Βαρύ πλήγμα στα έσοδα της αναμένεται να υποστεί η Lamda Development το δ’ τρίμηνο από την απόφαση της κυβέρνησης να μπει η χώρα σε lockdown για δεύτερη φορά φέτος, καθώς ερημώνουν τα εμπορικά κέντρα λίγες εβδομάδες πριν από τα Χριστούγεννα.
Σύμφωνα με αναλυτές και κύκλους της αγοράς, το 2021 θα είναι σαφώς καλύτερη χρονιά για την εταιρεία, όμως αυτό θα εξαρτηθεί όχι μόνο από την πορεία της πανδημίας, αλλά και από τον βαθμό που θα ενισχυθεί περαιτέρω το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα το επόμενο διάστημα.
Με το νέο lockdown που μπαίνει σε εφαρμογή μέχρι (τουλάχιστον) το τέλος του μηνός, ανεστάλη η λειτουργία των τριών εμπορικών κέντρων που διαθέτει η Lamda Development, στην Αθήνα (The Mall και Golden Hall) και τη Θεσσαλονίκη (Mediterranean Cosmos).
Για τον Νοέμβρη, τα έσοδα των ενοικίων θα μειωθούν κατά 40%, σύμφωνα με τα μέτρα υποστήριξης που εφαρμόζει η κυβέρνηση στο λιανικό εμπόριο. Θα υπάρξει, επίσης, ακόμα μεγαλύτερη επιβάρυνση από την επιπλέον βοήθεια που παρέχει στους ενοικιαστές της η Lamda, όπως συνέβη και στο πρώτο lockdown.
Όπως είχε ανακοινωθεί, «ο Όμιλος αποφάσισε να παράσχει επιπλέον έκπτωση 30%, ήτοι συνολική έκπτωση ύψους 70%, επί του αρχικού συνολικού μισθώματος αποκλειστικά για τους μήνες Απρίλιο και Μάϊο 2020».
Κατά συνέπεια, το retail EBITDA της εταιρείας, δηλαδή το μέγεθος των κερδών προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων για το τρία εμπορικά κέντρα, αναμένεται να μειωθεί το δ ’τρίμηνο κατά 70% στα περίπου 5 εκατ. ευρώ, σε σχέση με 16.5 εκατ. ευρώ για την ίδια περίοδο πέρυσι, σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών.
Την στιγμή, όμως, που για πολλούς στο λιανικό εμπόριο πλησιάζουν «μαύρα Χριστούγεννα», η Lamda αξιοποιεί την ευκαιρία ώστε να ενισχύσει τις σχέσεις της με τους καταστηματάρχες μακροπρόθεσμα, προσφέροντας την επιπλέον έκπτωση.
Οι περισσότερες εταιρείες που διαθέτουν σημείο πώλησης στα εμπορικά κέντρα έχουν σύμβαση ενοικίασης που διαρκεί κατά μέσω όρο οκτώ χρόνια, σύμφωνα με κύκλους της αγοράς, και ανήκουν στα ισχυρότερα και μεγαλύτερα ονόματα του εμπορίου.
Παράλληλα, ενισχύουν την παρουσία τους online, προσβλέποντας σε ένα ψηφιακό μέλλον που δεν στηρίζεται στα καταστήματα (bricks and mortar), όπως συμβαίνει παγκοσμίως.
Αυτό που ίσως ανησυχεί περισσότερο τα στελέχη της Lamda είναι η στροφή των καταναλωτών στην Ελλάδα στο ηλεκτρονικό εμπόριο, όπως φάνηκε στο πρώτο lockdown, η οποία αναμένεται να ενισχυθεί.
Έρευνες δείχνουν ότι το 50% των νέων χρηστών που στρέφονται στο ίντερνετ για τος αγορές τους εκτιμάται ότι θα παραμείνουν «ψηφιακοί» μετά από την πανδημία, ενώ το 57% των εμπορικών καταστημάτων βλέπει θετικά τις ηλεκτρονικές αγορές για μέλλον.
Αξίζει να σημειωθεί πως, όταν άνοιξαν προς το κοινό τα καταστήματα τον Μάιο, σημειώθηκε ικανοποιητική επιστροφή των καταναλωτών στα εμπορικά κέντρα, ωστόσο μένει να φανεί κατά πόσο αυτό θα επαναληφθεί με την άρση και των νέων μέτρων κατα του κορονοϊού, όποτε και να συμβεί.