Πολύ μεγάλο είναι το ενδιαφέρον που καταγράφεται για την δημόσια προσφορά μετοχών της Porsche που πραγματοποιεί η Volkswagen σε μια από τις μεγαλύτερες εισαγωγές στην Ευρώπη τις τελευταίες δεκαετίες, με το Bloomberg να αναφέρει ότι το βιβλίο για την πώληση μετοχών είναι ανοιχτό και καλύπτονται πολλές φορές για το πλήρες μέγεθος της ΙΡΟ και υπάρχει ζήτηση σε όλο το εύρος τιμών από 76,50 ευρώ έως 82,50 ευρώ.
Η Volkswagen θέλει να συγκεντρώσει έως και 10 δισ. ευρώ από τη δημόσια προσφορά που θα διαρκέσει πιθανότατα μέχρι τις 28 Σεπτεμβρίου, συγκεντρώνοντας επενδυτικό ενδιαφέρον από Γερμανία, Αυστρία, Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία και την Ελβετία. Εάν επιτύχει, θα είναι η μεγαλύτερη δημόσια εγγραφή (IPO) στη Γερμανία, αλλά και στην Ευρώπη εδώ και δεκαετίες. Έχουν περάσει 26 ολόκληρα χρόνια από την εισαγωγή της Deutsche Telekom στο χρηματιστήριο, που είχε προκαλέσει φρενίτιδα σε επίδοξους επενδυτές και τζίρο που ξεπερνούσε τα 9,65 εκ. ευρώ, σε σημερινές τιμές.
Η VW πουλάει επίσης μετοχές στην Qatar Investment Authority, στο κρατικό επενδυτικό ταμείο της Νορβηγίας, στην T. Rowe Price και την ADQ, που από κοινού έχουν δεσμευτεί να εγγραφούν σε μετοχές ύψους έως και 3,7 δισεκατομμυρίων ευρώ. Όπως αναφέρει η DW, ήδη το κεφάλαιο της ανώνυμης εταιρείας έχει χωριστεί κατά το ήμισυ σε κοινές μετοχές με δικαίωμα ψήφου και προνομιακές μετοχές χωρίς δικαίωμα ψήφου (οι οποίες όμως δικαιούνται υψηλότερο μέρισμα).
Aναμένεται να εκδοθούν 911 εκατομμύρια μετοχές, αριθμός συμβολικός, που παραπέμπει στο πλέον εμβληματικό μοντέλο της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, την Porsche 911 Carrera. H εισαγωγή στο χρηματιστήριο θα γίνει στις 29 Σεπτεμβρίου, όπως ανακοίνωσε εκπρόσωπος της εταιρείας στη Στουτγάρδη.
Σύμφωνα με την Deutsche Welle, η εισαγωγή στο χρηματιστήριο έχει την αναμενόμενη επιτυχία, τον Δεκέμβριο θα συγκληθεί έκτακτη συνέλευση μετόχων για την πληρωμή μερίσματος που θα ισοδυναμεί με το 49% των ακαθάριστων εισπράξεων από την πώληση των μετοχών, ενώ οι εργαζόμενοι στην εταιρεία θα λάβουν μπόνους 2.000 έκαστος. «Κατά πάσα πιθανότητα η δημόσια εγγραφή της Porsche θα έχει επιτυχία», λέει ο Αρντ Έλινγκχορστ, συνεργάτης της εταιρείας ανάλυσης δεδομένων Quantco με ειδίκευση στην αυτοκινητοβιομηχανία. «Πρόκειται για ένα ισχυρό brand name και οι επενδυτές ανυπομονούν».
Μιλάμε για την ίδια Porsche, που επί δεκαετίες παρέμενε υπό οικογενειακή ιδιοκτησία και μάλλον απέφευγε τους «πειρασμούς» του χρηματιστηρίου, οι οποίοι άλλωστε έχουν και υποχρεώσεις, για παράδειγμα τη διαφάνεια στη λήψη αποφάσεων και την τακτική λογοδοσία προς τους μετόχους. Όμως τα πράγματα αλλάζουν. Οι οικογένειες Πόρσε και Πίεχ, που κυριαρχούσαν στην επιχείρηση, ήρθαν σε σύγκρουση και δεν κατάφεραν να ομονοήσουν στα μελλοντικά τους κοινά βήματα. Στη δεκαετία του '90 η υποχώρηση του δολαρίου προκάλεσε ζημίες εκατοντάδων εκατομμυρίων μάρκων στην εταιρεία. Από το 2012 η Porsche ανήκει κατά 100% στη Volkswagen, τη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου. Σήμερα χρειάζεται «φρέσκο χρήμα», για να χρηματοδοτήσει τη μετάβαση της εταιρείας στην ηλεκτροκίνηση και τις δικτυωμένες υπηρεσίες (δικυτωμένη πλοήγηση, φωνητική αναγνώριση, online ενημέρωση κυκλοφορίας κ.α.)
Εν μέσω ενεργειακής κρίσης, η γενικότερη συγκυρία δεν φαίνεται ευνοϊκή. Ωστόσο ο Γιούργκεν Μόλιναρ, αναλυτής της εταιρείας RoboMarkets, επισημαίνει στο πρακτορείο Reuters ότι «αν και οι συνθήκες δεν είναι ιδανικές, υπάρχουν σοβαρές πιθανότητες επιτυχίας του εγχειρήματος, καθώς το brand name είναι πολύ γνωστό, ενώ οι Γερμανοί επενδυτές έχουν πάντα μία ιδιαίτερη εκτίμηση για την αυτοκινητοβιομηχανία». Το Reuters υποστηρίζει ότι η χρηματιστηριακή αξία της Porsche υπολογίζεται από 60 έως 85 δισ. ευρώ. Δεν απέχει δηλαδή και πολύ από τη συνολική κεφαλαιοποίηση του ομίλου Volkswagen, που πλησιάζει τα 90 δισ. ευρώ.