Τις βάσεις για την δημιουργία ενός υπερσύγχρονου «έξυπνου» λιμανιού θέτει η διοίκηση του ΟΛΘ, στο πλαίσιο της ανάπτυξης της στρατηγικής της. Στο επίκεντρο αυτής βρίσκεται η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, ώστε να είναι σε θέση να κερδίσει μερίδιο αγοράς, τόσο από το λιμάνι του Πειραιά, αλλά κυρίως από άλλα ανταγωνιστικά λιμάνια της Μεσογείου, κυρίως σε Τουρκία και Βόρειο Ιταλία.
Στο πλαίσιο αυτό, εκτός από την αναβάθμιση κι επέκταση των υποδομών του λιμανιού, όπως αναμένεται να συμβεί με την επέκταση του 6ου Προβλήτα για την διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, στο μεγαλύτερο λιμάνι της Βορείου Ελλάδος προχωρά και η αναβάθμιση της τεχνολογικής υποδομής και μάλιστα με μια εντυπωσιακή συνεργασία.
Ειδικότερα, στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας, υπεγράφη συμφωνία ανάμεσα στον ΟΛΘ και τον κινεζικό όμιλο China Merchants Port Holdings Co. Ltd. (CMPort) και τη θυγατρική αυτού China Merchants Holdings Information Technology για την εγκατάσταση στο ελληνικό λιμάνι ενός υπεσύγχρονου πληροφοριακού συστήματος, μέσω του οποίου θα ελέγχονται και θα εκτελούνται όλες οι λειτουργίες. Μάλιστα, όπως έγινε γνωστό, πρόκειται για την πρώτη εγκατάσταση του συγκεκριμένου συστήματος της CMPort σε ευρωπαϊκό λιμάνι.
Επιπλέον, η σχετική συνεργασία έχει και στρατηγική σημασία για τον ΟΛΘ. Συγκεκριμένα, η CMPort έχει συμφωνήσει να εκμεταλλευτεί την επιρροή και το δίκτυο λιμενικών εγκαταστάσεων που λειτουργεί ανά την υφήλιο, προκειμένου να ενισχύσει την φήμη του ΟΛΘ και του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, ώστε να μετατραπεί σε μια σημαντική πύλη εισόδου κι εξόδου προϊόντων από και προς την Ευρώπη. Με τη σειρά του, ο ΟΛΘ θα λειτουργήσει ως πρεσβευτής του νέου υπερσύγχρονου πληροφοριακού συστήματος CTOS της CMPort στην ευρωπαϊκή αγορά.
Οι υπογραφές τέθηκαν με απομακρυσμένο τρόπο σε Θεσσαλονίκη, Σεντζέν (Κίνα) και Χονγκ Κονγκ. Σε σχετικές του δηλώσεις, ο επικεφαλής της CMPort, Δρ. Μπάι Τζινγτάο, σημείωσε ότι το σύστημα CMPort μπορεί να υποστηρίξει την διαχείριση τόσο γενικού φορτίου, όσο και εμπορευματοκιβωτίων, ενώ διαθέτει επίσης συστήματα τιμολόγησης και διαχείρισης χωροθέτησης φορτηγών κι εμπορευματοκιβωτίων. «Είναι ένα από τα πιο σύγχρονα συστήματα διαχείρισης λιμανιών παγκοσμίως. Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης έχει μια μακρά ιστορία, μια καταπληκτική τοποθεσία και σημαντικά πλεονεκτήματα για τις μεταφορές. Δεν είναι μόνο η βασική πύλη εισαγωγών-εξαγωγών για την Βόρεια Ελλάδα, αλλά κι ένα σημαντικό κανάλι και κόμβος διαμετακομιστικού εμπορίου, συνδέοντας την Ευρώπη με την Ασία».
Συμπλήρωσε μάλιστα, ότι η συγκεκριμένη συνεργασία δεν περιορίζεται μόνο σε ένα σύστημα που κάνει το βήμα προς την Ευρώπη, αλλά θα λειτουργήσει και για την προώθηση αμφότερων των πλευρών σε λιμενικές ζώνες της Ευρώπης και της Ασίας, ώστε να λειτουργήσει και ως ένα ακόμα επιτυχημένο παράδειγμα συνεργασίας, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας της Κίνας για την δημιουργία του νέου «Δρόμου του Μεταξιού», ή όπως λέγεται «Βelt and Road».
Το συγκεκριμένο σύστημα, όπως και τα ανταγωνιστικά αυτού (π.χ. της εταιρείας Navis, θυγατρικής του φινλανδικού ομίλου Cargotec), στοχεύει στην αποτελεσματικότερη διαχείριση των διαφόρων παραγόντων παραγωγής αξίας για ένα λιμάνι, από τους εργαζόμενους και τα φορτία, μέχρι την οικονομική και επιχειρηματική διαχείριση.
Πρόκειται για μια κεντρική πλατφόρμα, στην οποία «κουμπώνουν» όλες οι επιμέρους λειτουργίες του λιμανιού, καθεμία εκ των οποίων ελέγχεται μέσω ενός επιμέρους συστήματος. Με τον τρόπο αυτό, οι διοικητικές υπηρεσίες του λιμανιού μπορούν να έχουν άμεση εικόνα του κάθε τμήματος (από τις προμήθειες και τον σχεδιασμό, την έκδοση τιμολογίων και άλλων εγγράφων κτλ.), όπως επίσης και δυνατότητα παρέμβασης.
Τα συστήματα αυτά έχουν αποδειχθεί πολύτιμα στα πιο σύγχρονα λιμάνια του κόσμου, καθώς κατορθώνουν να αυξάνουν την παραγωγικότητα και την διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, περιορίζοντας ταυτόχρονα το κόστος, ενώ ενισχύουν και την ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών προς τους πελάτες, δηλαδή τις τακτικές γραμμές μεταφορών εμπορευματοκιβωτιίων.
Έτσι, η ανταγωνιστικότητα του λιμανιού αυξάνεται σημαντικά, επιτρέποντας την διεκδίκηση μεγαλύτερου μεριδίου αγοράς και ενισχύοντας την κερδοφορία. Στην περίπτωση του CTOS που θα εγκατασταθεί στον ΟΛΘ, υποστηρίζεται ακόμα και η μελλοντική αναβάθμισή του σε “έξυπνο” λιμάνι, κάτι που μεταφράζεται σε αυξημένους αυτοματισμούς εργασιών και σχεδιασμού.
Σύμφωνα με τον κ. Αθανάσιο Λιάγκο, Εκτελεστικό Πρόεδρο του ΟΛΘ, η νέα αυτή συνεργασία θα λειτουργήσει προς όφελος της ελληνικής οικονομίας και της εφοδιαστικής αλυσίδας της ευρύτερης περιοχής της νοτιοανατολικής Ευρώπης. Με τη σειρά του, ο Διευθύνων Σύμβουλος - Γενικός Εκτελεστικός Διευθυντής της ΟΛΘ, κ. Franco Nicola Cupolo τόνισε ότι ο ΟΛΘ πραγματοποιεί ένα εκτεταμένο επενδυτικό πλάνο, στο επίκεντρο του οποίου βρίσκεται η επέκταση του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων, ώστε να είναι εφικτή η εξυπηρέτηση των μεγαλύτερων εταιρειών θαλάσσιων μεταφορών. «Η εγκατάσταση του συστήματος αυτού θα προσφέρει επιπλέον αξία τους μετόχους μας, γιατί μεταμορφώνουν το τέρμιναλ των κοντέινερ σε διεθνών προδιαγραφών».
Με τον τρόπο αυτό, ο ΟΛΘ θα είναι σε θέση να αξιοποιήσει πλήρως την αυξημένη δραστηριότητα που θα εξασφαλίσει μέσω της ολοκλήρωσης της επέκτασης του 6ου προβλήτα, μια επένδυση της τάξεως των 170 εκατ. ευρώ, μέσω της οποίας θα καταστεί εφικτή η εξυπηρέτηση ακόμα και των «Λεβιάθαν» των θαλασσών, δηλαδή των μεγαλύτερων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, έως και 24.000 ανά ταξίδι.
Το σχετικό έργο βρίσκεται στο στάδιο της έναρξης της Β’ Φάσης, με τα τεύχη των όρων του διαγωνισμού να δίνονται σύντομα στους ομίλους που έχουν προεπιλεγεί. Πρόκειται για τα σχήματα Eiffage-ΤΕΡΝΑ, Μυτιληναίος-Rover Maritime-Χ.Κωνσταντινίδης, Intrakat-Vittadello, Archirodon, Άβαξ-Etermar-Besix και Acciona Construccion. Οι δεσμευτικές οικονομικές προσφορές αναμένεται να κατατεθούν το φθινόπωρο, ενώ στόχος είναι ο ανάδοχος να έχει εγκατασταθεί έως το τέλος του 2020.