ΓΔ: 1403.87 -0.96% Τζίρος: 129.73 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 DATA
nafpigeia_skaramanga
Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Πηγή: Shutterstock

Επιμένει ο Πριόβολος για Σκαραμαγκά: Είναι ικανοποιητικά τα 15 εκατ. ευρώ

Αύριο είναι η γενική συνέλευση των πιστωτών (Δημόσιο, εργαζόμενοι, Τρ. Πειραιώς) όπου αναμένεται να αποφασιστεί η κήρυξη του διαγωνισμού άγονου λόγω χαμηλού τιμήματος. 

Ικανοποιητικό συνεχίζει να χαρακτηρίζει το τίμημα των 15 εκατ. ευρώ για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά η Polytech Shipyards, μετά τη σφοδρή επίθεση που άσκησε ενάντια στη διαδικασία ιδιωτικοποίησης, υποστηρίζοντας ότι ο διαχειριστής τους έχει υποπέσει σε σειρά λαθών. 

Ωστόσο, όπως έχει γράψει το Business Daily, πηγές που παρακολουθούν στενά τη διαδικασία εκτιμούν ότι η αξία των ναυπηγείων είναι πολύ υψηλότερη από τα 15 εκατ. ευρώ που προσφέρθηκαν.

Σημειώνεται εξάλλου, πως αύριο είναι η γενική συνέλευση των πιστωτών (Δημόσιο, εργαζόμενοι, Τρ. Πειραιώς) όπου αναμένεται να αποφασιστεί η κήρυξη του διαγωνισμού άγονου λόγω χαμηλού τιμήματος. 

Πιο αναλυτικά, η Polytech Shipyards αναφέρει στην ανακοίνωσή της: 

Αύριο έχει συγκληθεί η γενική συνέλευση των πιστωτών της ΕΝΑΕ για να αποφασίσει για τη συνέχεια του διαγωνισμού της 11ης Δεκεμβρίου 2020. 

Για να υπάρχει η πραγματική βάση αναφοράς περί της αξίας των ναυπηγείων και όχι εξωπραγματικές εκτιμήσεις και φαντασιοπληξίες, δημοσιεύουμε σήμερα μία λίστα με τις αγοροπωλησίες ναυπηγείων και τις τιμές που πραγματοποιήθηκαν.

Τα ναυπηγεία που πωλήθηκαν τα τελευταία χρόνια βρίσκονται όλα στην Ευρώπη (Γερμανία, Μ. Βρετανία, Γαλλία, Ουκρανία, Ρουμανία). Μια απλή επίσκεψη στα sites τους (τους συνδέσμους των οποίων έχουμε επισυνάψει) αρκεί για να διαπιστώσει και ο πλέον δύσπιστος ότι στην πλειοψηφία τους είναι σε εξαιρετικά καλύτερη κατάσταση από της ΕΝΑΕ, διαθέτουν πολύ πιο σύγχρονες εγκαταστάσεις, υψηλή εξειδίκευση και πολλαπλάσια κατασκευαστική εμπειρία. Πολλά δε πουλήθηκαν σε λειτουργία και με ενεργές συμφωνίες και όχι σε κατάσταση cold iron, όπως η ΕΝΑΕ.

Οι τιμές τους κυμάνθηκαν από 3,5 μέχρι 21,5 εκατ. ευρώ. Μοναδική εξαίρεση η Chantiers de l’Atlantique, ένα από τα πιο σύγχρονα ναυπηγεία της Ευρώπης, με πωλήσεις 1,9 δισ. ευρώ το 2019 και 3.300 εργαζομένους, όπου η πρόταση εξαγοράς του 51% ήταν 59,7 εκατ. ευρώ. Η τιμή αυτή αποδεικνύει πόσο υπερφίαλες και ανυπόστατες είναι οι εκτιμήσεις της αξίας, τόσο του Σκαραμαγκά όσο και άλλων ελληνικών ναυπηγείων, που διαρρέουν διάφοροι γνωστοί-άγνωστοι.

Ευελπιστούμε η λίστα να διαλύσει τις ψεύτικες και πλασματικές εντυπώσεις για την πραγματική αξία του αντικειμένου του διαγωνισμού και να βοηθήσει τη συνέλευση να λάβει τη σωστή απόφαση και να ανακηρύξει την Pyletech Shipyards ως πλειοδότη. Είμαστε έτοιμοι να προχωρήσουμε με ένα μεγάλο επενδυτικό σχέδιο που θα δημιουργήσει χιλιάδες σίγουρες θέσεις εργασίας και θα ξαναζωντανέψει το ναυπηγείο και την ευρύτερη περιοχή του Σκαραμαγκά. Όσο πιο γρήγορα ξεκινήσουμε, τόσο πιο γρήγορα θα υπάρξουν αποτελέσματα. Η συνολική μας επένδυση θα ξεπεράσει τα 700 εκατ. ευρώ και θα δημιουργήσει περισσότερες από 1.600 άμεσες και 6.000 έμμεσες θέσεις εργασίας με σημαντική πολλαπλασιαστική αξία στην απασχόληση, στα δημόσια έσοδα, στο ΑΕΠ και στην εθνική και τοπική οικονομία.

ΟΙ ΤΙΜΕΣ ΤΩΝ ΝΑΥΠΗΓΕΙΩΝ ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΧΡΟΝΙΑ

1. Ναυπηγείο Mangalia, Ρουμανία - 21,5 εκατ. ευρώ.
Τριπλάσιo σε μέγεθος και δυναμικότητα από της ΕΝΑΕ.

Ανήκε στην κορεατική Daewoo, η οποία στα τέλη του 2017 το πούλησε στην ολλανδική Damen έναντι 21,5 εκατ. ευρώ (26 εκατ USD). 

Βρίσκεται στη Μαύρη Θάλασσα και είναι έκτασης 980 στρεμμάτων. Διαθέτει τρεις δεξαμενές ναυπήγησης, με συνολικό μήκος 982 μέτρα και 1,6 χιλιόμετρα χώρους ελλιμενισμού. Έχει κατασκευάσει 127 δεξαμενόπλοια και boxships. 
Οι δεξαμενές ναυπήγησης, με πλάτος μεταξύ 48 και 60 μέτρων παρέχουν στην Damen τη δυνατότητα να καλύψει ακόμη και τα μεγαλύτερα θαλάσσια σκάφη και κατασκευές.

Τα πρώην ναυπηγεία Σκαραμαγκά
Οι εγκαταστάσεις της ΕΝΑΕ είναι έκτασης 350 στρεμμάτων και διαθέτουν μόνο μια δεξαμενή ναυπήγησης (τη Νο. 4, κατασκευής 1970, μήκος 327m, πλάτος 53,66m). Η ανυψωτική εγκατάσταση υποβρυχίων και μικρών σκαφών (Ship Lift) ΔΕΝ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ στην πώληση και θα ενοικιάζεται στον νέο ιδιοκτήτη –μαζί με τον αιγιαλό– έναντι 400.000 ευρώ το χρόνο. Οι δύο πλωτές δεξαμενές που διέθετε το πρώην ναυπηγείο πουλήθηκαν πριν δύο χρόνια από τον εκκαθαριστή για σκράπ.  Η δεξαμενή Νο. 5 ΔΕΝ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ σε αυτόν το διαγωνισμό, καθώς ανήκει στην ΕΤΑΔ και θα διατεθεί σε νέο διαγωνισμό.

2. Harland & Wolff, Belfast Β. Ιρλανδία - 12 εκατ. ευρώ
Η Νο1 σε δυνατότητες dry dock στο Ηνωμένο Βασίλειο και η Νο2 στην Ευρώπη 

Τα ιστορικά ναυπηγεία, που είναι γνωστά γιατί εκεί ναυπηγήθηκε ο Τιτανικός, εξαγοράστηκαν το 2019 από την Infrastrata έναντι 11 εκατ. στερλινών (12 εκατ. ευρώ).

Τα περιουσιακά στοιχεία περιλάμβαναν όλα τα εργοστάσια, τα μηχανήματα, τον εξοπλισμό, την έκταση, τη βιομηχανική και πνευματική ιδιοκτησία, καθώς και περίπου 79 εργαζομένους, υψηλής εξειδίκευσης. Αποτελούνται από εγκαταστάσεις κατασκευής πολλαπλών χρήσεων, προκυμαίες και εγκαταστάσεις ελλιμενισμού στο λιμάνι του Μπέλφαστ και δύο δεξαμενές dry dock με μήκος 356 μέτρα και 556 μέτρα αντίστοιχα.

3. Ναυπηγεία Chantiers de l’Atlantique, Γαλλία  - 59,7 εκατ. ευρώ.
Υπερσύγχρονα και με πολλαπλάσια δυναμικότητα από της ΕΝΑΕ

Με πωλήσεις 1,9 δισ. ευρώ το 2019 είναι ένα από τα πιο σύγχρονα ναυπηγεία της Ευρώπης. https://bit.ly/3guo5fi. Σημειώνεται ότι τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά έχουν πωλήσεις κάτω των 20 εκατ. ευρώ. To 2018, τα ιταλικά ναυπηγεία Fincantieri κατέθεσαν πρόταση ύψους 59,7 εκατομμυρίων ευρώ για την εξαγορά του 51% της Chantiers de l’Atlantique.  

Τα συγκεκριμένα ναυπηγεία αποτελούν market leader στην αγορά των μεγάλων, σύνθετων και καινοτόμων πλοίων και επίσης κατασκευάζουν πλοία για το πολεμικό ναυτικό της Γαλλίας, ακόμη και πλατφόρμες άντλησης πετρελαίου.

Tο ανθρώπινο δυναμικό των Ναυπηγείων ανέρχεται 3.300 εργαζομένους.

Οι εγκαταστάσεις αποτελούνται από:

  • Δεξαμενής ναυπήγησης 900m Χ 63m, 
  • υπόστεγα συνολικής έκτασης 210.900 m2 για κατασκευές και επισκευές πλοίων σε στεγασμένο χώρο, 
  • εγκαταστάσεις τεχνικών τμημάτων έκτασης 139.000 τ.μ., 
  • outfitting basin: 450m x 95m, capacity 400.000 UMS (Ship) per an, 
  • δίκτυο 500 εξειδικευμένων εταιρειών υπεργολάβων.

Η συμφωνία δεν έχει προχωρήσει ακόμη λόγω παρέμβασης της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ε.Ε. 

4. Appledore Shipyards at Devon - 7,7 εκατ. ευρώ.

Το ιστορικό ναυπηγείο πωλήθηκε τον Αύγουστο του 2020 από την Babcock έναντι 7 εκατ. στερλινών (7,7 εκατ. ευρώ). Έχει μετονομαστεί σε H&W Appledore. Το ναυπηγείο είναι σύγχρονο και έχει κατασκευάσει περισσότερα από 350 πλοία, μεταξύ των οποίων πολεμικά σκάφη, bulk carriers, πλοία μεταφοράς υγραερίου, superyachts, ferryboats και δεξαμενόπλοια. Έχει επίσης κατασκευάσει τμήματα των δύο αεροπλανοφόρων της κλάσης Queen Elizabeth.

5. Ναυπηγείο FSG Flensburg, Γερμανία - 15 εκατ. ευρώ.
Υψηλής εξειδίκευσης

Εξαγοράστηκαν το 2020 από την Tennor Holding έναντι 15 εκατ. ευρώ. Από την ίδρυσή τους το 1872 έχουν σχεδιάσει και κατασκευάσει περισσότερα από 750 πλοία, πολλά από τα οποία έχουν μοναδικό σχεδιασμό και πολυπλοκότητα, όπως ημιυποβρύχια πλοία βαρέως φορτίου, πλοία-πλατφόρμες άντλησης, σεισμογραφικά, RoRo και πολεμικά ναυτικής υποστήριξης.

6. Ναυπηγείο Stralsund, Γερμανία – 8,5 εκατ. ευρώ.
Υπερσύγχρονο, διαθέτει ένα από τα μεγαλύτερα ship lift στον κόσμο

Εξαγοράστηκαν το 2016 από την Genting Hong Kong έναντι 8,5 εκατ. ευρώ.  Κατασκευάζει τα μεγα-κρουαζιερόπλοια της κλάσης Endeavour. Ο τελικός εξοπλισμός τους πραγματοποιείται σε αποβάθρα εξοπλισμού μήκους 750 μέτρων.

Από το 1948 έχουν κατασκευάσει 1.600 έργα. Από αλιευτικά μηχανότρατες και πλοία-εργοστάσια έως πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, πορθμεία, πλοία τοποθέτησης καλωδίων κλπ. Διαθέτει ένα από τα μεγαλύτερα ship lift στον κόσμο (270m X 35m), ικανότητας ανύψωσης άνω των 25.000 τόνων.

Το ship lift της ΕΝΑΕ είναι τρεις φορές μικρότερο σε μήκος (75m) και έχει έξι φορές μικρότερη ικανότητα ανύψωσης (3.920 τόνους).

7. Ναυπηγείο Pella Sietas, Γερμανία - 15 εκατ. ευρώ.
Καινοτομία και υψηλή εξειδίκευση

Το Φεβρουάριο του 2014, tο ναυπηγείο Sietas πωλήθηκε από τον ειδικό διαχειριστή του στη ρωσική Pella Shipyard έναντι 15 εκατ. ευρώ. Από την ίδρυσή τους, το 1635, έχουν κατασκευάσει κατασκευάσει πολλές εκατοντάδες πλοία (παγοθραυστικά, δεξαμενόπλοια, πλοία βαρέως φορτίου, πλοία-πλατφόρμες άντλησης, πορθμεία RoRo και πλοία-κοντέινερ κλπ). Το 1966 κατασκεύασε το πρώτο παγκοσμίως πλοίο-κοντέινερ, το «Bell Vanguard».

8. Ναυπηγεία Kleven Verft, Νορβηγία - 14 εκατ. ευρώ.
Εξειδικευμένα, σύγχρονα και με μεγαλύτερη δυναμικότητα από της ΕΝΑΕ

Το ναυπηγείο Kleven Verft πωλήθηκε τον Ιανουάριο του 2020 έναντι 14 εκατ. € στον Όμιλο DIV μια μεγάλη κροατική βιομηχανική εταιρεία, που περιλαμβάνει την ιδιοκτησία το ναυπηγείο Brodosplit στην Κροατία. Παραταύτα, τον Ιούλιο 2020 η Kleven Verft υπέβαλε αίτηση πτώχευσης και η επίσης νορβηγική Green Yard ήλθε σε συμφωνία με τις πτωχευτικές αρχές και τους πιστωτές της Kleven Verft για να την αναλάβει. Απασχολούσε 430 εργαζόμενους οι οποίοι με την πτώχευση απολύθηκαν. Η νέα ιδιοκτησία ανακοίνωσε ότι θα προσλάβει 225 από αυτούς.

9. Ναυπηγεία Okean of Mykolaiv, Ουκρανία - 3,5 εκατ. ευρώ
Παρόμοια σε μέγεθος με της ΕΝΑΕ

Το Δεκέμβριο του 2018, το ναυπηγείο αγοράστηκε, μέσω ανοικτού πλειστηριασμού, έναντι 3,5 εκατ. ευρώ (4,3 εκατ. δολάρια) από τον επενδυτή Vasyl Kapatsyna. Από το 1951, το ναυπηγείο έχει κατασκευάσει περισσότερα από 400 σκάφη διαφόρων τύπων. Διαθέτει τη μεγαλύτερη dry dock της Ουκρανίας που επιτρέπει την κατασκευή μεγάλων πλοίων τύπου Panamax, Aframax, Suez-Max. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ναυπηγεία Σκαραμαγκά
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Άγονος ο διαγωνισμός για Σκαραμαγκά, νέα προσπάθεια στις αρχές 2021

Το τίμημα των 15,1 εκατ. ευρώ από τον όμιλο Πριόβολου κρίθηκε υπερβολικά χαμηλό από το Δημόσιο, την Τρ. Πειραιώς και το Σωματείο Εργαζομένων. Νέος διαγωνισμός με αλλαγές για να διασφαλιστεί η επιτυχία του.
Skaramanga
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ναυπηγεία Σκαραμαγκά: Πώς εξηγούν οι «μνηστήρες» τις μικρές προσφορές

Άγονος λόγω χαμηλών προσφορών αναμένεται να κινηθεί ο διαγωνισμός. Ο όμιλος Πριόβολου εξηγεί γιατί πρόσφερε μόνο 15 εκατ. ευρώ, ενώ η ONEX αναφέρει ότι η προσφορά της ήταν συμβολική και όχι ανταγωνιστική.