Χωρίς αμφιβολία ο κλάδος ο οποίος δέχθηκε ένα από τα πιο επιθετικά πλήγματα λόγω της πανδημίας ήταν αυτός των αερομεταφορών, με τα κέρδη του να έχουν ανώμαλη προσγείωση και τις εταιρείες να δέχονται κρατική στήριξη προκειμένου να επιβιώσουν.
Η επόμενη ημέρα για τον κλάδο δεν είναι εύκολη αλλά οι μεγάλοι παίκτες φροντίζουν να αναπροσαρμόσουν το μοντέλο λειτουργίας τους και κυρίως τις υπηρεσίες που παρέχουν στους επιβάτες. Με δεδομένη τη μείωση των επαγγελματικών ταξιδιών, καθώς όλο και περισσότερες επιχειρήσεις στρέφονται στις διαδικτυακές επαφές, οι αερομεταφορείς έχασαν ένα σημαντικό μέρος των εσόδων τους.
Η περίφημη business class ήταν αυτή που είχε τη μεγαλύτερη συνεισφορά σε έσοδα και κέρδη, με την economy class να έχει μεγαλύτερη… κοσμοσυρροή αλλά όχι και τις ανάλογες αποδόσεις. Προκειμένου, λοιπόν, να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα με όσο τον δυνατόν πιο επικερδή τρόπο, οι μεγάλες εταιρείες δημιουργούν την επονομαζόμενη premium economy class που απευθύνεται στη… μεσαία τάξη που έχει επιστρέψει πεινασμένη για τουρισμό.
«Οι άνθρωποι θέλουν απεγνωσμένα να πάρουν πίσω τις ζωές τους και οι αεροπορικές εταιρείες δεν μπορούν να προσφέρουν μόνο δύο επιλογές θέσεων», τονίζει, μιλώντας στο Bloomberg, ο Juha Jarvinen, εμπορικός διευθυντής της Virgin Atlantic Airways, η οποία ήταν η πρώτη αεροπορική εταιρεία που προσέφερε την premium economy class και μάλιστα στις αρχές της δεκαετίας του ’90, αλλά δεν την ακολούθησαν οι υπόλοιπες.
Όμως έφθασε η στιγμή να το πράξουν, με την εταιρεία ερευνών Counterpoint Market Intelligence να θεωρεί ότι αυτή η κατηγορία θα εμφανίσει μεγάλη ανάπτυξη το επόμενο διάστημα. Ήδη οι τρεις κορυφαίοι αερομεταφορείς των ΗΠΑ, American, United και Delta, φροντίζουν να προσαρμοστούν στη νέα τάση, αυξάνοντας τις θέσεις της κατηγορίας, ενώ η Emirates ανακοίνωσε για πρώτη φορά φέτος τη δημιουργία μίας διαφορετικής σειράς καθισμάτων στα αεροσκάφη Airbus SE A380.
Από την πλευρά της η γερμανική Lufthansa εκτιμά ότι η premium economy θα παράγει 33% περισσότερα έσοδα από την απλή οικονομική θέση και 6% από την business class, ενώ είναι κατά 40% πιο κερδοφόρα από την τελευταία σε ό,τι αφορά την εγκατάστασή της στα αεροσκάφη. Η γερμανική εταιρεία στοχεύει να αυξήσει αυτές τις θέσεις στα δρομολόγια μεγάλων αποστάσεων και παράλληλα να μειώσει τις αντίστοιχες business class
Ορισμένοι στον κλάδο, πάντως, προειδοποιούν ότι το κόστος θα μπορούσε να αποτελέσει ζήτημα για τις αεροπορικές εταιρείες που μόλις αναρρώνουν από την οικονομική καταστροφή της πανδημίας. Ένα κάθισμα για την premium economy κοστίζει στις εταιρείες από 8.000 έως 20.000 δολάρια, πολύ πιο μικρό σε σύγκριση με τα 75.000 έως 250.000 δολάρια που στοιχίζουν αυτά της business class, αλλά περίπου πέντε φορές υψηλότερο από το αντίστοιχο για τις απλές οικονομικές θέσεις.
Η Lufthansa Technik, μονάδα του γερμανικού αερομεταφορέα που ειδικεύεται στην ανακαίνιση καμπίνας, σημειώνει ότι δέχθηκε πλήθος ερωτήσεων από αρκετές αεροπορικές εταιρείες σχετικά με τη διαδικασία και φυσικά το κόστος προσθήκης θέσεων για "premium economy" και μάλιστα προσέθεσε ότι κάποιοι αερομεταφορείς της Ασίας εξετάζουν ακόμη και το ενδεχόμενο να καταργήσουν πλήρως την business class. Στην πραγματικότητα, η κατηγορία premium economy είναι το αντίστοιχο της business class όταν εμφανίστηκε στις αρχές της δεκαετίας του ’70, όταν οι επιχειρηματίες ξεκίνησαν τα ταξίδια τους και ζητούσαν περισσότεροι άνεση, δεχόμενοι να καταβάλλουν και μεγαλύτερο κόμιστρο.