Παρά το γεγονός πως μεταφέρεται εικόνα αισιοδοξίας πως την επόμενη Παρασκευή θα εγκριθεί από την Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) το επενδυτικό σχέδιο των Κινέζων της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά, η εικόνα είναι πιο σύνθετη.
Σύμφωνα με πληροφορίες, παραμένει στον αέρα το ζήτημα με το ποιος θα είναι η Αρχή Σχεδιασμού, δηλαδή η κρατική υπηρεσία που θα αναλάβει να «σπρώξει» την επένδυση των 800 εκατ. ευρώ στον Πειραιά. Μάλιστα τις τελευταίες εβδομάδες δύο φορές επιχειρήθηκε από το υπουργείο Ναυτιλίας η κατάθεση τροπολογίας σε σχέδια νόμου του υπουργείου Οικονομικών ώστε να καταστεί το ΤΑΙΠΕΔ η Αρχή Σχεδιασμού, αλλά και τις δύο φορές η τροπολογία αποσύρθηκε από την ηγεσία του τελευταίου!
Τώρα αναζητείται νέο σχέδιο νόμου στο οποίο θα κατατεθεί η ταλαιπωρημένη τροπολογία με βάση την οποία το ΤΑΙΠΕΔ θα αναλάβει να συντονίζει από πλευράς δημοσίου το επενδυτικό σχέδιο, για παράδειγμα με την παραλαβή και προώθηση για έλεγχο των περιβαλλοντικών και άλλων μελετών.
Στα περιφερειακά λιμάνια, οι Αρχές Σχεδιασμού είναι οι τοπικοί οργανισμοί λιμένων. Όμως στην περίπτωση των ΟΛΠ και ΟΛΘ αποφασίστηκε αρχικά να διαδραματίσει αυτό το ρόλο το υπουργείο Ναυτιλίας. Ωστόσο, οι υπηρεσίες του τελευταίου θεώρησαν πως η αρμοδιότητα της Αρχής Σχεδιασμού έπρεπε να μεταφερθεί αλλού γιατί έχουν ρόλο ελεγκτή σε σχέση με όσα συμβαίνουν στο λιμάνι. Θα ήταν δηλαδή και ελεγκτές και ελεγχόμενοι. Έτσι επί των ημερών της προηγούμενης κυβέρνησης συμφωνήθηκε να αναλάβει αυτό το ρόλο το ΤΑΙΠΕΔ χωρίς να προχωρήσει η σχετική νομοθετική ρύθμιση. Τώρα η επιφυλακτική στάση της ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών απέναντι στη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ φαίνεται πως καθυστερεί μια τυπική διαδικασία.
Δια πυρός και σιδήρου...
Το επενδυτικό σχέδιο του ΟΛΠ, όπως σχεδιάστηκε από την εταιρεία συμβούλων McKinsey για την Cosco, έχει περάσει δια πυρός και σιδήρου. Εδώ και μήνες καθυστερεί η έγκρισή του εξαιτίας τοπικών αντιδράσεων στον Πειραιά, είτε για το εμπορικό κέντρο, είτε για άλλες επενδύσεις. Οι Κινέζοι προχώρησαν πρόσφατα σε ενίσχυση του επενδυτικού σχεδίου από τα 600 στα 800 εκατ. ευρώ με την προσθήκη τετάρτου προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων. Με την ολοκλήρωση της συγκεκριμένης επένδυσης ο ΟΛΠ θα βρεθεί στην πρώτη τριάδα της Γηραιάς Ηπείρου από πλευράς δυναμικότητας, με προοπτικές να σπάσει την πρωτοκαθεδρία των λιμένων της Βόρειας Ευρώπης.
Όμως, στην προχθεσινή συνεδρίαση της ΕΣΑΛ υπήρξαν αντιδράσεις που απείλησαν να τορπιλίσουν τη διαδικασία έγκρισης του επενδυτικού σχεδίου. Αν και έχουν επιλυθεί τα ζητήματα με το εμπορικό κέντρο, που θα λειτουργεί μόνο για τους επιβάτες κρουαζιέρας, δηλαδή πριν περάσουν τον έλεγχο διαβατηρίων όταν φτάνουν στη χώρα μας, προέκυψαν νέες εστίες διαφωνιών. Οι εκπρόσωποι της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης αντιδρούν στο σχέδιο της Cosco να μετατραπεί σε εμπορικό προβλήτα ο μόλος της ναυπηγοεπισκευής, ο οποίος σήμερα χρησιμοποιείται κυρίως για να δένουν τα πλοία της ακτοπλοΐας κατά τη χειμερινή περίοδο. Αντιδράσεις υπάρχουν και για το σχέδιο κατασκευής του τέταρτου προβλήτα στο σημερινό μόλο της ΔΕΗ.
Για να μην μπλοκαριστεί η διαδικασία, συμφωνήθηκε προχθές να υπάρξει την προσεχή Παρασκευή νέα συνεδρίαση της ΕΣΑΛ ώστε στο μεσοδιάστημα να υπάρξει διαβούλευση με τους φορείς. Χθες μεταφερόταν εικόνα αισιοδοξίας πως την Παρασκευή θα εγκριθεί επιτέλους το επενδυτικό σχέδιο. Όμως, αρκετοί δεν απέκλειαν νέα εμπλοκή με αφορμή την ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη.