ΓΔ: 1390.65 0.01% Τζίρος: 68.38 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
businessdaily-Naypigeia-Elefsinas-ONEX
Φωτο: ONEX

Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας αναζητούν τη... «χρυσή» παραγγελία πλοίων

Η επανεκκίνηση των ναυπηγείων και οι συζητήσεις με την Attica Group που θα υλοποιήσει επενδυτικό πρόγραμμα 1 δισ. ευρώ. Τα εμπόδια, η πιθανή εμπλοκή του Δημοσίου με επιδοτήσεις και το παράδειγμα της Ιταλίας.

Στο κυνήγι της «χρυσής» παραγγελίας, που θα βοηθήσει την προσπάθεια επανεκκίνησής τους, βρίσκονται τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, καθώς προ ημερών έγινε γνωστό ότι βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις ανάμεσα στην Attica Group και την ONEX.

Αντικείμενο των συζητήσεων είναι το μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα, συνολικού ύψους 1 δισ. ευρώ, που θα υλοποιήσει η ακτοπλοϊκή εταιρεία για τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση του στόλου της, να υλοποιηθεί στα Ναυπηγεία Ελευσίνας.

Μάλιστα οι διαπραγματεύσεις αφορούν μια συνολική συμφωνία μεταξύ της Attica Group και των Ναυπηγείων που θα περιλαμβάνει τόσο τις επισκευαστικές εργασίες των πλοίων και τις εργασίες ενεργειακής αναβάθμισης τους αλλά και - το πιο σημαντικό - τη ναυπήγηση νέων πλοίων. Η ναυπήγηση όμως είναι αυτό που θα βάλει ουσιαστικά τα Ναυπηγεία Ελευσίνας ξανά στο «παιχνίδι», καθώς θα κληθούν μετά από δεκαετίες να «χτίσουν» ξανά εμπορικά – επιβατηγά πλοία -το τελευταίο που παραδόθηκε ήταν το 2007.

Παράλληλα, θα πάρουν ένα προβάδισμα και από τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, που μετά την εξαγορά τους από τον εφοπλιστή Γιώργο Προκοπίου δεν έχουν κλείσει αντίστοιχη συμφωνία.

Πάντως, όπως αναφέρουν στο BD καλά πληροφορημένες πηγές, μπορεί να γίνεται πολύς λόγος για το επενδυτικό πρόγραμμα της Attica Group και να είναι από τις εταιρείες που έχουν στείλει ήδη στα Ναυπηγεία Ελευσίνας πλοίο τους για συντήρηση, δεν θα είναι πολύ εύκολο να προχωρήσει αυτό το σχέδιο. Για να κλείσει ολοκληρωμένη συμφωνία που θα περιλαμβάνει και τη ναυπήγηση νέων πλοίων θα απαιτηθούν διάφορα εχέγγυα και δεσμεύσεις, που έχουν να κάνουν και με την αναβάθμιση των ίδιων των ναυπηγείων. 

Μάλιστα σύμφωνα με πληροφορίες, για να υλοποιηθεί το πρόγραμμα της ναυπήγησης νέων πλοίων ίσως θα πρέπει και το ελληνικό Δημόσιο να αποφασίσει να επιδοτήσει τέτοια έργα, κάτι που φυσικά δεν εξαρτάται μόνο από την Ελλάδα αλλά έχει να κάνει με την Ευρωπαϊκή Ένωση και πόσο θα μπορέσει να εγκρίνει ένα τέτοιο πρόγραμμα. 

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Ιταλία όπου έχουν καταρτίσει ήδη πρόγραμμα ανανέωσης και πράσινης μετάβασης του στόλου, έχοντας εξασφαλίσει έγκριση από την Ευρωπαϊκή Ένωση για τη χρηματοδότησή τους με 500 εκατ. από το Δημόσιο με πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης. Μάλιστα, πρόκειται για επιδότηση και όχι δάνειο.

Όσον αφορά τώρα τις διαπραγματεύσεις, δεν είναι αποκλειστικές, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες η Attica Group εξετάζει και άλλες εναλλακτικές στο πλαίσιο του ευρύτερου σχεδιασμού.

Από την πλευρά των Ναυπηγείων Ελευσίνας τηρούν σιγή ιχθύος, αποφεύγοντας οποιοδήποτε σχόλιο για το θέμα. Τα ναυπηγεία Ελευσίνας, πάντως, από την αρχή και δια στόματος Πάνου Ξενοκώστα, προέδρου και CEO της ONEX έχουν δηλώσει επανειλημμένα ότι έχουν μεγάλα σχέδια και στο μέλλον θα δούμε πράγματα που δεν θα πιστεύουμε, ενώ μετά και την επικύρωση από το δικαστήριο της συμφωνίας εξυγίανσης έχουν δρομολογήσει ήδη τις απαραίτητες επενδύσεις, που αν κλείσει η συμφωνία αναμένεται πλέον να επιταχυνθούν. 

Υπενθυμίζεται ότι με την απόφαση του δικαστηρίου ρυθμίζονται υποχρεώσεις 250 εκατ. προς το Δημόσιο, τα ασφαλιστικά ταμεία, τους εργαζομένους, το Πολεμικό Ναυτικό και τις πιστώτριες τράπεζες, ενώ ο επενδυτής δεσμεύθηκε να επενδύσει 250 εκατ. για την ανάπτυξη νέων υποδομών και τον εκσυγχρονισμό των υπαρχόντων, όπως και του μηχανολογικού εξοπλισμού. 

Λίγες ημέρες μετά, στις αρχές Νοεμβρίου, η ΟΝΕΧ Shipyards και η αμερικανική κρατική αναπτυξιακή τράπεζα DFC (U.S. International Development Finance Corporation) υπέγραψαν σύμβαση χρηματοδότησης των ναυπηγείων Ελευσίνας με ομολογιακό δάνειο ύψους 125 εκατ. δολαρίων για τη χρηματοδότηση μέρους των επενδυτικών και άλλων δαπανών του σχεδίου ανάταξης των ναυπηγείων. Κάτι που δίνει άλλο «αέρα» στα Ναυπηγεία καθώς πλέον είναι ξεκάθαρη η στήριξη των ΗΠΑ που θέλουν την Ελευσίνα ναυπηγικό κόμβο, μακριά από ρωσικά και κινεζικά «χέρια».

Το επενδυτικό πρόγραμμα της Attica

Σημειώνεται ότι την τριετία 2022-2024 ο όμιλος της Attica Group τρέχει ένα επενδυτικό πρόγραμμα 120 εκατ. ευρώ που εστιάζεται κυρίως στο πράσινο αποτύπωμα του στόλου, ώστε να προσαρμοστεί στις ευρωπαϊκές επιταγές και να κινείται με καθαρά και πιο αποδοτικά καύσιμα. Κομμάτι των επενδύσεων θα αξιοποιηθεί και για την περαιτέρω ψηφιοποίηση της εταιρείας.

Στη συνέχεια θα ακολουθήσει ένα «βαρύ» επενδυτικό πρόγραμμα με παρεμβάσεις στις μηχανές των πλοίων (μηχανές διπλού καυσίμου) αλλά και το «χτίσιμο» νέων πλοίων. Το ύψος του προγράμματος αυτού θα προσεγγίσει το 1 δισ. ευρώ

Επίσης, η Attica θα επενδύσει άμεσα στην ΑΝΕΚ κεφάλαια ύψους 31 εκατ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό μέρους του στόλου της. Τα 20 εκατ. θα κατευθυνθούν για την εγκατάσταση συστημάτων καθαρισμού καυσαερίων (scrubbers) σε δυο πλοία της ΑΝΕΚ, ενώ άλλα 11,3 εκατ. ευρώ θα αξιοποιηθούν για τη συντήρηση των πλοίων της.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

businessdailly-naypigeia-salaminas-FDI
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πώς κέρδισαν τα Ναυπηγεία Σαλαμίνας την εμπιστοσύνη Γάλλων και Αμερικανών

Το success story του ναυπηγείου που κατάφερε να συνεργάζεται με τη Naval για τις φρεγάτες FDI και την Ακτοφυλακή των ΗΠΑ για τα περιπολικά τύπου ISLAND. Τι δηλώνει στο BD ο πρόεδρος της εταιρείας, Δρ. Γιώργος Κόρος.
Naypigeia-Psixalis
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πρώτο υβριδικό πλοίο από ελληνικό ναυπηγείο: Πότε μπαίνει σε δρομολόγια

Στο ναυπηγείο Ψυχάλης κατασκευάζεται το πρώτο υβριδικό πλοίο και θα είναι έτοιμο σε περίπου οκτώ μήνες. Θα καλύπτει δρομολόγια της άγονης γραμμής και θα λειτουργεί με το 1/3 της κατανάλωσης καυσίμου των συμβατικών πλοίων.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Attica Group: Καλύτερα πλοία σημαίνει και ακριβότερα εισιτήρια

«Χωρίς στήριξη από την Πολιτεία θα πρασινίζουμε τον στόλο, αλλά θα πληρώνουμε πρόστιμα επειδή δεν θα προλαβαίνουμε τις ημερομηνίες συμμόρφωσης», αναφέρει η εταιρεία. Μειωμένη κατά 5% η επιβατική κίνηση στο 6μηνο.
Naypigeia-Skaramaga-Prokopiou-Varvitsiotis
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Σε νέα ρότα τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά: Επενδύσεις και διεθνείς συνεργασίες

Μπήκαν ήδη από τον Φεβρουάριο 11 πλοία για επισκευές. Αναβαθμίζονται οι υποδομές των ναυπηγείων. Προσφορά για την αναβάθμιση των φρεγατών ΜΕΚΟ. Συνεργασία με τη γερμανική ThyssenKrupp Marine Systems.
businessdaily-Naypigeia-Elefsinas-ONEX
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Την αναβάθμιση των φρεγατών ΜΕΚΟ «χτυπούν» τα Ναυπηγεία Ελευσίνας

Έχει κατατεθεί προσφορά για το πρόγραμμα, όπως αποκάλυψε ο Πάνος Ξενοκώστας. Έντονη κινητικότητα στις δεξαμενές των ναυπηγείων με την είσοδο του 76ου πλοίου. Τον Μάιο η σύμβαση με την Attica Group.