Στο επενδυτικό σχέδιο του ΑΔΜΗΕ αναφέρθηκε χθες στα εγκαίνια της Διασύνδεσης της Νάξου με την Υψηλή Τάση, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ κ. Μάνος Μανουσάκης. Όπως σημείωσε μέσα στη δεκαετία θα έχουν ολοκληρωθεί επενδύσεις ύψους 5 δισ. και οι διασυνδέσεις των Κυκλάδων και της Κρήτης θα ακολουθήσουν μέχρι το 2027 η διασύνδεση των Δωδεκανήσων και το 2029 η διασύνδεση των νησιών του βορείου Αιγαίου.
«Οι κάτοικοι των νησιών γνωρίζουν πολύ καλά τι σημαίνει αναβάθμιση του συστήματος ηλεκτροδότησης. Οι διακοπές και οι αυξομειώσεις στην τάση του ρεύματος είναι συχνά φαινόμενα στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα που μας διηγήθηκε ο Αερολιμενάρχης της Νάξου, κ. Κοντοστέργιος, συνέβη πριν από λίγες εβδομάδες όταν η αυξομείωση της τάσης έκαψε τον ηλεκτρικό πίνακα του αεροδρομίου. Την ίδια ώρα, έπρεπε να γίνει η έκτακτη αεροκομιδή ασθενούς από το ΕΚΑΒ και το πρόβλημα που δημιουργήθηκε ήταν πολύ σοβαρό. Με τις διασυνδέσεις που υλοποιεί ο ΑΔΜΗΕ, αυτά τα φαινόμενα ανήκουν οριστικά στο παρελθόν» σημείωσε ο κ. Μανουσάκης και υπογράμμισε ότι «με την τροφοδότηση Υψηλής Τάσης μέσω της Πάρου και της Μυκόνου, οι Ναξιώτες απολαμβάνουν πλέον αξιόπιστη και ασφαλή ηλεκτροδότηση. Εκτός από τη Νάξο, ένα ακόμη ορόσημο της Διασύνδεσης των Κυκλάδων επιτεύχθηκε πριν από λίγες ημέρες από τον ΑΔΜΗΕ. Ηλεκτρίστηκε και το δεύτερο καλώδιο Υψηλής Τάσης που συνδέει τη Σύρο με το Λαύριο. Με αυτό το έργο, συνολικού προϋπολογισμού 118 εκατ. ευρώ, ολοκληρώνεται και η Γ’ Φάση των Κυκλάδων. Οι νησιωτικές διασυνδέσεις αποτελούν τη ναυαρχίδα του επενδυτικού προγράμματος του ΑΔΜΗΕ, συνολικού ύψους 5 δισ. ευρώ σε βάθος 10ετίας».
Σε σύγκριση με τα υπόλοιπα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις στην Ελλάδα βρίσκονται σε διαδικασία πλήρους ανάπτυξης είπε ο κ. Μανουσάκης εξηγώντας ότι ως το 2029, ο ΑΔΜΗΕ θα έχει διασυνδέσει με το ηπειρωτικό Σύστημα όλα σχεδόν τα νησιά του Αιγαίου:
- Το 2024 θα μπουν στην «πρίζα» και οι Νότιες Κυκλάδες, δηλαδή η Σαντορίνη, η Φολέγανδρος, η Μήλος και η Σέριφος, ένα έργο ύψους 393 εκατ. ευρώ.
- Το 2027 αναμένεται να ολοκληρωθεί η Διασύνδεση των Δωδεκανήσων, συνολικού προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ.
- Το 2029 θα συνδεθούν και τα Νησιά Βορείου Αιγαίου, ένα έργο ύψους 885 εκατ. ευρώ.
«Το έργο που εγκαινιάζεται, ο υπερσύγχρονος Υποσταθμός κλειστού τύπου (GIS), κατασκευάστηκε σύμφωνα με τις πλέον σύγχρονες τεχνικές προδιαγραφές παγκοσμίως ενώ ταυτόχρονα εναρμονίζεται απόλυτα με την αρχιτεκτονική του τόπου. Ο Υποσταθμός της Νάξου είναι ένα αρχιτεκτονικό «στολίδι», στα μέτρα ενός τέτοιου έργου. Ο σχεδιασμός όλων των έργων του Διαχειριστή, όμως, στοχεύει στην ελαχιστοποίηση της περιβαλλοντικής όχλησης στα νησιά. Για τον λόγο αυτό, ο Υποσταθμός της Νάξου χωροθετήθηκε κοντά στη θάλασσα, ώστε να μην εγκατασταθούν εναέριες Γραμμές Μεταφοράς πάνω στο νησί. Ειδικότερα, η Β’ Φάση των Κυκλάδων περιλαμβάνει τη διασύνδεση της Νάξου με τη Μύκονο με υποβρύχιο καλώδιο εναλλασσόμενου ρεύματος 150 kV, μήκους 45 χλμ, και τη διασύνδεση με την Πάρο με υποθαλάσσια γραμμή 7 χλμ.
Το πρώτο καλώδιο, το μεγάλο, ποντίζεται σε βάθος 115 μέτρων μέσα στη θάλασσα και το δεύτερο, για την Πάρο, σε βάθος 45 μέτρων. Όλα μας τα καλώδια θάβονται, προστατεύονται, κάτω από τον πυθμένα της θάλασσας. Εδώ στη Νάξο έχουμε θάψει τα καλώδια μέχρι βάθος 30 μέτρων, προκειμένου να μην υπάρχει κίνδυνος να αλλοιωθούν, κυρίως από τα αλιευτικά σκάφη. Το έργο περιλαμβάνει, επίσης, την αναβάθμιση των γραμμών Εύβοιας – Άνδρου και Άνδρου – Τήνου, η οποία ολοκληρώθηκε στις αρχές του έτους» είπε ο κ. Μανουσάκης.
Το μέγιστο βάθος πόντισης σε αυτές τις γραμμές αγγίζει τα 550 μέτρα. Λόγω αυτού, αναπτύχθηκε και εφαρμόστηκε για πρώτη φορά παγκοσμίως ένας τύπος καλωδίου Υψηλής Τάσης με θωράκιση συνθετικών ινών, ώστε το καλώδιο να είναι ελαφρύ, ανθεκτικό και περιβαλλοντικά φιλικό. Στις καλωδιακές Γραμμές αυτού του έργου, έχουν ενσωματωθεί και καλώδια Οπτικών Ινών, τα οποία επιτρέπουν:
- Τηλε-επιτήρηση των υ/β καλωδίων.
- Επικοινωνία του νέου Υ/Σ Νάξου με το απομακρυσμένο Εθνικό Κέντρο Ελέγχου Ενέργειας (ΚΕΕ) στο Κρυονέρι Αττικής.
- Μελλοντική δυνατότητα εκμετάλλευσης τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών.
«Εκτός από τις τεχνικές προκλήσεις, όμως, σε αρκετές περιπτώσεις είχαμε να αντιμετωπίσουμε και ένα «βεβαρυμμένο» ιστορικό, όπως συνέβη και στην περίπτωση των Κυκλάδων» σημείωσε ο κ. Μανουσάκης και συνέχισε λέγοντας ότι «όταν αναλάβαμε τη διοίκηση του ΑΔΜΗΕ πριν από 3,5 χρόνια, η Διασύνδεση των Κυκλάδων είχε περάσει από «40 κύματα». Παρότι η περιβαλλοντική άδεια είχε εκδοθεί από το 2009, ο πρώτος διαγωνισμός προκηρύχθηκε το 2012, ο οποίος απέβη άγονος. Το 2013 αποφασίστηκε το έργο να διασπαστεί σε τέσσερις φάσεις και να προκηρυχθούν χωριστοί διαγωνισμοί. Ο διαγωνισμός για την Α΄ Φάση, δηλαδή τη διασύνδεση της Πάρου, της Μυκόνου και της Τήνου, μέσω της Σύρου, ολοκληρώθηκε στο τέλος του 2014. Για να διασυνδεθούν τα νησιά χρειάστηκαν 3,5 χρόνια: το 2018 εγκαινιάσαμε τις διασυνδέσεις στη Σύρο, την Πάρο και τη Μύκονο».
«Με αυτές τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις, έκλεισαν οριστικά τα φουγάρα των σταθμών παραγωγής που βρίσκονταν ως τότε πάνω στα νησιά και επιβάρυναν, εκτός από το περιβάλλον, και την «τσέπη» των καταναλωτών. Και δεν σταματάμε εδώ. Προχωράμε ολοταχώς για την τέταρτη και τελευταία Φάση Διασύνδεσης των Κυκλάδων. Έως το τέλος του έτους, θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για τη Σαντορίνη. Οι διαγωνισμοί για τη Μήλο, τη Σέριφο και τη Φολέγανδρο θα προκηρυχθούν το πρώτο εξάμηνο του 2021, σύμφωνα με τον σχεδιασμό μας.
Ο συνολικός προϋπολογισμός αυτής της φάσης αγγίζει τα 400 εκατ. ευρώ και για ένα μέρος από αυτά το Υπουργείο έχει ζητήσει χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης. Η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι, ούτως ή άλλως, σημαντικός αρωγός στην υλοποίηση των διασυνδέσεων των Κυκλάδων, αφού τα έργα αυτά υλοποιούνται με συγχρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ.
Από τα 439 εκατ. ευρώ που κόστισαν συνολικά οι τρεις πρώτες φάσεις των Κυκλάδων, τα 138 εκατ. ευρώ προήλθαν από κοινοτικούς πόρους».
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται επίσης αυτή τη στιγμή οι δύο διασυνδέσεις της Κρήτης είπε ο κ. Μανουσάκης τονίζοντας ότι «το «μικρό» καλώδιο, όπως λέμε, έχει ήδη ξεκινήσει να ποντίζεται και στο τέλος του έτους αναμένουμε η Κρήτη να πάρει για πρώτη φορά ρεύμα από το ηπειρωτικό Σύστημα. Η μεγάλη διασύνδεση, της Κρήτης με την Αττική, έχει ήδη μπει σε τροχιά υλοποίησης και με την ολοκλήρωσή της το 2023 θα κλείσει όλα τα ρυπογόνα εργοστάσια του νησιού, μειώνοντας τους ρύπους διοξειδίου του άνθρακα κατά 60%».
Όπως είπε, αυτό πετυχαίνει με τα έργα του ο ΑΔΜΗΕ:
- βελτιώνει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των νησιών,
- εξοικονομεί χρήματα για τους καταναλωτές από τις χρεώσεις ΥΚΩ,
- ανοίγει τον δρόμο για πράσινη και καθαρή ενέργεια.
«Από τις διασυνδέσεις των Κυκλάδων, δημιουργείται «χώρος» άνω των 300 MW για Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Από τις διασυνδέσεις της Κρήτης, δημιουργείται χώρος άνω των 1000 MW για μεταφορά πράσινης ενέργειας από και προς το μεγαλύτερο ελληνικό νησί.
Με αυτές τις διασυνδέσεις, το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς έρχεται πιο κοντά στα υπεράκτια πάρκα που θα αναπτυχθούν στο Αιγαίο τα επόμενα χρόνια. Η προοπτική αυτή δίνει λύση στη χωροθέτηση των μονάδων ΑΠΕ, με τη μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση των ενδιαφερομένων και τη μικρότερη δυνατή όχληση για τους νησιώτες.
Με συνέπεια και προσήλωση στα φιλόδοξα χρονοδιαγράμματα που καταρτίζει μαζί με το Υπουργείο Ενέργειας και τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας ο ΑΔΜΗΕ βάζει τα νησιά στην «πρίζα» ώστε όλοι μας να απολαμβάνουμε πιο σταθερό, φθηνό και καθαρό ρεύμα.
Εκτός από τα έργα των διασυνδέσεων που ωφελούν τα νησιά μας, ο ΑΔΜΗΕ στηρίζει τους νησιώτες και ενάντια στην πανδημική κρίση. Τον Αύγουστο παραδώσαμε στο ΕΚΑΒ τρεις φορητούς θαλάμους αρνητικής πίεσης για την εναέρια και θαλάσσια μεταφορά ασθενών με μολυσματικές ασθένειες. Αυτή είναι ακόμη μία ακόμη απόδειξη ότι ο ΑΔΜΗΕ υλοποιεί τα έργα του με κοινωνική ευαισθησία και σεβασμό στο περιβάλλον και τις τοπικές κοινωνίες».