Ένα χρόνο μετά την έναρξη της προσπάθειας για νοικοκύρεμα των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ) η κυβέρνηση φαίνεται πως είναι έτοιμη να προχωρήσει το σχέδιο διάσωσης. Χρειάστηκαν πολύμηνες διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά και να πεισθεί το υπουργείο Οικονομικών πως πρέπει να διαθέσει περίπου 280 εκατ. ευρώ προκειμένου να διασωθούν τα ΕΛΤΑ, που σήμερα χάνουν σχεδόν πέντε εκατομμύρια ευρώ το μήνα.
Το μεγαλύτερο τμήμα των 280 εκατ. ευρώ θα κατευθυνθεί για το σχέδιο εθελουσίας εξόδου και πρόωρης συνταξιοδότησης που ετοιμάζεται ώστε να περιοριστεί το τεράστιο μισθολογικό κόστος των ΕΛΤΑ. Το 2019 οι συνολικές αμοιβές και έξοδα προσωπικού του οργανισμού ξεπέρασαν τα 179 εκατ. ευρώ από περίπου 200 εκατ. ευρώ το 2018. Στόχος του σχεδίου είναι να μείνουν στα Ελληνικά Ταχυδρομεία περίπου 4.000 εργαζόμενοι από τους 5.565 μόνιμους που απασχολούνταν στο τέλος του προηγούμενου έτους. Δηλαδή θα φύγουν είτε με εθελούσια, είτε με συνταξιοδότηση περισσότεροι από 1.500 υπάλληλοι.
Αν και στην κυβέρνηση εμφανίζονται για άλλη μια φορά έτοιμοι να προχωρήσουν το σχέδιο, αρκετοί φοβούνται πως μπορεί να δοθεί και νέα παράταση κυρίως γιατί θα δεχθούν βολές τόσο από τα δεξιά, όσο και από τα αριστερά. Οι φιλελεύθεροι θα βάλουν στο στόχαστρο την κυβέρνηση γιατί δαπανά σχεδόν 280 εκατ. ευρώ για έναν ημιθανή οργανισμό, ενώ η Αριστερά επειδή περιορίζει την παρουσία των ΕΛΤΑ στην ελληνική περιφέρεια. Το ενδιαφέρον είναι πως οι συνδικαλιστές του οργανισμού διατηρούν χλιαρή στάση κυρίως επειδή γνωρίζουν τη δραματική κατάσταση στην οποία βρίσκεται, με τεράστια προβλήματα ρευστότητας. Γνωρίζουν, για παράδειγμα, πως δίνεται μάχη κάθε μήνα ώστε να εξασφαλιστούν χρήματα για να πληρωθούν οι μισθοί.
Στη χρήση 2019 τα ΕΛΤΑ εμφανίζουν κέρδη, αλλά αν ληφθούν υπόψη οι παρατηρήσεις των ορκωτών ελεγκτών η κερδοφορία μετατρέπεται σε ζημιά. Για άλλη μια φορά οι ορκωτοί ελεγκτές υπογράφουν τις λογιστικές κατατάξεις με επιφύλαξη επισημαίνοντας πως δεν έχει υπογραφεί υπουργική απόφαση για την αποζημίωση των 169,1 εκατ. ευρώ που περιμένουν να λάβουν τα ΕΛΤΑ για τη λεγόμενη Καθολική Υπηρεσία, δηλαδή την υποχρέωση για διανομή γραμμάτων σε ολόκληρη τη χώρα, για την περίοδο 2013 – 2019.
Οι ορκωτοί επισημαίνουν πως, λόγω της πρόβλεψης για τα 169,1 εκατ., τα ίδια κεφάλαια των ΕΛΤΑ – που είναι ήδη αρνητικά – εμφανίζονται «φουσκωμένα» κατά 128,5 εκατ. ευρώ. Τα αποτελέσματα του 2019 εξωραστήκαν περαιτέρω μέσω αναβαλλόμενων φορολογικών απαιτήσεων 35 εκατ. ευρώ «η ανακτησιμότητα των οποίων, λόγω της παρούσας οικονομικής κατάστασης και των συνεχιζόμενων φορολογικών ζημιών της εταιρείας, δεν κατέστη δυνατό να εκτιμηθεί», σύμφωνα με τους ορκωτούς ελεγκτές.
Τα έσοδα των ΕΛΤΑ το 2019 συγκρατήθηκαν ελαφρώς στα 355,6 εκατ. ευρώ από 363,3 εκατ. το 2018. Μειωμένα ήταν τόσο τα έσοδα από την αλληλογραφία, όσο και τα δέματα καθώς η ΕΛΤΑ Courier βρίσκεται πλέον στην τρίτη θέση του κλάδου. Η εικόνα για την ΕΛΤΑ Courier θα ήταν πολύ χειρότερη, αλλά η πανδημία έφερε στην επιφάνεια και τα σοβαρά προβλήματα λειτουργίας και οργάνωσης των μεγαλύτερων ανταγωνιστών της.
Στις «επιτυχίες» της προηγούμενης διοίκησης των ΕΛΤΑ περιλαμβάνεται και η (αναγκαστική, αφού το επέβαλλε η τότε κυβέρνηση) συμμετοχή, τον Δεκέμβριο του 2015, στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της Attica Bank με τρία εκατ. ευρώ τα οποία εξαϋλώθηκαν.