Στο κυνήγι της «χρυσής» παραγγελίας, που θα βοηθήσει την προσπάθεια επανεκκίνησής τους, βρίσκονται τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, καθώς προ ημερών έγινε γνωστό ότι βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις ανάμεσα στην Attica Group και την ONEX.
Αντικείμενο των συζητήσεων είναι το μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα, συνολικού ύψους 1 δισ. ευρώ, που θα υλοποιήσει η ακτοπλοϊκή εταιρεία για τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση του στόλου της, να υλοποιηθεί στα Ναυπηγεία Ελευσίνας.
Μάλιστα οι διαπραγματεύσεις αφορούν μια συνολική συμφωνία μεταξύ της Attica Group και των Ναυπηγείων που θα περιλαμβάνει τόσο τις επισκευαστικές εργασίες των πλοίων και τις εργασίες ενεργειακής αναβάθμισης τους αλλά και - το πιο σημαντικό - τη ναυπήγηση νέων πλοίων. Η ναυπήγηση όμως είναι αυτό που θα βάλει ουσιαστικά τα Ναυπηγεία Ελευσίνας ξανά στο «παιχνίδι», καθώς θα κληθούν μετά από δεκαετίες να «χτίσουν» ξανά εμπορικά – επιβατηγά πλοία -το τελευταίο που παραδόθηκε ήταν το 2007.
Παράλληλα, θα πάρουν ένα προβάδισμα και από τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, που μετά την εξαγορά τους από τον εφοπλιστή Γιώργο Προκοπίου δεν έχουν κλείσει αντίστοιχη συμφωνία.
Πάντως, όπως αναφέρουν στο BD καλά πληροφορημένες πηγές, μπορεί να γίνεται πολύς λόγος για το επενδυτικό πρόγραμμα της Attica Group και να είναι από τις εταιρείες που έχουν στείλει ήδη στα Ναυπηγεία Ελευσίνας πλοίο τους για συντήρηση, δεν θα είναι πολύ εύκολο να προχωρήσει αυτό το σχέδιο. Για να κλείσει ολοκληρωμένη συμφωνία που θα περιλαμβάνει και τη ναυπήγηση νέων πλοίων θα απαιτηθούν διάφορα εχέγγυα και δεσμεύσεις, που έχουν να κάνουν και με την αναβάθμιση των ίδιων των ναυπηγείων.
Μάλιστα σύμφωνα με πληροφορίες, για να υλοποιηθεί το πρόγραμμα της ναυπήγησης νέων πλοίων ίσως θα πρέπει και το ελληνικό Δημόσιο να αποφασίσει να επιδοτήσει τέτοια έργα, κάτι που φυσικά δεν εξαρτάται μόνο από την Ελλάδα αλλά έχει να κάνει με την Ευρωπαϊκή Ένωση και πόσο θα μπορέσει να εγκρίνει ένα τέτοιο πρόγραμμα.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Ιταλία όπου έχουν καταρτίσει ήδη πρόγραμμα ανανέωσης και πράσινης μετάβασης του στόλου, έχοντας εξασφαλίσει έγκριση από την Ευρωπαϊκή Ένωση για τη χρηματοδότησή τους με 500 εκατ. από το Δημόσιο με πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης. Μάλιστα, πρόκειται για επιδότηση και όχι δάνειο.
Όσον αφορά τώρα τις διαπραγματεύσεις, δεν είναι αποκλειστικές, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες η Attica Group εξετάζει και άλλες εναλλακτικές στο πλαίσιο του ευρύτερου σχεδιασμού.
Από την πλευρά των Ναυπηγείων Ελευσίνας τηρούν σιγή ιχθύος, αποφεύγοντας οποιοδήποτε σχόλιο για το θέμα. Τα ναυπηγεία Ελευσίνας, πάντως, από την αρχή και δια στόματος Πάνου Ξενοκώστα, προέδρου και CEO της ONEX έχουν δηλώσει επανειλημμένα ότι έχουν μεγάλα σχέδια και στο μέλλον θα δούμε πράγματα που δεν θα πιστεύουμε, ενώ μετά και την επικύρωση από το δικαστήριο της συμφωνίας εξυγίανσης έχουν δρομολογήσει ήδη τις απαραίτητες επενδύσεις, που αν κλείσει η συμφωνία αναμένεται πλέον να επιταχυνθούν.
Υπενθυμίζεται ότι με την απόφαση του δικαστηρίου ρυθμίζονται υποχρεώσεις 250 εκατ. προς το Δημόσιο, τα ασφαλιστικά ταμεία, τους εργαζομένους, το Πολεμικό Ναυτικό και τις πιστώτριες τράπεζες, ενώ ο επενδυτής δεσμεύθηκε να επενδύσει 250 εκατ. για την ανάπτυξη νέων υποδομών και τον εκσυγχρονισμό των υπαρχόντων, όπως και του μηχανολογικού εξοπλισμού.
Λίγες ημέρες μετά, στις αρχές Νοεμβρίου, η ΟΝΕΧ Shipyards και η αμερικανική κρατική αναπτυξιακή τράπεζα DFC (U.S. International Development Finance Corporation) υπέγραψαν σύμβαση χρηματοδότησης των ναυπηγείων Ελευσίνας με ομολογιακό δάνειο ύψους 125 εκατ. δολαρίων για τη χρηματοδότηση μέρους των επενδυτικών και άλλων δαπανών του σχεδίου ανάταξης των ναυπηγείων. Κάτι που δίνει άλλο «αέρα» στα Ναυπηγεία καθώς πλέον είναι ξεκάθαρη η στήριξη των ΗΠΑ που θέλουν την Ελευσίνα ναυπηγικό κόμβο, μακριά από ρωσικά και κινεζικά «χέρια».
Το επενδυτικό πρόγραμμα της Attica
Σημειώνεται ότι την τριετία 2022-2024 ο όμιλος της Attica Group τρέχει ένα επενδυτικό πρόγραμμα 120 εκατ. ευρώ που εστιάζεται κυρίως στο πράσινο αποτύπωμα του στόλου, ώστε να προσαρμοστεί στις ευρωπαϊκές επιταγές και να κινείται με καθαρά και πιο αποδοτικά καύσιμα. Κομμάτι των επενδύσεων θα αξιοποιηθεί και για την περαιτέρω ψηφιοποίηση της εταιρείας.
Στη συνέχεια θα ακολουθήσει ένα «βαρύ» επενδυτικό πρόγραμμα με παρεμβάσεις στις μηχανές των πλοίων (μηχανές διπλού καυσίμου) αλλά και το «χτίσιμο» νέων πλοίων. Το ύψος του προγράμματος αυτού θα προσεγγίσει το 1 δισ. ευρώ.
Επίσης, η Attica θα επενδύσει άμεσα στην ΑΝΕΚ κεφάλαια ύψους 31 εκατ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό μέρους του στόλου της. Τα 20 εκατ. θα κατευθυνθούν για την εγκατάσταση συστημάτων καθαρισμού καυσαερίων (scrubbers) σε δυο πλοία της ΑΝΕΚ, ενώ άλλα 11,3 εκατ. ευρώ θα αξιοποιηθούν για τη συντήρηση των πλοίων της.