ΓΔ: 1397.63 0.94% Τζίρος: 86.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Φωτο: Shutterstock

Επιχειρηματικό πάρκο του 1 δισ. στη Φυλή: Προ των πυλών ο διαγωνισμός

Με τον διαγωνισμό παραχώρησης του ακινήτου στη Φυλή για τη δημιουργία εμπορευματικού και μεταφορικού κόμβου, που αναμένεται μέσα στον μήνα, διευρύνεται ο χάρτης των logistics στην Αττική.

Προ των πυλών είναι ο διαγωνισμός παραχώρησης για το νέο επιχειρηματικό πάρκο στη Φυλή. Οι μηχανές έχουν μπει στο φουλ από το ΤΑΙΠΕΔ προκειμένου το πρότζεκτ, που αναμένεται να μοχλεύσει άνω του 1 δισ. ευρώ από τον ιδιωτικό τομέα, να βγει στον αέρα ακόμα και μέσα στον μήνα. Με τις επενδύσεις στα κέντρα logistics να μετρούν πάνω από 2 δισ. τα επόμενα χρόνια, το ενδιαφέρον εταιρειών ακινήτων, ξένων funds, αλυσίδες λιανικής για σύγχρονες και «πράσινες» εγκαταστάσεις όλο και αυξάνεται.

Κομβικό ρόλο στην εξέλιξη του κλάδου των logistics, η αξία του οποίου ξεπέρασε το μισό δισ. το 2023, θα παίξουν οι μεγάλες επενδύσεις που δρομολογούνται στο Θριάσιο από την ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ –Goldair και την ένωση Hellenic Train – DAMCO, στον Ασπρόπυργο από HIG, Trade Estates, Trastor, καθώς και στη Θεσσαλονίκη από τη Dimand με την Orilina Properties να έχει μπει επίσης στο παιχνίδι.

Εντός εξαμήνου ο ανάδοχος

Επιταχυντές στην ανάπτυξη των επιχειρηματικών πάρκων θα γίνουν οι δύο μεγάλες επενδύσεις που δρομολογεί η ειδική μονάδα ωρίμανσης του ΤΑΙΠΕΔ, το PPF, σε Φυλή και στρατόπεδο Γκόνου. Η μετεγκατάσταση του «επιχειρησιακού κέντρου» των 391 μεταφορικών επιχειρήσεων από τον Ελαιώνα σε ακίνητο 450 στρ. περίπου, στην περιοχή Σπηλιές του Δήμου Φυλής, έχει ωριμάσει και ο διαγωνισμός αναμένεται ακόμη και ως το τέλος Φεβρουαρίου.

Το έργο περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός «πράσινου» επιχειρηματικού πάρκου και την παροχή οικονομικών κινήτρων, συνολικού ύψους 21 εκατ. ευρώ με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, για τη μετεγκατάσταση των διαμεταφορέων. Πρόκειται για ένα πρότζεκτ τεράστιας αξίας για το λεκανοπέδιο, καθώς θα απομακρύνει από βασικούς οδικούς άξονες -κυρίως τον Κηφισό- 4.000 φορτηγά και θα προσελκύσει άνω του 1 δισ. ιδιωτικά κεφάλαια στη Δυτική Αττική.

Το προηγούμενο διάστημα το ΤΑΙΠΕΔ προώθησε την ωρίμανση του έργου, που θα έχει τη μορφή σύμβασης παραχώρησης, ελήφθη η προέγκριση του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου από το Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΚΕΣΥΠΟΘΑ) του ΥΠΕΝ, για την οποία αναμένεται η σχετική υπουργική απόφαση, και οριστικοποίησε το μοντέλο λειτουργίας.

Ο προϋπολογισμός της επένδυσης για τη μετεγκατάσταση εκτιμάται σε 32 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των συνοδών έργων, ενώ στο σύνολό της εκτιμάται πως μπορεί να φτάσει τα 250 εκατ. ευρώ. Για τα πρακτορεία θα απαιτηθούν περίπου 80 στρ., ενώ στην υπόλοιπη έκταση ο επενδυτής μπορεί να αναπτύξει δραστηριότητες μεταφορών, διαμετακόμισης, εμπορικές, μεικτών χρήσεων, καθώς και αποθήκες ύψους ως 23 μέτρα. Στόχος είναι μέσα το πρώτο εξάμηνο του 2024 να αναδειχθεί ο ανάδοχος, ώστε η μετεγκατάσταση των μεταφορικών επιχειρήσεων να γίνει στα τέλη του 2025.

Το πρώην στρατόπεδο Γκόνου

Σε φάση ωρίμανσης βρίσκεται και το έργο της ανάπτυξης του πρώτου μεγάλου εμπορευματικού κέντρου στη Θεσσαλονίκη, που θα ενώσει το λιμάνι της πόλης με τα Βαλκάνια και την ανατολική Ευρώπη. Θα υλοποιηθεί σε έκταση 672 στρ. του πρώην στρατοπέδου Γκόνου, που βρίσκεται σε προνομιακή θέση σε απόσταση 3 χλμ. από την Εγνατία και 500μ. από τη σιδηροδρομική γραμμή.

Βάσει σχεδιασμού, η έναρξη του διαγωνισμού για την παραχώρηση του ακινήτου αναμένεται το καλοκαίρι του 2024. Σήμερα, σε εξέλιξη βρίσκονται από το PPF όλες οι απαραίτητες μελέτες: πολεοδομικές, περιβαλλοντικές, συγκοινωνιακές και λοιπές τεχνικές. Έχουν ήδη προσληφθεί τεχνικός, νομικός και χρηματοοικονομικός σύμβουλος και έχει εξασφαλισθεί χρηματοδότηση 2 εκατ. ευρώ από το ΠΔΕ για τη μετεγκατάσταση των στρατιωτικών αρτοποιείων. Μέσα στη χρονιά, αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες απομάκρυνσης πολεμικού υλικού από το υπέδαφος και να ξεκινήσει η κατασκευή των νέων αρτοποιείων, ώστε η μετεγκατάστασή τους να γίνει το 2025.

Το ύψος της επένδυσης ανάλογα με το μείγμα χρήσεων logistics και μεταποίησης που θα επιλεγεί εκτιμάται από 120 ως και 260 εκατ. ευρώ. Βάσει των σεναρίων που έχουν εξετασθεί, η εσωτερική απόδοση των ιδίων κεφαλαίων εκτιμάται περί το 10% και το project IRR ανέρχεται σε 6-7%, ενώ αναμένονται οφέλη άνω των 325 εκατ. ευρώ σε όρους Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας, με το 30% αυτών να είναι άμεσα.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ποια είναι τα έργα που θα σώσουν την Αθήνα από το κυκλοφοριακό χάος

Το α' εξάμηνο του 2025 δημοπρατείται ο κόμβος Σκαραμαγκά, ενώ έρχεται στο προσκήνιο ο άξονας Ελευσίνα - Οινόφυτα για λιγότερα φορτηγά στον Κηφισό. Πρόταση της Lamda για τη σήραγγα Ηλιουπόλεως.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αττική Οδός: Τι αλλάζει με τα διόδια, πώς ανοίγει ο δρόμος για το ΧΑ

Πιθανή η αύξηση διοδίων σε ώρες αιχμής μετά από πέντε χρόνια. Γκρίζες ζώνες οι υφιστάμενοι εργαζόμενοι και οι χρεώσεις για τους συνδρομητές. Πρόβλεψη για ενδεχόμενη εισαγωγή του παραχωρησιούχου στο χρηματιστήριο.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αρχίζει ο διαγωνισμός για το μεγάλο logistics park στη Θεσσαλονίκη

Επιχειρηματικό πάρκο σε 672 στρέμματα στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου, που ανήκουν στη ΓΑΙΑΟΣΕ. Θα δημιουργηθεί κόμβος συνδυασμένων μεταφορών και dry-port, κοντά στο λιμάνι. Επένδυση έως 260 εκατ. με 3.000 νέες θέσεις εργασίας.