καθησυχαστική λέγοντας πώς τα τελευταία χρόνια δεν έχει επιβληθεί κάποια αύξηση στους καταναλωτές. Αναγνώρισε, πάντως, ότι όσο ο Διαχειριστής πετυχαίνει αυτούς τους ρυθμούς αύξησης των επενδύσεων και προχωράει το επενδυτικό πρόγραμμα θα υπάρχουν κάποιες αυξήσεις στα τιμολόγια ρεύματος οι οποίες όμως δεν θα είναι σημαντικές. Όπως σημειώθηκε, θα υπάρξει κάποια αύξηση ήδη μέσα στο 2021, το μέγεθος της οποίας υπολογίζεται τώρα.
Παράλληλα, μέσα από τις επενδύσεις αυτές ο ΑΔΜΗΕ υποστηρίζει ότι η μείωση στις ΥΚΩ και το όφελος στον καταναλωτή, το Δημόσιο και την κοινωνία εν γένει είναι μεγαλύτερη από τις ενδεχόμενες αυξήσεις στα τιμολόγια του ρεύματος. Ενδεικτικά αναφέρθηκε ότι μέσω των διασυνδέσεων στα νησιά δεν υπήρξε ανάγκη για επιδότηση των κατοίκων για τη χρήση πιο ακριβού ρεύματος κατά 70 εκατ. ευρώ, ενώ με την σύνδεση Κρήτης – Αττικής το όφελος αθροιστικά θα ξεπεράσει τα 400 εκατ. ευρώ.