Μόλις πριν από λίγους μήνες πέρασε το μέτρο της ποσόστωσης 25% για τη συμμετοχή των γυναικών στα Δ.Σ. των εισηγμένων εταιρειών, την ώρα που η Ελλάδα πιάνει την τελευταία θέση στους δείκτες ισότητας μεταξύ των κοινοτικών κρατών με «βαθμολογία» 52,2 στα 100, δηλαδή πολύ κάτω από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο και όταν σχεδόν μία στις δύο γυναίκες δηλώνει ότι θεωρεί – και όχι άδικα – ότι είναι εκείνες που απολύονται πρώτες από τις επιχειρήσεις στην περίοδο της πανδημίας.
Σ’ αυτό το «ζοφερό» κλίμα για την ισότητα φύλου ένα νέο πρόγραμμα της Γενικής Γραμματείας Οικογενειακής Πολιτικής και Ισότητας των Φύλων έρχεται να βοηθήσει και να επιβραβεύσει τις εταιρείες που επενδύουν στη γεφύρωση των ανισοτήτων και στην συμφιλίωση της οικογενειακής και εργασιακής ζωής, προσφέροντάς τους – για πρώτη φορά στην Ελλάδα- ένα Σήμα Ισότητας.
Ειδικότερα, το Έργο με τίτλο: “SHARE – Promoting work-life balance in companies and a better sharing of care between men and women” υλοποιείται με τη συνεργασία της Γενικής Γραμματείας Οικογενειακής Πολιτικής και Ισότητας των Φύλων, του Κέντρου Ερευνών για Θέματα Ισότητας (ΚΕΘΙ) και του Οργανισμού για την Eπαγγελματική Ενδυνάμωση των Γυναικών Women On Top και συγχρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα REC της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Αυτή τη χρονιά το πρόγραμμα τρέχει πιλοτικά και δέχεται αιτήσεις συμμετοχής από επιχειρήσεις έως και το τέλος του χρόνου. Στη συνέχεια θα προσφερθούν επιμορφωτικά σεμινάρια με τη συμμετοχή 1 έως 3 εκπροσώπων από κάθε εταιρεία ώστε να δοθούν τα απαραίτητα εργαλεία και προτάσεις για να δημιουργήσουν και να υλοποιήσουν στην συνέχεια τις δικές τους δράσεις και τελικά να αξιολογηθούν από τα αποτελέσματα και να πάρουν το σχετικό σήμα.
Μιλώντας στο Βusiness Daily, η Στέλλα Κάσδαγλη, ιδρύτρια του Women On Top σημειώνει ότι μέχρι σήμερα έχει υπάρχει έντονο ενδιαφέρον συμμετοχής στο πρόγραμμα. Ειδικότερα, ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει υπάρξει μέχρι στιγμής από εταιρίες που προέρχονται από τους κλάδους όπως retail, ένδυσης, υπηρεσιών και τεχνολογίας.
«Υποστηρίζουμε τις εταιρείες να σχεδιάσουν κ υλοποιήσουν πολιτικές κ δράσεις που στοχεύουν στη συμφιλίωση και να δημιουργήσουν ένα πιο φιλικό περιβάλλον προς τις γυναίκες και τους εργαζόμενους της επιχείρησης με οικογένεια. Στη συνέχεια θα επαναξιολογηθεί η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε ούτως ώστε να καθιερωθεί ένα μόνιμο σήμα που θα αποδίδεται κάθε χρόνο από τη Γενική Γραμματεία Ισότητας» εξηγεί η κ. Κάσδαγλη
Επιλέξιμες για το πρόγραμμα είναι επιχειρήσεις που απασχολούν πάνω από 10 άτομα, ενώ οι μεσαίες εταιρείες με 30-50 άτομα εργαζόμενους παρουσιάζουν ίσως μεγαλύτερη ευκολία στο να διαχειριστούν μία τέτοια πρόκληση καθώς έχουν τις απαραίτητες δομές ώστε να υλοποιήσουν τις αλλαγές που χρειάζεται.
Ειδικότερα, οι κύριοι στόχοι του έργου είναι:
- η δέσμευση επιχειρήσεων να εφαρμόσουν ευαίσθητες στο φύλο παρεμβάσεις για τη συμφιλίωση επαγγελματικής και προσωπικής ζωής
- η προώθηση της ανταλλαγής γνώσεων σχετικά με καλές πρακτικές και πρωτοβουλίες
- η συμβολή στην ανάπτυξη μεθοδολογίας για την καθιέρωση της απονομής του Σήματος Ισότητας σε επιχειρήσεις (διαδικασία, κριτήρια και αξιολόγηση)
- η ευαισθητοποίηση σχετικά με τη σημασία της συμφιλίωσης επαγγελματικής και προσωπικής ζωής με ιδιαίτερη έμφαση στο ρόλο των ανδρών
- η ανάδειξη των πλεονεκτημάτων που προκύπτουν από φιλικές για την οικογένεια εργασιακές ρυθμίσεις και πρωτοβουλίες συμφιλίωσης επαγγελματικής και προσωπικής ζωής, τόσο για εργοδότες όσο και για εργαζόμενους.
Στόχος είναι να δοθεί σε αυτό το οικοσύστημα ο τρόπος να κατανοήσει την ανάγκη, να κινητοποιηθεί ώστε να θέσει αυτούς τους στόχους και να πάρει τα εργαλεία για να μπορέσει να τους πετύχει και να επιβραβευτεί στη συνέχεια, τονίζει η κ. Κάσδαγλη.
Ανάμεσα στις αλλαγές που μπορεί να κληθεί η επιχείρηση να προχωρήσει είναι ο σχεδιασμός για παράδειγμα ενός πλάνου ισότητας: ενός σχεδιασμού για να εντοπίσει ζητήματα και περιοχές που χρειάζονται βελτίωση ώστε να διαμορφώσει ένα σχέδιο δράσης για τα επόμενα χρόνια για το πώς θα πετύχει τους στόχους που έχει θέσει.
Όπως σημειώνει η κ. Κάσδαγλη, οι στόχοι αυτοί μπορεί για παράδειγμα να αφορούν την εκπροσώπηση των γυναικών σε θέσεις ευθύνης ή το βαθμό στον οποίο οι γυναίκες αφήνουν την εργασία τους όταν γίνονται μητέρες. Μία άλλη πρόταση μπορεί να είναι να δημιουργήσει μία βάση δεδομένων για τους εργαζόμενους της ανά φύλο ώστε να μπορεί να εντοπίζει εύκολα τα προβλήματα και να δημιουργεί λύσεις.
Από τις σημαντικότερες προτάσεις είναι εκείνη της συμφιλίωσης οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής – με άδειες πατρότητας και γονεϊκότητας, ισότιμη πρόσβαση στην εργασία από το σπίτι, εναλλακτικά προγράμματα υποστήριξης ευελιξίας για εργαζόμενους και εργαζόμενες που δεν μπορούν να δουλέψουν από το σπίτι και ίση πρόσβαση σε επιμόρφωση σε θέματα τεχνολογίας και επαγγελματικής ανάπτυξης.
Ελληνική εργασιακή πραγματικότητα στην εποχή της πανδημίας
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Vodafone, σε συνεργασία με το Women On Top οι γυναίκες πλήττονται δυσανάλογα από τις οικονομικές και επαγγελματικές επιπτώσεις της πανδημίας, με σχεδόν μία στις δύο γυναίκες να αναφέρουν ότι σε αυτές τις συνθήκες εκείνες είναι που απολύονται πρώτες, τίθενται σε διαθεσιμότητα ή δεν προσλαμβάνονται λόγω των ευθυνών φροντίδας που αναλαμβάνουν στο σπίτι, ενώ το 65,7% θεωρούν ότι οι γυναίκες είναι οι πρώτες που μειώνουν τις ώρες εργασίας τους για να φροντίσουν την οικογένειά τους με αρνητικές επιπτώσεις στην επαγγελματική τους πορεία.
Το 63% των γυναικών που συμμετείχαν αναφέρουν ότι προβλέπουν σημαντικές αρνητικές επιπτώσεις, για την είσοδό τους στην αγορά εργασίας, την επαγγελματική και μισθολογική τους εξέλιξη και τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεών τους στα επόμενα 5 χρόνια.
Ένα μεγάλο ποσοστό γυναικών αναφέρονται σε αδυναμία συγκέντρωσης, παρεμβολές από άλλα μέλη της οικογένειας και μοναξιά, ως αιτίες που τις εμποδίζουν να παραμείνουν παραγωγικές.
- Το 22,3% των συμμετεχουσών δηλώνουν ότι η εμπειρία της τηλεργασίας έχει επηρεάσει αρνητικά την παραγωγικότητα και τα επίπεδα άγχους τους
- Οι εργαζόμενες μητέρες αναφέρουν σε μεγαλύτερο ποσοστό τη δυσκολία τους στο συνδυασμό της εξ αποστάσεως εργασίας με τις ευθύνες που προκύπτουν από τη φροντίδα της οικογένειάς τους
- Μόλις το 21,9% των γυναικών αναφέρουν ότι η εξ αποστάσεως εργασία ήταν μια θετική εξέλιξη για αυτές
Ανάγκη υποστήριξης από τις επιχειρήσεις
Οι γυναίκες αναφέρουν ότι χρειάζονται υποστήριξη από τις επιχειρήσεις σε επίπεδο υιοθέτησης πολιτικών, δεξιοτήτων και εργαλείων, για να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις της δουλειάς τους:
- Το 13,6% των γυναικών υποστηρίζουν ότι δεν έχουν τη δυνατότητα να εργαστούν από το σπίτι, ενώ το 21% αναφέρουν ότι δεν υπάρχει επαρκής τεχνική υποστήριξη από τις εταιρείες τους στην εξ αποστάσεως εργασία ή ότι αντιμετωπίζουν δυσκολίες λόγω του ότι οι προϊστάμενοί/ές τους δεν διαθέτουν εμπειρία στη διαχείριση απομακρυσμένων ομάδων
- Το 41,7% δηλώνουν πως υπάρχει ανάγκη για παροχές που σχετίζονται με τη σωματική ή/και ψυχική υγεία, ενώ το 30,2% θεωρούν σημαντική τη δημιουργία ενδοεταιρικών δικτύων και προγραμμάτων αλληλοϋποστήριξης και ενδυνάμωσης
- Το 26,4% αναφέρουν ότι χρήζουν εταιρικής υποστήριξης για τη φροντίδα των παιδιών και άλλων εξαρτώμενων μελών της οικογένειάς τους
- Το 31,4% υποδεικνύουν ως ανάγκη τη μεγαλύτερη ευελιξία στον τόπο και το χρόνο της δουλειάς τους.