Τέσσερις από τους επτά υποψηφίους που έχουν περάσει στο τελικό στάδιο του διαγωνισμού για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού εμφανίζονται ως οι πλέον κινητικοί και συνεπώς σίγουροι για την κατάθεση οικονομικών προσφορών στις 11 Δεκεμβρίου, αν δεν υπάρξει παράταση από το ΤΑΙΠΕΔ. Επιπλέον, στο Ταμείο καλούνται να διαχειριστούν τις σοβαρές αντιδράσεις που έχουν προκληθεί από αλλαγές όρων του διαγωνισμού την τελευταία στιγμή, ειδικά σε ότι αφορά τη συνεργασία των υποψηφίων με τραπεζικά ιδρύματα.
Παράγοντες της κατασκευαστικής αγοράς εκτιμούν πως η μάχη θα δοθεί μεταξύ τεσσάρων κοινοπραξιών στις οποίες συμμετέχουν και εγχώριοι όμιλοι. Συγκεκριμένα, των κοινοπραξιών:
- Roadis Transportation Holding S.L.U. – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις,
- Sichuan Communications Investment Group C. Ltd – Damco Energy (όμιλος Κοπελούζου),
- Vinci Highways S.A.S. – Vinci Concessions S.A.S. – Mytilineos και
- ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis ProjectsS.A.
Αντίθετα, πιο διακριτική στάση τηρούν οι τρεις άλλοι υποψήφιοι. Δεν είναι σίγουρο πως θα καταθέσει προσφορά η ιταλική ANAS International Enterprise S.p.A. που ανήκει στον όμιλο Ferroviedello Stato Italiane, βασικό μέτοχο των ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ. Οι Ιταλοί αγόρασαν τις δύο τελευταίες μέσω διαγωνισμών του ΤΑΙΠΕΔ.
Καθόλου κινητικός ο αυστραλιανός κολοσσός των επενδύσεων σε υποδομές, η Macquarie, που διεκδικεί την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού μέσω της Freyja Holdings SARL. Οσο για την ελληνικών συμφερόντων ΔΙΟΛΚΟΣ Κατασκευαστική, θα ήταν έκπληξη αν κατεβάσει προσφορά απέναντι στους ισχυρούς του κλάδου. Η ΔΙΟΛΚΟΣ ανήκει, πάντως, σε έναν ισχυρό όμιλο, την Ravago, με σοβαρή παρουσία στην παραγωγή και διανομή πολυμερών χημικών προϊόντων σε Ευρώπη και όχι μόνο.
Οι τέσσερις που φέρονται ως επικρατέστεροι για την κατάθεση προσφοράς έχουν και ισχυρούς συμμάχους. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συνεργάζεται με τον γαλλικό όμιλο Egis Projects, έναν από τους πρώτους που επένδυσε στις παραχωρήσεις οδικών αξόνων στην Ελλάδα όταν συμμετείχε στην κοινοπραξία που ανέλαβε την Αττική Οδό.
Ο όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ συνεργάζεται με την καναδικών συμφερόντων Roadis που ανήκει στον όμιλο της PSP. H PSP είναι ο βασικός μέτοχων των εταιρειών που ελέγχουν σήμερα το 45% της Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών και διαχειρίζονται το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος». Ο όμιλος Μυτιληναίου συνεργάζεται με τη γαλλική Vinci, που είναι επικεφαλής της κοινοπραξίας που διαχειρίζεται τη ζεύξη Ρίου – Αντιρρίου, αλλά και της κοινοπραξίας Ολυμπία Οδός. Τέλος, ο όμιλος Κοπελούζου, για άλλη μία φορά, συνεργάζεται με τους Κινέζους της Sichuan.
Το αντικείμενο της παραχώρησης είναι ο βασικός άξονας μαζί με τρεις κάθετους άξονες. Δηλαδή ο βασικός άξονας από την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους Έβρου μήκους 658 χλμ. και οι κάθετοι άξονες Σιάτιστα - Κρυσταλλοπηγή, Χαλάστρα - Εύζωνοι και Θεσσαλονίκη - Προμαχώνας με μήκος και οι τρεις 225 χλμ.
Ακόμα και άν δε δοθεί νέα παράταση και υποβληθούν προσφορές στις 11 Δεκεμβρίου, για να ολοκληρωθεί η παραχώρηση πρέπει να επιλυθούν πολλές εκκρεμότητες. Εκκρεμεί, για παράδειγμα, η έκδοση αποφάσεων έγκρισης περιβαλλοντικών όρων για ορισμένα σημεία του αυτοκινητόδρομου, οι οποίες έχουν λήξει ή αναμένεται να λήξουν. Η Εγνατία Οδός ΑΕ πρέπει να υποβάλει τις σχετικές αιτήσεις και μελέτες στη Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΔΙΠΑ) του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Από την πλευρά της, η ΔΙΠΑ πρέπει να προβεί στην έκδοση νέων ΑΕΠΟ (για τις άδειες που έχουν λήξει) ή να ανανεώσει όσες λήγουν σύντομα.
Η διοίκηση της Εγνατία Οδός ΑΕ πρέπει να προχωρήσει στην αδειοδότηση και ολοκλήρωση κατασκευής μετωπικών και πλευρικών σταθμών διοδίων, ενώ παράλληλα, πρέπει να προχωρήσει και στην οριστική επίλυση του ζητήματος των εκκρεμών συμβάσεων υλοποίησης Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) Ελευθεροχωρίου, Ωραιοκάστρου, Αρδανίου και Σώστη που παραμένουν ανενεργές από το 2011. Στην αγορά επισημαίνουν πως εκκρεμούν και ενέργειες για την ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων που απαιτούνται για τις επικείμενες εργασίες που περιγράφονται στη Σύμβαση Παραχώρησης και ειδικά για την αναβάθμιση των κάθετων αξόνων.