Ανάσα πήρε το 2023 η αγορά της συνδρομητικής τηλεόρασης στην Ελλάδα παρά τον έντονο ανταγωνισμό που αντιμετωπίζει από πειρατεία και streaming, με τη Nova στην πρώτη χρονιά της νέας σελίδας της να είναι η μεγάλη κερδισμένη. Ωστόσο παραμένει έντονος ο προβληματισμός στην αγορά, καθώς η αύξηση του κόστους ζωής έχει προσθέσει ακόμα έναν πονοκέφαλο για την πορεία ανάπτυξης των επόμενων ετών.
Οι πάροχοι βλέπουν το τηλεοπτικό τους περιεχόμενο να περιορίζεται, ωστόσο εξελίσσουν τις υπηρεσίες τους και μέσα από νέες τεχνολογίες προσπαθούν να διατηρήσουν το πελατολόγιό τους. Το 2023, η αύξηση των συνδρομητών ξεπέρασε τους 110.000. Από την πλευρά τους, οι πλατφόρμες streaming διατηρούν το μομέντουμ που έχουν αναπτύξει την τελευταία τριετία, η πειρατεία παραμένει ένας μεγάλος πονοκέφαλος καθώς αποτελεί τον δεύτερο παίκτη της αγοράς, ενώ οι πάροχοι.
Στελέχη της αγοράς υπογραμμίζουν στο BD πως έχει αυξηθεί σημαντικά το επίπεδο ανταγωνισμού και η ανεύρεση ποιοτικού τηλεοπτικού περιεχόμενου έχει γίνει ακόμα πιο δύσκολη καθώς τα στούντιο «κλειδώνουν» ταινίες και σειρές στις δικές τους streaming πλατφόρμες. Σημειώνουν ότι το αθλητικό περιεχόμενο έχει εξελιχθεί σε «παράγοντα κλειδί» με μεγάλο ποσοστό καταναλωτών να κρίνουν βάσει αυτού την επιλογή του παρόχου.
Οι Nova και Cosmote επενδύουν κάθε χρόνο δεκάδες εκατομμύρια για την απόκτηση όλο και περισσότερων διοργανώσεων, ωστόσο η άνοδος της πειρατείας δυσχεραίνει περαιτέρω τις προσπάθειες τους καθώς οι χρήστες στρέφονται σε παράνομους τρόπους θέασης των αθλητικών γεγονότων, μέσα από τις νόμιμες συνδέσεις ίντερνετ που τους παρέχουν οι πάροχοι. Τελευταίο «θήραμα» για τους δυο παρόχους αποτελεί το Champions League με τις πληροφορίες να αναφέρουν πως παρά την μεγάλη καθυστέρηση της TEAM, η κορυφαία διασυλλογική διοργάνωση θα παραμείνει στη Cosmote για τα επόμενα χρόνια.
Πρωταθλήτρια ανάπτυξης το 2023 η Nova
Η Nova αποτέλεσε τη μεγάλη νικήτρια του 2023, καθώς επανατοποθετήθηκε στην αγορά με επιθετική εμπορική πολιτική και πακτωλό χρημάτων που δαπάνησε για την απόκτηση τηλεοπτικού και αθλητικού περιεχομένου, με την προσθήκη της PremierLeague να αποδεικνύεται «χρυσή», καθώς εκτιμάται ότι 25.000 συνδρομητές προστέθηκαν εξαιτίας του κορυφαίου ποδοσφαιρικού πρωταθλήματος στον κόσμο.
Συνδυάζοντας φθηνά πακέτα κινητής και σταθερής με τηλεόραση, η Nova κατάφερε να προσθέσει 50.000 νέους χρήστες φτάνοντας πλέον τους 430.000, αυξάνοντας τα μερίδια αγοράς της. Πηγές της εταιρείας σημειώνουν πως η τελευταία εμπορική κίνηση της Nova την περίοδο των γιορτών και έληξε στις 11 Ιανουαρίου και αφορούσε τη διάθεση δωρεάν συνδέσεων, έφερε προσωρινά 170.000 νέους χρήστες. Αν και παραμένει αβέβαιο για το πόσοι θα παραμείνουν στη συνέχεια ως μόνιμοι πελάτες, η Nova βρίσκεται ήδη σε επαφές μαζί τους για νέα συμβόλαια.
Η Vodafone TV αποφάσισε να μείνει εκτός του συναγωνισμού στο αθλητικό περιεχόμενο, στοιχηματίζοντας στο premium τηλεοπτικό περιεχόμενο βασιζόμενη και στις συνεργασίες με Disney+ και HBO, προσφέροντας μια θελκτική εναλλακτική πρόταση στους καταναλωτές. Η εταιρεία είχε θέσει σαν στόχο να φτάσει τους 200.000 συνδρομητές στο τέλος της χρονιάς, με την εταιρεία να έχει προσθέσει περισσότερους από 40.000 συνδρομητές στο εννεάμηνο του 2023, παίρνοντας σημαντική ώθηση από το Disney+ όπου στο πρώτο εξάμηνο πρόσθετε κάθε μήνα 5.000 συνδρομητές.
Από την πλευρά του ο ΟΤΕ που παραμένει κυρίαρχος της αγοράς, κατέγραψε τη μικρότερη άνοδο από τους παρόχους. Ο ΟΤΕ πρόσθεσε 35.000 συνδρομητές το 2023, πλησιάζοντας πλέον τους 678.000, με περισσότερους 490.000 συνδρομητές να βρίσκονται στην ΟΤΤ πλατφόρμα, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες η τάση συνεχίζει να παραμένει ανοδική από την αρχή της χρονιάς.
Οι πλατφόρμες streaming βρίσκονται σε συνεχή ανοδική πορεία, έχοντας πλέον περίπου 800.000 συνδρομητές στην Ελλάδα, με τους παρόχους να επισημαίνουν πως υπάρχει έντονος ανταγωνισμός που δεν λειτουργεί επί ίσοις όροις καθώς οι πλατφόρμες streaming δεν πληρώνουν φόρο, την ίδια στιγμή που το 45% του λογαριασμού ενός παρόχου είναι φόροι.
Το Netflix, που δεν δημοσιεύει τα στοιχεία για την Ελλάδα, εκτιμάται πως διαθέτει 600.000 συνδρομητές, με τον αριθμό αυτό ωστόσο να ενδέχεται να είναι και μεγαλύτερος εξαιτίας του διαμοιρασμού των κωδικών που ακόμα δεν έχει «παγώσει» στη χώρα μας, ενώ από κοντά βρίσκεται και το Disney+ που υπολογίζεται ότι έχει ξεπεράσει τους αρχικούς του στόχους και μετά από ένα χρόνο παρουσίας υπολογίζεται πως έχει φτάσει τους 200.000 συνδρομητές.
Το αποτύπωμα του στην αγορά αναπτύσσει ταχύτατα και το Prime Video της Amazon που καταγράφει ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης στη χώρα μας, με τους συνδρομητές που διαθέτει να εκτιμάται ότι φτάνουν τις 100.000. Το Apple Tv διαθέτει κοντά στους 90.000 συνδρομητές ενώ πιο πίσω βρίσκεται η ελληνική πλατφόρμα Cinobo και το ΑΝΤ1+.
Αναζητείται λύση στην πειρατεία
Η πειρατεία παραμένει σε υψηλά επίπεδα στη χώρα, καθώς η συμπίεση των εισοδημάτων λόγω των πληθωριστικών πιέσεων, με τους καταναλωτές, να έχουν σταματήσει τις συνδρομές τους και σε πολλές περιπτώσεις υποκαθιστούν τη νόμιμη συνδρομητική τηλεόραση με την πειρατική. Οι παράνομοι συνδρομητές εκτιμώνται πως φτάνουν τους 900.000, ξεπερνώντας τον αριθμό νόμιμων συνδρομητών οποιουδήποτε παρόχου συνδρομητικής τηλεόρασης και ισοδυναμεί με περίπου το 70% του συνόλου των συνδρομητών των εν λόγω επιχειρήσεων.
Σύμφωνα με υπολογισμούς, η εξάλειψη των πειρατικών δικτύων θα μπορούσε να στρέψει το 75% των χρηστών που παρακολουθούν αποκλειστικά αθλητικό περιεχόμενο και το 30% των χρηστών που παρακολουθούν γενικό περιεχόμενο σε νόμιμες συνδρομητικές συνδέσεις, επιτρέποντας στις εταιρείες να βγουν κερδισμένες με πάνω από 50 εκατ. ευρώ ετησίως.
Οι πάροχοι έχουν εντατικοποιήσει τις προσπάθειες φραγής πειρατικών ιστοσελίδων και να μπλοκάρουν όλο και περισσότερες σελίδες μα το φαινόμενο να έχει λάβει διαστάσεις «Λερναίας Ύδρας» με νέες σελίδες που δίνουν παράνομη πρόσβαση στους χρήστες να «ξεφυτρώνουν» κάθε μέρα.
Αρχές του 2024 αναμένεται να κατατεθεί το σχετικό νομοσχέδιο στη Βουλή, όπως αναφέρουν πηγές του τηλεπικοινωνιακού κλάδου στο BD, το οποίο θα έχει μια σειρά ουσιαστικών βελτιώσεων του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου και αναμένεται να σφίξει τον κλοιό τόσο στους πειρατές που διαμοιράζουν το παράνομο υλικό, όσο και στους τελικούς χρήστες, για τους οποίους το πρόστιμο θα έρχεται αυτόματα, με ηλεκτρονικό «ραβασάκι».
Η νέα νομοθετική ρύθμιση που βρίσκεται προ των πυλών, έρχεται να ενισχύσει την υπάρχουσα νομοθεσία και να την εναρμονίσει με τις επιταγές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αφού εκτός των ποινικών προβλέψεων θα αναγνωρίζει την ευθύνη του χρήστη-κατόχου πειρατικού περιεχομένου και το πρόστιμο θα έρχεται μέσω της ΑΑΔΕ.
Η Κομισιόν έχει ζητήσει από τους παρόχους, προκειμένου να αντιμετωπιστεί η πειρατεία, «να αυξήσουν τη διαθεσιμότητα, την οικονομική προσιτότητα και την ελκυστικότητα των εμπορικών τους προσφορών προς τους τελικούς χρήστες σε ολόκληρη την Ένωση», με στελέχη της αγοράς να τονίζουν ότι δεν υπάρχουν περιθώρια ελιγμών με τόσο υψηλή φορολογία επί των λογαριασμών.