Μετά από δύο μήνες «λουκέτου», τα εμπορικά κέντρα (mall) άνοιξαν σήμερα τις πόρτες τους στο κοινό. Στα εμπορικά κέντρα, όπως το The Mall, δηλώνουν έτοιμοι οι υπεύθυνοι να υποδεχθούν πάλι τους πελάτες τους, τηρώντας όλους τους κανόνες ασφαλείας, όμως, η πανδημία έχει αλλάξει τα πάντα στο λιανικό εμπόριο, κάνοντας, μάλιστα, κάποιους να κάνουν λόγο για σημαντική μείωση στον αριθμό εμπορικών κέντρων της χώρας μεσοπρόθεσμα.
Σε ένα γενικά βαρύ κλίμα για το λιανικό εμπόριο, η κατάσταση είναι ακόμη πιο δύσκολη για τα εμπορικά κέντρα, που έχουν την ιδιαιτερότητα της λειτουργίας σε κλειστούς, κλιματιζόμενους χώρους. Το μεγάλο ερώτημα, που πρέπει να απαντηθεί το επόμενο διάστημα από τους καταναλωτές, είναι αν θα ξεπεράσουν τις αναστολές που δημιουργεί σε καιρό πανδημίας η είσοδος στα εμπορικά κέντρα, ή θα προτιμήσουν να ψωνίζουν σε καταστήματα δρόμου ή και σε καταστήματα ηλεκτρονικού εμπορίου.
Σε κάθε περίπτωση, η στροφή των καταναλωτών στο ίντερνετ, οι οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα καταστήματα λόγω ύφεσης και οι ανησυχίες για μελλοντική έξαρση του κορονοϊού δημιουργούν ένα δυσοίωνο μέλλον για τα εμπορικά κέντρα.
Πάντως, οι αλλαγές στις συνήθειες του Έλληνα καταναλωτή, εν μέσω περιοριστικών μέτρων, ήταν εντυπωσιακές. Αύξηση έως και 171% εβδομαδιαίως, σε σχέση με την ίδια εβδομάδα του 2019, παρατηρήθηκε στην καταναλωτική δαπάνη προϊόντων σε ηλεκτρονικά καταστήματα από Έλληνες τον Απρίλιο, δημιουργώντας νέο ρεκόρ μετά τον Μάρτιο, οπότε ξεκίνησε η περίοδος της καραντίνας.
Διαφαίνεται πλέον ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο στη χώρα έχει πλέον εξαπλασιαστεί σε τζίρο, σύμφωνα με στοιχεία από τον GR.EC.A, τον Ελληνικό Σύνδεσμο Ηλεκτρονικού Εμπορίου, με τη συνεργασία των μηχανών σύγκρισης τιμών BestPrice & Skroutz και την ομάδα eMarket Intelligence της Convert Group.
Ακόμα κι αν επιστρέψει η πλειοψηφία των καταναλωτών στα φυσικό καταστήματα, θα παραμείνει ένα σημαντικό μερίδιο αγοράς στο ίντερνετ, στερώντας τα mall, την Ερμού και άλλες εμπορικές γειτονιές από πολύτιμους πελάτες.
Στις ΗΠΑ, η εταιρεία ερευνών Green Street Advisors εκτιμά πως πάνω από τα μισά καταστήματα στα εμπορικά κέντρα δεν θα αντέξουν και θα κλείσουν μέχρι το τέλος του 2021. Στην Ευρώπη, μεγάλες εταιρείες ακινήτων που έχουν στα χαρτοφυλάκια τους εμπορικά καταστήματα εκφράζουν έντονες ανησυχίες για το αν θα μπορέσουν να αντεπεξέλθουν οι μισθωτές στις υποχρεώσεις τους, σύμφωνα με την S&P Global.
Στην Ελλάδα, θεωρείται ότι είναι πολύ δύσκολο να ξεπεραστεί το «χτύπημα» από την πανδημία στα καταστήματα λιανικής, επισημαίνει, υψηλόβαθμος στέλεχος της αγοράς ακινήτων στο Business Daily. «Ο κορονοϊός φέρνει σε εξαιρετικά δύσκολη θέση αυτό το κομμάτι της αγοράς», προσθέτει ο ίδιος.
Η Lamda Development έχει τη μεγαλύτερη έκθεση σε εμπορικά κέντρα στην Ελλάδα, έχοντας στην κατοχή της το The Mall, το Golden Hall και το Meditterranean Cosmos (Θεσσαλονίκη). Πάντως, με το μεγάλο έργο στο Ελληνικό να προχωράει, η μετοχή της εταιρείας σημειώνει υπεραπόδοση (-1%), σε σχέση με το γενικό δείκτη τιμών το τελευταίο έτος (-18%).
Σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας για το 2019, η μέση πληρότητα των εμπορικών κέντρων άγγιζε σταθερά το 100% και για έβδομη συνεχόμενη χρονιά κατεγράφη αύξηση της λειτουργικής κερδοφορίας τους (EBITDA).