ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
Φωτο: Shutterstock

Μεγάλα τάνκερ κάνουν... βόλτες για να αργήσουν την παράδοση

Πρωτόγνωρα φαινόμενα στη ναυτιλία φέρνει η κατάρρευση τιμών και ζήτησης πετρελαίου. Δεξαμενόπλοια επιλέγουν τις μεγαλύτερες διαδρομές για να καθυστερήσουν την παράδοση των φορτίων.

Νέα δεδομένα στην παγκόσμια ναυτιλία δημιουργούν οι χαμηλές τιμές των καυσίμων, σε συνδυασμό φυσικά με τις ριζικές αλλαγές που έχει επιφέρει η υγειονομική κρίση στην παγκόσμια ζήτηση θαλάσσιων μεταφορών, ιδίως στην αγορά πετρελαίου. Μία από τις νέες και λίαν σπάνιες τάσεις στην αγορά το τελευταίο διάστημα είναι η ηθελημένη … αργοπορία των πλοίων. Δηλαδή, το φαινόμενο που θέλει ορισμένα πλοία να επιλέγουν επίτηδες μεγαλύτερες διαδρομές, προκειμένου να καθυστερήσουν την άφιξή τους στο λιμάνι του προορισμού τους!

Όπως τονίζουν, χαρακτηριστικά, παράγοντες ναυτιλιακής εταιρείας, «από την κρίση αυτή, εμείς θα έχουμε να διηγούμαστε ιστορίες στους μεταγενέστερους για τα επόμενα 30 χρόνια».

Οι συνθήκες συμφόρησης, έως και χάους, που παρατηρούνται στα περισσότερα λιμάνια αυτήν την περίοδο, αλλά και το γεγονός ότι ο κόσμος έχει γεμίσει με πετρέλαιο που δεν χρειάζεται άμεσα, σημαίνει ότι οι εισαγωγείς δεν «καίγονται» να παραλάβουν το φορτίο τους, καθώς γνωρίζουν ότι δύσκολα θα μπορέσουν να το διαθέσουν στην αγορά. Επιπλέον, ακόμα και αν προσεγγίσει το πλοίο το λιμάνι παράδοσης, θα χρειαστεί να περιμένει για αρκετές ημέρες στην ράδα, έως ότου εξυπηρετηθεί, λόγω των συνθηκών συμφόρησης που επικρατούν σε πολλές περιοχές.

Ως εκ τούτου, προτιμούν να συνεννοηθούν με τον ναυλωτή, ή τον πλοιοκτήτη, ώστε αυτός να καθυστερήσει όσο το δυνατόν περισσότερο την παράδοση του φορτίου. Με δεδομένο ότι οι τιμές των καυσίμων έχουν υποχωρήσει σημαντικά, η επιλογή αυτή είναι πλέον βιώσιμη, με αποτέλεσμα να την επιλέγουν όλο και περισσότεροι.

Έτσι τις τελευταίες δύο εβδομάδες υπολογίζεται ότι τουλάχιστον τρία δεξαμενόπλοια από την μεγαλύτερη κλάση, δηλαδή VLCCs, έχουν προσεγγίσει λιμάνια στην βορειοδυτική Ευρώπη, εκκινώντας από την Σαουδική Αραβία και περνώντας από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στην Νότια Αφρική.

Πρόκειται για ένα ταξίδι που απαιτεί διπλάσιο χρόνο, σε σχέση με την διέλευση μέσω του Καναλιού του Σουέζ. Εξηγώντας την τάση αυτή, ο επικεφαλής αναλυτής ναυτιλίας της BIMCO, κ. Πίτερ Σαντ, ανέφερε πρόσφατα στο πρακτορείο Bloomberg ότι «όλοι προσπαθούν να αναβάλλουν την παράδοση φορτίων, καθώς γεμίζουν σταδιακά οι δεξαμενές. Με δεδομένο ότι οι τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων είναι πολύ χαμηλές, είναι λογικό να προτιμούν την παράκαμψη μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας», τόνισε χαρακτηριστικά. Άλλωστε, στην περίπτωση του Σουέζ, ένα δεξαμενόπλοιο καλείται να πληρώσει διόδια αξίας εκατοντάδων χιλιάδων δολαρίων, με αποτέλεσμα, σήμερα, που τα καύσιμα δεν κοστίζουν τόσο, να είναι προτιμότερη η λύση του μεγαλύτερου ταξιδιού.

Ανάλογα παραδείγματα έχουν καταγραφεί και σε άλλα δρομολόγια. Για παράδειγμα, δεξαμενόπλοια που αποπλέουν από την Ευρώπη, δεν συνηθίζουν να διαπλέουν την άκρη της Νοτίου Αμερικής. Ωστόσο, τον προηγούμενο μήνα, ένα πλοίο έπραξε ακριβώς αυτό, προκειμένου να παραδώσει πετρέλαιο από την Νορβηγία προς την Δυτική Ακτή των ΗΠΑ. Ήταν η πρώτη φορά που συνέβη κάτι τέτοιο τα τελευταία 11 χρόνια. Αντίστοιχα, ένα άλλο δεξαμενόπλοιο έγραψε επίσης ιστορία, όντας το πρώτο VLCC, το οποίο φόρτωσε Κουρδικής προέλευσης αργό πετρέλαιο από το Τσεϊχάν στην μεσογειακή πλευρά της Τουρκίας, προκειμένου να το μεταφέρει στην Κίνα, μέσω της ακτής της Αφρικής. Συνήθως τέτοια φορτία, μεταφέρονται με μικρότερα δεξαμενόπλοια μέσω του Σουέζ.

Σύμφωνα με αναλυτές του κλάδου της ενέργειας, όσο διατηρούνται οι σημερινές πρωτόγνωρες συνθήκες στην αγορά πετρελαίου, τέτοια φαινόμενα θα συνεχίσουν να παρατηρούνται και στην ναυτιλία. Σήμερα, όσοι εμπορεύονται πετρέλαιο, έχουν κάθε λόγο να καθυστερήσουν την παραλαβή του φορτίου τους, καθώς αυτό είναι πιθανό να αξίζει περισσότερα χρήματα, ακόμα και σε λίγες εβδομάδες από σήμερα.

Επιπλέον, έχουν στερέψει τα σημεία στα οποία μπορεί να ξεφορτώσει ένα δεξαμενόπλοιο, καθώς οι περισσότερες αποθηκευτικές εγκαταστάσεις στην ξηρά έχουν σχεδόν γεμίσει. Έτσι, μόνο στην Ευρώπη, υπολογίζεται ότι τουλάχιστον 14 πλοία VLCCs έχουν μετατραπεί σε πλωτές μονάδες αποθήκευσης αργού πετρελαίου, κυρίως στην ευρύτερη περιοχή του Γιβραλτάρ. Με βάση τις τρέχουσες συνθήκες, το πιθανότερο είναι το νούμερο αυτό να αυξηθεί, παρά τα εν λόγω πλοία να αρχίσουν να μετακινούνται ξανά. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Οι Έλληνες εφοπλιστές μεγάλοι κερδισμένοι από το κραχ στο πετρέλαιο

Στα ύψη οι μετοχές των κορυφαίων εφοπλιστικών εταιρειών ελληνικών συμφερόντων με μεγάλα δεξαμενόπλοια, καθώς αυτά χρησιμοποιούνται πλέον όλο και περισσότερο σαν πλωτές δεξαμενές αποθήκευσης καυσίμων.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Σιάμισιης: Σε 12 έως 18 μήνες η απόφαση για γεώτρηση για υδρογονάνθρακες

Ο διευθύνων σύμβουλος της Helleniq Energy επανέλαβε εξάλλου ότι ο όμιλος σχεδιάζει δύο μεγάλες επενδύσεις αρχικού προϋπολογισμού 3-4 δισ. ευρώ για την μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Μηδενικά κέρδη ή ζημιές από τα βενζινάδικα για τις εταιρείες εμπορίας

Στα αεροπορικά καύσιμα και τις διεθνείς πωλήσεις στηρίζονται οι εταιρείες εμπορίας καυσίμων. Υψηλά επιτόκια και ανάγκες επενδύσεων σε σύγχρονα πρατήρια δημιουργούν συνθήκες ασφυξίας για τους «μικρούς» του κλάδου.