ΓΔ: 1396.83 0.44% Τζίρος: 91.03 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 16:23:39 DATA
Φωτο: ΑΠΕ

Τα νέα σχέδια από το ΤΑΙΠΕΔ για τις ιδιωτικοποιήσεις του 2021

Τα λιμάνια Ηρακλείου και Βόλου, μαρίνες και σημαντικά ακίνητα, όπως το πρώην Ιππικό Κέντρο στο Μαρκόπουλο και η έκταση στις Γούρνες της Κρήτης μπαίνουν στο πρόγραμμα αξιοποίησης, με στόχο έσοδα 1,79 δισ. ευρώ.

Με αρκετούς ανοιχτούς διαγωνισμούς και άλλους να έχουν πάρει αναβολή για φέτος, αλλά και με «άσους στο μανίκι του», το ΤΑΙΠΕΔ έχει θέσει ως στόχο να ανεβάσει τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις το 2021 στα 1,79 δισ. ευρώ. Aπό αυτά, τα 1,47 δισ. ευρώ αφορούν διαγωνισμούς που είναι σε εξέλιξη, ενώ υπάρχουν πλάνα για εκκίνηση και νέων διαγωνιστικών διαδικασιών μέσα στους επόμενους μήνες.

Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, μέσα στο δεύτερο τρίμηνο του έτους αναμένεται να προκηρυχθούν δύο νέοι διαγωνισμοί παραχώρησης του πλειοψηφικού ποσοστού (67%) των λιμανιών του Ηρακλείου και του Βόλου. Επίσης, είναι πιθανό μέσα στο διάστημα αυτό να εκκινήσουν και νέοι διαγωνισμοί παραχώρησης μαρινών.

Ωστόσο, το μεγάλο στοίχημα του Ταμείου είναι η αξιοποίηση ακινήτων που συγκεντρώνουν ήδη μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον από Ελλάδα και εξωτερικό. Σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζεται το ενδεχόμενο να προκηρυχθούν διαγωνισμοί που θα αφορούν το πρώην Ιππικό Κέντρο Μαρκόπουλου αλλά και τη μεγάλη έκταση στις Γούρνες της Κρήτης.

Δεν είναι ακόμα γνωστό αν οι διαγωνισμοί αυτοί θα αφορούν σε πώληση ή παραχώρηση δικαιώματος επιφάνειας για 99 χρόνια, ωστόσο όπως εξηγούν γνώστες του ζητήματος, πρόκειται για «φιλέτα» που μπορούν «να σηκώσουν» μεγάλες επενδύσεις που αφορούν σε τουρισμό – αναψυχή και έτσι στο Ταμείο εξετάζουν πότε τα δεδομένα που έχει δημιουργήσει η υγειονομική κρίση θα αλλάξουν, ώστε να προχωρήσουν στους διαγωνισμούς αυτούς χωρίς να τους «κάψουν».

Ειδικά για την περίπτωση της πρώην αμερικανικής βάσης στις Γούρνες Ηρακλείου έκτασης 345.567 τ.μ. η αξιοποίηση του ακινήτου από το ΤΑΙΠΕΔ, λαμβάνοντας υπόψη τη θέση του, τα φυσικά, πολεοδομικά και περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά του, αλλά και τη χωροταξική φυσιογνωμία και την αναπτυξιακή προοπτική της ευρύτερης περιοχής, περιλαμβάνει δυο ζώνες χρήσεων γης, τη Ζώνη Ι, έκτασης 29.113 τ.μ. στην οποία έχει δοθεί η χρήση ως Θεματικά Πάρκα-Εμπορικά Κέντρα-Αναψυχή και την πολύ μεγαλύτερης έκτασης (316.454 τ.μ.) Ζώνη ΙΙ ως Ζώνη Τουρισμού και Αναψυχής, με ήπιες δραστηριότητες που θα είναι αρμονικά ενταγμένες στο φυσικό περιβάλλον. Αξίζει να σημειωθεί ότι για το ακίνητο αυτό υπάρχει από την περασμένη χρονιά άδεια δημιουργίας καζίνο –κάτι που αναμενόταν να δώσει νέα ώθηση στην αξιοποίηση του ακινήτου, η οποία καθυστέρησε λόγω της πανδημίας.

Η καθήλωση εσόδων και οι διαγωνισμοί που «τρέχουν»

Το 2020, με την επέλαση της πανδημίας, το Ταμείο είδε τα έσοδά του να συρρικνώνονται άνω του 97% σε σχέση με τις αρχικές προβλέψεις. Τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις για την περασμένη χρονιά εκτιμάται ότι θα ανέλθουν σε 58,5 εκατ. ευρώ. Για να καλύψει το χαμένο έδαφος, το Ταμείο βάζει πλώρη για την ολοκλήρωση μεγάλων διαγωνισμών για λιμάνια, ενέργεια αλλά και για την προκήρυξη νέων διαγωνισμών για ακίνητα - «φιλέτα» που προσελκύουν το ενδιαφέρον επενδυτών από Ελλάδα και Εξωτερικό.

Ειδικότερα, για φέτος έχει μετατεθεί η πρόβλεψη για είσπραξη 300 εκατ. ευρώ από την πρώτη δόση για το Ελληνικό που αναμένεται να γίνει μέσα στο πρώτο τρίμηνο του έτους. Μέσα στο δίμηνο Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου θα έχει γίνει η πρόσληψη συμβούλων για τον αυτοκινητόδρομο της Αττικής Οδού ώστε να εκκινήσει ο διαγωνισμός για την νέα περίοδο παραχώρησης 25 ετών της Αττικής Οδού.

Έως το τέλος του μήνα – αρχές Φεβρουαρίου υπολογίζεται να έχουμε και νεότερα για τους διαγωνισμούς για τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης, Καβάλας και Ηγουμενίτσας. Στους διαγωνισμούς αυτούς έχουν ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον εταιρείες και κοινοπραξίες και το επόμενο βήμα είναι να γίνει η προεπιλογή των υποψηφίων που θα προχωρήσουν στην υπογραφή συμβάσεων εμπιστευτικότητας και στη συνέχεια θα καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές.

Υπενθυμίζεται ότι για την απόκτηση συμμετοχής σε ποσοστό τουλάχιστον 67% στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας «Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης» ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει 4 σχήματα και εταιρείες: Quintana Infrastructure & Development, η κοινοπραξία Cameron - Goldair Cargo AE- Bollore Africa Logistics, η κοινοπραξία International Port Investments Alexandroupolis, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες Black Summit Financial Group, Euroports -EFA Group και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ο ΟΛΘ.

Πέντε είναι οι ενδιαφερόμενοι που συμμετέχουν στο διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Καβαλάς Φίλιππος Β΄ (υπο-παραχώρηση για 40 έτη).  Ανάμεσα στους υποψηφίους επενδυτές περιλαμβάνεται και η Black Summit Financial Group που έχει εκδηλώσει ήδη το ενδιαφέρον της και για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και σε κοινοπραξία με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και την EFA Group διεκδικούν και το λιμάνι της Καβάλας. Όπως και για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, ανάμεσα στους ενδιαφερόμενους βρίσκεται και ο ΟΛΘ. Ειδικότερα, ενδιαφέρον εκδήλωσαν οι PFIC LTD,η Quintana Infrastructure & Development, η Ένωση Εταιρειών, Goldair Cargo & I.M.G., η κοινοπραξία International Port Investments Kavala, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες Black Summit Financial Group, Euroports -EFA Group και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, καθώς και ο ΟΛΘ.

Για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας εννέα είναι οι ενδιαφερόμενοι, μεταξύ των οποίων ο όμιλος Γκριμάλντι, που ελέγχει και τις Μινωικές Γραμμές και η Attica Group. Ειδικότερα, ενδιαφέρον εκδήλωσαν οι Attica A.E. ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ, Danthia Shipping, MARG LTD, Portek International Private Limited, Quintana Infrastructure & Development, ΑΙΓΑΙΟΝ ΟΙΛ ΑΕ, Κοινοπραξία Archirodon Group N.V.- ANEK & Όμιλος TRIDENT HELLAS, Κοινοπραξία Grimaldi Euromed - MΙΝΩΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ Α.Ν.Ε. και ο ΟΛΘ.

Έως το τέλος του πρώτου τριμήνου αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί και η υποβολή δεσμευτικών προσφορών για την ΔΕΠΑ Εμπορίας και για τη ΔΕΠΑ Υποδομών, μετά από παράταση που πήραν και οι δύο διαγωνισμοί. Ο κύριος λόγος πίσω από την απόφαση αναβολής της προθεσμίας κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών για την ΔΕΠΑ Εμπορίας αφορά τη δικαστική διένεξη ανάμεσα στη ΔΕΠΑ και την ELFE για τις οφειλές της δεύτερης, ύψους 120 εκατ. ευρώ. Όπως είναι γνωστό η ΔΕΠΑ έχει προσφύγει στο Εφετείο κατά της πρωτόδικης απόφασης με την οποία μειώνονται οι οφειλές της ELFE προς τη ΔΕΠΑ από τα 120 στα 60 εκατ. ευρώ. Η εκδίκαση της υπόθεσης αναμένεται την ερχόμενη εβδομάδα.  Για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας, έχουν ήδη προκριθεί 7 επενδυτικά σχήματα: τα  ΕΛΠΕ με την Edison, η Motor Oil σε κοινοπραξία με τη ΔΕΗ, η Mytilineos, ο όμιλος ΓΕΚ - ΤΕΡΝΑ, η C.G.Gas Ltd, η Shell Gas και η MET Holding.

Ως προς τη ΔΕΠΑ Υποδομών, η μετάθεση έχει σχέση με την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας. Η ΡΑΕ είχε δεσμευτεί ότι έως τα τέλη του Σεπτεμβρίου θα είχε ολοκληρώσει τη διαδικασία του καθορισμού των τιμολογίων για τα δίκτυα διανομής αερίου (ΕΔΑ Αττικής, ΕΔΑ Θεσσαλονίκης Θεσσαλίας και ΔΕΔΑ). Τα στοιχεία αυτά κρίνονται σημαντικά από τους υποψήφιους επενδυτές καθώς από τα τιμολόγια αυτά καθορίζονται τα έσοδα της εταιρείας. Χωρίς τον καθορισμό, αυτό οι υποψήφιοι επενδυτές δεν μπορούν να αποτιμήσουν την εταιρεία και να προχωρήσουν σε οικονομικές προτάσεις και επίσης δεν μπορούν να συνταχθούν τα σχέδια των κειμένων συμφωνίας των μετόχων. Στο διαγωνισμό αυτόν συμμετέχουν οι Italgas, EPH, First State Investments, KKR, Macquarie και SinoCEEF.

Μεγάλης σημασίας είναι και ο διαγωνισμός για την Υπόγεια Αποθήκη Φυσικού Αερίου στην Καβάλα με τον οποίο θα γίνει η παραχώρηση για 50 χρόνια της χρήσης και εκμετάλλευσης του υπόγειου φυσικού χώρου που προέκυψε μετά από την εξόρυξη του κοιτάσματος φυσικού αερίου «Νότια Καβάλα». Πρόκειται για ένα έργο που είναι ενταγμένο στα ενεργειακά projects κοινού ενδιαφέροντος για την Ευρωπαϊκή Ένωση (PCI) με προϋπολογισμό 300 εκατ. ευρώ. Τρία είναι τα επενδυτικά σχήματα που κατέθεσαν Εκδήλωση Ενδιαφέροντος: China Machinery Engineering CO. LTD. (CMEC) -  Maison Group, Energean Oil & Gas και ΔΕΣΦΑ - ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Σημειώνεται ότι το έργο αποτελεί υποδομή στρατηγικής σημασίας και για την αποθήκευση υγροποιημένου φυσικού αερίου, το οποίο θα διακινείται μέσω της Αλεξανδρούπολης, όπου θα λειτουργήσει ο σταθμός αεριοποίησης.

Στο μέτωπο της ΛΑΡΚΟ αυτή τη στιγμή τρέχουν δύο διαγωνισμοί για την εκδήλωση ενδιαφέροντος για τα περιουσιακά στοιχεία του Δημοσίου, με βασικότερο την εκμίσθωση του Μεταλλευτικού Συγκροτήματος της Λάρυμνας και για τη μεταβίβαση των περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας. Η προθεσμία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος για τη μίσθωση του εργοστασίου της Λάρυμνας και του μεταλλείου στο Λούτσι έχει πάρει προθεσμία – μετά από παράταση – για την 1η Φεβρουαρίου ενώ μέσα σε αυτή την εβδομάδα (στις 15 Ιανουαρίου) λήγει και η παράταση για την υποβολή διευκρινιστικών ερωτημάτων.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η κρίση χαμηλώνει τον πήχη για τις ενεργειακές ιδιωτικοποιήσεις

Πώς επηρεάζονται από τη δύσκολη συγκυρία οι ιδιωτικοποιήσεις των ΔΕΠΑ Εμπορίας και Υποδομών, του ΔΕΔΔΗΕ και της υπόγειας αποθήκης φυσικού αεριού στην Καβάλα. Ανέφικτος ο στόχος για έσοδα 2,4 δισ. ευρώ.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Παράταση για τις 21 Φεβρουαρίου στις προσφορές για την ΔΕΠΑ Υποδομών

Σε παράταση κατά μια εβδομάδα της διαδικασίας για την εκδήλωση ενδιαφέροντος για την απόκτηση του 100% της ΔΕΠΑ Υποδομών προχώρησε το ΤΑΙΠΕΔ. Η προθεσμία ολοκληρώνεται την Παρασκευή 21 Φεβρουαρίου.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ξεκινάει διεθνής διαγωνισμός για πώληση του 65% της ΔΕΠΑ

Ο προτιμητέος επενδυτής θα έχει το δικαίωμα να αποκτήσει και το 35% των μετοχών που κατέχουν τα ΕΛΠΕ στη ΔΕΠΑ Εμπορίας, αποκτώντας έτσι το σύνολο (100%) των μετοχών της εταιρείας. Μεγάλο ενδιαφέρον απο έλληνες και ξένους επενδυτές.