Μπορεί οι συζητήσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση για την επιβολή πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο να συνεχίζονται εν μέσω διαφωνιών και σκληρών διαπραγματεύσεων, ωστόσο οι εξελίξεις ετοιμάζονται να τις προσπεράσουν καθώς ο ρωσικός «μαύρος χρυσός» πέφτει κάτω από το όριο που έχει πέσει στο τραπέζι.
Οι διπλωμάτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης συζητούσαν αυτή την εβδομάδα ένα ανώτατο όριο κάπου γύρω στα 65-70 δολάρια το βαρέλι, όμως ήδη το ρωσικό πετρέλαιο έχει υποχωρήσει στα περίπου 52 δολάρια το βαρέλι σε δύο από τους βασικούς δυτικούς τερματικούς σταθμούς εξαγωγής της χώρας, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας Argus Media Ltd., έναν εκδότη τιμών φυσικών εμπορευμάτων.
Το Bloomberg επισημαίνει ότι υπάρχει σημαντική αβεβαιότητα σχετικά με τις τιμές του ρωσικού πετρελαίου, επειδή η διαπραγμάτευση των φορτίων της χώρας έχει γίνει λιγότερο διαφανής μετά τον πόλεμο. Ωστόσο, η Platts, ένας εκδότης τιμών που ανήκει στην S&P Global Inc. εκτίμησε επίσης την τιμή του πετρελαίου Ουραλίων στο ρωσικό λιμάνι του Πριμόρσκ σε περίπου 52 δολάρια την Πέμπτη, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν το θέμα.
Σημειώνει επίσης ότι οποιοσδήποτε αγοραστής πληρώνει περισσότερα από το ανώτατο όριο δεν θα έχει πρόσβαση σε ευρωπαϊκά -ιδίως ελληνικά- πετρελαιοφόρα ή σε τυποποιημένη ασφάλιση έναντι κινδύνων όπως οι πετρελαιοκηλίδες. Όσο υψηλότερο είναι, τόσο πιο ευνοϊκό για τις εξαγωγές.
Εάν το ανώτατο όριο συμφωνηθεί στην περιοχή των 65 έως 70 δολαρίων, η Ρωσία και οι πελάτες της θα μπορούσαν να λάβουν υψηλότερες τιμές και θα είναι σίγουροι για την ικανότητά τους να έχουν πρόσβαση στα απαραίτητα πλοία. Επί του παρόντος δεν είναι, δημιουργώντας μια αβεβαιότητα σχετικά με τη μεταφορά φορτίων και έναν πιθανό αποτρεπτικό παράγοντα για ορισμένους αγοραστές. Υπενθυμίζουμε πως η ΕΕ θα απαγορεύσει σχεδόν όλες τις θαλάσσιες εισαγωγές από τις 5 Δεκεμβρίου.
Το ευρωπαϊκό μπλοκ από την πλευρά του συνεχίζει τις διαπραγματεύσεις σχετικά με τη θέσπιση του πλαφόν, που μπορεί να αποδειχθεί δίκοπο μαχαίρι για τη Μόσχα καθώς οι τιμές του πετρελαίου μπορούν να αυξηθούν αλλά και να μειωθούν, και αν το ανώτατο όριο καθιερωθεί στην αγορά, η Ρωσία θα μπορούσε να χάσει μελλοντικά ράλι. Ορισμένα μέλη, όπως η Πολωνία, θεωρούν ότι τα 65 δολάρια είναι πολύ ήπια για τη Μόσχα, ενώ μέλη όπως η Ελλάδα, η χώρα με τα περισσότερα δεξαμενόπλοια πετρελαίου στον κόσμο, δεν θέλει να πέσει κάτω από τα 70 δολάρια.