«Με την Εdison έχουμε άριστες σχέσεις και συνεργασία και ό,τι γράφεται δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα», επανέλαβε πολλές φορές κατά τη διάρκεια της χθεσινής ενημέρωσης των αναλυτών o CEO της Helleniq Energy, Ανδρέας Σιάμισιης.
Ο επικεφαλής της Helleniq Energy έδωσε και ένα χρονοδιάγραμμα δύο περίπου μηνών για να λήξει το θέμα με την Elpedison, δηλαδή αν θα την αγοράσει η Helleniq Energy ή η Edison. Σήμερα οι δύο εταιρείες έχουν από 50% στην Elpedison και θα κληθούν σε διαγωνιστική πλειοδοτική διαδικασία μέσω δημοπρασίας για να αποκτήσει κάποια από τις δύο την απόλυτη πλειοψηφία στην Elpedison.
Επίσης, ο κ. Σιάμισιης εκτίμησε ότι σε ένα τρίμηνο θα έχει ξεκαθαρίσει και η κατάσταση με τη ΔΕΠΑ Εμπορίας. Εκεί η Helleniq Energy ελέγχει το 35% και το ΤΑΙΠΕΔ το 65%. Αν η Helleniq Energy «χάσει» την Elpedison θα διεκδικήσει το 65% της ΔΕΠΑ Εμπορίας από το ΤΑΙΠΕΔ, καθώς η ΔΕΠΑ με την εταιρεία «Φυσικό Αέριο» είναι προμηθευτής φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας και την χρειάζεται η Helleniq Energy ώστε να διοχετεύει το ρεύμα που θα παράγει από τις ΑΠΕ στις οποίες επενδύει μεγάλα ποσά τα τελευταία χρόνια
Αν όμως αποκτήσει το υπόλοιπο 50% της Elpedison από την Edison υπάρχει συμφωνία με το ΤΑΙΠΕΔ να πωλήσει το 35% της ΔΕΠΑ Εμπορίας στο ΤΑΙΠΕΔ έναντι περίπου 200 εκατ. ευρώ αφού η η Elpedison έχει δυνατό τμήμα προμήθειας ενέργειας και η Helleniq Energy δεν επιθυμεί να έχει συμμετοχή σε δύο εταιρείες με το ίδιο αντικείμενο.
Κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης των αναλυτών η διοίκηση υποστήριξε ότι ο στόχος για 1GW εγκατεστημένη ισχύ ΑΠΕ το 2025 θα πάει έξι μήνες πίσω επειδή δεν τους έχουν δοθεί όροι σύνδεσης.
Μικρή ανάκαμψη στα περιθώρια διύλισης το τέταρτο τρίμηνο
Σχετικά με τα περιθώρια διύλισης που το τρίτο τρίμηνο έπεσαν πολύ χαμηλά, στα 3,6 δολάρια το βαρέλι, το management υποστήριξε ότι τον Οκτώβριο -Νοέμβριο έχουν ανακάμψει στα 5,5 δολάρια το βαρέλι, παραμένοντας ωστόσο σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με πέρσι..
Η συνεισφορά αλληλεγγύης για την εταιρεία από τα υπερκέρδη της διύλισης ανήλθε στα 173 εκατ. ευρώ και λογιστικοποιήθηκε στο τρίτο τρίμηνο, αλλά θα πληρωθεί τον Φεβρουάριο του 2025. Εξαιτίας του έκτακτου φόρου, τα συγκρίσιμα καθαρά κέρδη του ομίλου στο 9μηνο υποχώρησαν στα 284 εκατ. ευρώ έναντι 496 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Ερωτώμενος ο κ. Σιάμισιης αν η μειωμένη παραγωγή της Motor Oil λόγω της φωτιάς στο διυλιστήριο θα έχει θετικό αντίκτυπο στη Helleniq Enegry, σε ότι αφορά στη ζήτηση στην εσωτερική αγορά, απάντησε πως δεν βλέπει κάτι τέτοιο, καθώς η Motor Oil είναι κυρίως εξαγωγική εταιρεία.
«Πονοκέφαλος» η νοθεία και το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους
Αναφερόμενος στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο όμιλος στην εγχώρια αγορά, ο κ. Σιάμισιης τόνισε ότι αυξάνονται οι περιπτώσεις των νοθευμένων καυσίμων που κυκλοφορούν στην αγορά και προκαλούν φθορές στον κινητήρα των αυτοκινήτων.
Ειδικότερα, ξεχώρισε ως σοβαρότερα προβλήματα το πλαφόν που επιβάλλεται στο μεικτό περιθώριο κέρδους των πρατηριούχων από την κυβέρνηση και τα νοθευμένα καύσιμα. «Αν εξαιρέσετε δύο προβλήματα που έχουμε στην εγχώρια αγορά, όλα τα άλλα πραγματικά προχωρούν πολύ καλά για εμάς. Τα δύο προβλήματα που έχουμε είναι ο έλεγχος τιμών που έχει επιβιώσει από την εποχή του Covid, ο οποίος ουσιαστικά είναι έλεγχος περιθωρίου κέρδους και δεύτερον, το επίπεδο ακατάλληλων πράξεων του εμπορίου, όπως η ανάμειξη προϊόντων χαμηλότερης ποιότητας με προϊόντα υψηλότερης ποιότητας», υπογράμμισε ο κ. Σιάμισης.
«Αυτά είναι δύο θέματα που μας προβληματίζουν επί σειρά ετών και έχουν γίνει πιο σοβαρά τώρα. Το επίπεδο αυτών των ακατάλληλων πράξεων στο λιανικό εμπόριο έχει αυξηθεί, εν μέρει για να αντισταθμιστεί το χαμηλότερο περιθώριο κέρδους που δεν επαρκεί για να καλυφθούν τα αυξημένα κόστη», όπως εξήγησε ο κ. Σιάμισιης.