Παρόλο που η μητρική Heineken, ύστερα από μια πολύ κακή χρονιά με ζημιές άνω των 200 εκατ. ευρώ, ενεργοποιεί πρόγραμμα 8.000 απολύσεων, η θυγατρική Αθηναϊκή Ζυθοποιία δεν θα κινηθεί στην ίδια κατεύθυνση, όπως τονίζει στέλεχος της εταιρείας στο Business Daily.
«Έχουμε κάποια προγράμματα ελέγχου κόστους αλλά τα προγράμματα αυτά δεν περιλαμβάνουν κανένα πλάνο οργανικής μείωσης προσωπικού», ξεκαθαρίζει ο διευθυντής Επικοινωνίας της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, Γιάννης Γεωργακέλλος. Προσθέτει ότι η εταιρεία έτρεξε πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου για μικρό αριθμό εργαζομένων, που τελείωσε την περασμένη χρονιά και λειτούργησε πολύ καλά «με τους «εργαζομένους που αποχώρησαν να μένουν ευχαριστημένοι».
Με τα καταστήματα εστίασης και τα ξενοδοχεία κλειστά σχεδόν όλο το 2020 εξαιτίας της πανδημίας και τον τουρισμό να σημειώνει κατακόρυφη πτώση, η κατανάλωση μπύρας μειώθηκε τουλάχιστον κατά 25% στην ελληνική αγορά. Το πλήγμα που δέχθηκε η Αθηναϊκή Ζυθοποιία είναι μεγαλύτερο σε σχέσεις με άλλες αγορές του εξωτερικού, αλλά η εταιρεία κατάφερε να διατηρήσει επαρκή ρευστότητα, όπως είχε αναφέρει τον Δεκέμβριο ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Αλέξανδρος Δανιηλίδης.
«Η χασούρα από τον κλάδο HORECA δεν μπορεί να αντικατασταθεί από τις πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ. Υπάρχει μια μικρή αύξηση, αλλά δεν μπορεί να καλύψει τις τεράστιες απώλειες από τα κλειστά μαγαζιά», τονίζει χαρακτηριστικά στο Business Daily ο κ. Γεωργακέλλος, σημειώνοντας πως «η μπύρα έχει δεχθεί τεράστιο πλήγμα παγκοσμίως. Στην Ελλάδα, όπου ο κλάδος HORECA και ο τουρισμός παίζουν πολύ πιο σημαντικό ρόλο στην κατανάλωση, το πλήγμα ήταν ακόμα μεγαλύτερο».
Το 2020 αποδείχθηκε πολύ δύσκολο για την Heineken, καθώς τα λουκέτα στον κλάδο της εστίασης σε όλο τον κόσμο μείωσαν τα έσοδα του ολλανδικού κολοσσού κατά 16,7% στα 23,8 δισ. ευρώ και πέρασε από κέρδη 2,2 δισ. ευρώ σε ζημιές 204 εκατ. ευρώ, όπως ανακοινώθηκε χθες.
Ο νέος διευθύνων σύμβουλος της δεύτερης μεγαλύτερης ζυθοποιίας παγκοσμίως, Ντολφ βαν ντεν Μπρινκ σκοπεύει να αναμορφώσει την εταιρεία, προχωρώντας σε περικοπές 8.000 θέσεων εργασίας, ενώ θέλει να περιορίσει κατά 20% το κόστος με στόχο να αυξήσει ο όμιλος τις δαπάνες μάρκετινγκ και να επενδύσει στην ψηφιοποίηση του.
Η πίεση συνεχίζεται το πρώτο εξάμηνο του 2021
Δύσκολο αναμένεται είναι το πρώτο εξάμηνο του 2021 για την Αθηναϊκή Ζυθοποιία, με τον κ. Γεωργακέλλο να σημειώνει πως «αν τα πράγματα κυλήσουν ομαλά, και τρέξουν οι εμβολιασμοί και ανοίξει η εστίαση, έστω και με περιορισμούς, τότε θα μπορούμε να ελπίζουμε σε ανάκαμψη», ενώ η εταιρεία παρακολουθεί στενά και τις εξελίξεις στο μέτωπο του τουρισμού.
Παράλληλα, πάντως, συνεχίζεται η υλοποίηση του επενδυτικού πλάνου της εταιρείας, αν και με ορισμένες προσαρμογές, καθώς πλέον εκτιμάται ότι η επιστροφή στα μεγέθη του 2019 θα έλθει ένα χρόνο αργότερα, το 2022. Ο διευθύνων σύμβουλος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, Αλέξανδρος Δανιηλίδης είχε αναφέρει πως παρά την πανδημία, η εταιρεία είχε αυξήσει και τις εξαγωγές της κατά 5%, ενώ στοχεύει το 2021 να κάνει και άνοιγμα σε νέες αγορές του εξωτερικού.
Μια σημαντική χώρα στην Ασία, που δεν είναι η Κίνα, όπως είχε αναφέρει ο κ. Δανιηλίδης, καθώς και μερικές αφρικανικές χώρες, θα αποτελέσουν τους νέους εξαγωγικούς προορισμούς, ενώ προχωρά παράλληλα και σε σημαντικές συμφωνίες για την ελληνική αγορά, με πιο πρόσφατη εξ αυτών την ανάληψη της διανομής των προϊόντων της Bacardi.
Για την περίπτωση εξαγωγής της μπύρας ΜΑΜΟΣ από την Πάτρα, που έχει ενταχθεί στο χαρτοφυλάκιο της Αθηναϊκής από το 2017, τα στελέχη της εταιρείας είχαν αναφέρει πως θα πρέπει να «χτιστεί» το brand εντός των ελληνικών τειχών για να μπορέσει μετά η εταιρεία να προχωρήσει και σε εξαγωγές.