ΓΔ: 2055.51 -0.19% Τζίρος: 148.02 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:04
Φώτο: ΑΠΕ

Νότιος Πόλος: Μεγαλύτερη και από την Ανταρκτική η τρύπα του όζοντος

Κάθε χρόνο, μεταξύ Αυγούστου και Οκτωβρίου, που είναι η εποχή της άνοιξης στο Νότιο ημισφαίριο της Γης, το όζον αραιώνει πάνω από την Ανταρκτική, με την τρύπα να φθάνει στο μέγιστο μέγεθος της.

Η τρύπα στο στρώμα του όζοντος στην ατμόσφαιρα, που σχηματίζεται κάθε χρόνο πάνω από τον Νότιο Πόλο, έχει φέτος τον Σεπτέμβριο μεγαλώσει κατά 75% περισσότερο σε σχέση με τις κάθε άλλη χρονιά τέτοια εποχή από το 1979 και είναι πια μεγαλύτερη ακόμη και από την Ανταρκτική.

Κάθε χρόνο, μεταξύ Αυγούστου και Οκτωβρίου, που είναι η εποχή της άνοιξης στο Νότιο ημισφαίριο της Γης, το όζον αραιώνει πάνω από την Ανταρκτική, με την τρύπα να φθάνει στο μέγιστο μέγεθος της από τα μέσα Σεπτεμβρίου έως τα μέσα Οκτωβρίου. Όμως φέτος οι διαστάσεις της είναι οι μεγαλύτερες εδώ και πολλές δεκαετίες, χωρίς να είναι σαφές γιατί αυτό συμβαίνει, σύμφωνα με το "New Scientist" και τη βρετανική "Γκάρντιαν".

Το 2020 η τρύπα είχε φθάσει σε έκταση έως περίπου 24 εκατομμύρια τετραγωνικά χιλιόμετρα στις αρχές Οκτωβρίου, ενώ φέτος ήδη από την προηγούμενη εβδομάδα έχει ξεπεράσει κατά πολύ αυτό το μέγεθος. Το φαινόμενο παρακολουθείται από τους επιστήμονες της ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Copernicus για την Παρατήρηση της Ατμόσφαιρας (CAMS), οι οποίοι δεν αποκλείουν ότι στις αρχές Οκτωβρίου θα έχει μεγαλώσει κι άλλο.

Το στρώμα όζοντος στη στρατόσφαιρα, σε ύψος 11 έως 40 χιλιόμετρα από την επιφάνεια του πλανήτη, προστατεύει σαν ασπίδα από την επιβλαβή υπεριώδη ηλιακή ακτινοβολία. Χημικές ουσίες όπως οι συνθετικοί χλωροφθοράνθρακες, που χρησιμοποιούνταν κυρίως στα συστήματα ψύξης, είχαν στο παρελθόν συμβάλει σημαντικά στην καταστροφή του όζοντος. Η απαγόρευση αυτών των ουσιών εδώ και αρκετά χρόνια έχει οδηγήσει σε σταδιακή αλλά αργή ανάκαμψη του όζοντος. Πάντως ακόμη και η δημιουργία μιας ασυνήθιστα μεγάλης τρύπας σε μια χρονιά όπως το 2021 δεν σημαίνει κατ' ανάγκη ότι έχει σταματήσει η διαχρονική ανάκαμψη του όζοντος.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σύγχρονα αυτοκίνητα σειράς
ESG

Η χρήση πράσινου αλουμινίου μειώνει εκπομπές αντίστοιχες 900.000 οχημάτων

Η μετάβαση σε πράσινο αλουμίνιο μπορεί να μειώσει εκπομπές CO₂ όσο 900.000 οχήματα, ενώ το κόστος έως το 2040 εκτιμάται σε μόλις 25 ευρώ ανά αυτοκίνητο, ενισχύοντας την ευρωπαϊκή καθαρή τεχνολογία.
Επιχειρηματίας σε σύσκεψη
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Παπασταύρου: Η Ελλάδα ενεργειακός κόμβος και σύμμαχος Ευρώπης και ΗΠΑ

Ο υπουργός Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου υπογραμμίζει τον ρόλο της Ελλάδας ως στρατηγικού ενεργειακού κόμβου και αξιόπιστου συμμάχου των ΗΠΑ και της Ευρώπης, με έμφαση στο LNG και την ανοικοδόμηση της Ουκρανίας.
Αντώνι Αλμπανέζι πορτρέτο
ΔΙΕΘΝΗ

Αλμπανέζι: Απορρίπτει τουρκική πρόταση για συνδιοργάνωση της συνόδου για κλίμα

Ο Άντονι Αλμπανέζι απορρίπτει την πρόταση της Τουρκίας για συνδιοργάνωση της επόμενης παγκόσμιας συνόδου για το κλίμα, επιμένοντας ότι η διοργάνωση πρέπει να γίνει στην Αδελαΐδα.
Αντώνι Αλμπανέζι πορτρέτο
ΔΙΕΘΝΗ

Η Αυστραλία λέει όχι στη συνδιοργάνωση COP με την Τουρκία

Ο Αυστραλός πρωθυπουργός Άντονι Αλμπανέζι απέρριψε τη συνδιοργάνωση της συνόδου του ΟΗΕ για το κλίμα με την Τουρκία, επιμένοντας να γίνει στην Αδελαΐδα. Αν δεν υπάρξει συμβιβασμός, υπάρχει κίνδυνος απόρριψης και των δύο υποψηφιοτήτων.
λιμάνι με κοντέινερ
ΔΙΕΘΝΗ

Greenpeace: Σημαντική αύξηση εμπορίου πυρηνικών υλικών Γαλλίας-Ρωσίας

Η Greenpeace καταγγέλλει αυξημένες εξαγωγές πυρηνικών υλικών από Γαλλία προς Ρωσία εν μέσω πολέμου, καταγράφοντας φόρτωση επανεπεξεργασμένου ουρανίου με προορισμό τη Ρωσία στο λιμάνι Δουνκέρκης σε πλοίο με σημαία Παναμά.