Σκληρή φαίνεται πως θα είναι η μάχη για την πρωτοκαθεδρία της αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων μέσα στα επόμενα χρόνια. Η μέχρι σήμερα «βασίλισσα» της αγοράς, Tesla απειλείται να χάσει το στέμμα της από την Volkswagen που μπαίνει όλο και πιο δυναμικά στην αγορά αυτή που, σύμφωνα με έρευνα της Wood Mackenzie, αναμένεται να παρουσιάσει «εκτόξευση» μέσα στα επόμενα χρόνια. Υπολογίζεται πως οι ετήσιες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων θα ανέλθουν στα 62 εκατ. έως το 2050 ενώ τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα αντιπροσωπεύουν το 86%, το 81% και το 78% των συνολικών πωλήσεων αυτοκινήτων σε Ευρώπη, Κίνα και Βόρεια Αμερική.
Ήδη τα πρώτα βήματα της ανατροπής που έρχεται φάνηκαν στη δυναμική των πωλήσεων των δύο εταιρειών την περασμένη χρονιά. Η Tesla πούλησε σχεδόν 500.000 ηλεκτρικά οχήματα, αριθμός που αντιστοιχεί στο 16% της παγκόσμιας αγοράς (με πτώση 1% από το 2019), ενώ η VW πούλησε περίπου 422.000 EVs, κατείχε δηλαδή το 13%. Στο 4ο τρίμηνο η VW ξεπέρασε κατά 8.000 τις πωλήσεις της Tesla στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Στην Ευρώπη μάλιστα η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία έχει ήδη πάρει τα σκήπτρα. Ανάλυση της Credit Suisse εντόπισε πώς η VW έχει ήδη κερδίσει την κορυφή της ευρωπαϊκής αγοράς στα πλήρως ηλεκτρικά οχήματα το 2020, με το μερίδιο της να φτάνει στο 24%, από 13% το 2019, ενώ αντίθετα η Tesla έπεσε από το 29% το 2019 στο 13% το 2020.
Έρευνα της UBS θέλει τη VW να βρίσκεται στην κορυφή της παγκόσμιας αγοράς ηλεκτροκίνησης ήδη από την επόμενη χρονιά. «Η Volkswagen έχει αναπτύξει μία τεχνολογικά κορυφαία, αμιγώς ηλεκτρική πλατφόρμα. Αυτό επιτρέπει στο Group να προσφέρει ελκυστικά ηλεκτρικά οχήματα (BEV) σε ολόκληρη τη γκάμα, επιτυγχάνοντας παράλληλα κερδοφορία», αναφέρει η ανάλυση.
Αντίστοιχη είναι και η πρόβλεψη της Deutsche Bank που θεωρεί ότι η Volkswagen θα ξεπεράσει τις πωλήσεις της Tesla το 2022. Η τράπεζα βλέπει πώς η αξία του τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων του γερμανικού ομίλου θα φτάσει τα 195 δισ. ευρώ το 2022 από 150 δις. φέτος.
Στο ίδιο μήκος κύματος και μελέτη της εταιρείας παροχής υπηρεσιών ανάλυσης LMC που υπολογίζει ότι έως το 2025 η Tesla θα έχει χάσει την πρώτη θέση στην αγορά της ηλεκτροκίνησης. Η μελέτη βλέπει το μερίδιο της Tesla να πέφτει στο 10% και το μερίδιο της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας να ανεβαίνει στο 15%.
Μεγάλο πλάνο επενδύσεων της VW
Συνολικές επενδύσεις 35 δισ. ευρώ έως το 2025 θα κάνει ο γερμανικός όμιλος στον τομέα της ηλεκτροκίνησης ενώ έως το 2030 προβλέπει ότι θα κυκλοφορεί περί τα 70 αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα. Μάλιστα 20 από αυτά βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη. Στόχος της VW είναι τα πλήρως ηλεκτρικά μοντέλα να φτάνουν στο 70% των συνολικών πωλήσεων έως το τέλος της δεκαετίας στην Ευρώπη και να ξεπερνούν το 50% σε ΗΠΑ και Κίνα.
Στο πλαίσιο αυτό ο όμιλος θα λειτουργήσει και 6 μονάδες μπαταριών στην Ευρώπη έως το 2030 ενώ θα αναπτύξει και 18.000 σταθμούς φόρτισης μέσα στην πενταετία ενώ στις ΗΠΑ θα δημιουργήσει ένα δίκτυο φόρτισης 3.500 σταθμών και άλλων 17.000 στην Κίνα.
Στο πλαίσιο της δυναμικής εισόδου στην αγορά της ηλεκτροκίνησης η VW πρόσφατα ανακοίνωσε πως θα μετατρέψει το εργοστάσιο της θυγατρικής Seat στη Βαρκελώνη σε hub ηλεκτροκίνησης για την παραγωγή 500.000 οχημάτων ετησίως.
Η συμφωνία με την Tesla
Παρά τον ανταγωνισμό οι δύο εταιρείες προχώρησαν σε μία συμφωνία εξαγοράς δικαιωμάτων ρύπων στην Κίνα. Ειδικότερα, η κοινοπραξία της Volkswagen στη χώρα (FAW-Volkswagen) θα αγοράσει δικαιώματα εκπομπής ρύπων από την Tesla, ώστε να εκπληρώσει τις δεσμεύσεις προς τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς της χώρας. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Reuters η τιμή έφτασε στα 390 ευρώ ανά πίστωση, τιμή που το πρακτορείο χαρακτηρίζει πολύ υψηλότερη από τη συνηθισμένη. Πάντως δεν είναι η πρώτη φορά που η Tesla πουλάει πράσινες πιστώσεις σε άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες. Μάλιστα μόνο από αυτή τη δραστηριότητα μέσα στο 2020 τα έσοδα της εταιρείας του Έλον Μασκ έφτασαν 1,58 δισ. δολ.
Πιο ρυπογόνα στην κατασκευή από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Μεγάλη έρευνα πραγματοποίησε η VW που δείχνει ότι κατά τη διάρκεια της κατασκευής τους τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα προκαλούν μεγαλύτερη έκλυση διοξειδίου του άνθρακα συγκριτικά με την κατασκευή των συμβατικών αυτοκινήτων. Ωστόσο τελικά το οικολογικό τους αποτύπωμα είναι και πάλι σαφώς μικρότερο από τα συμβατικά. Η έρευνα συγκρίνει δύο μοντέλα με αντίστοιχα χαρακτηριστικά – ένα ηλεκτρικό και ένα συμβατικό. Ειδικότερα η σύγκριση γίνεται ανάμεσα στο ID.3 και το Golf 8.
Στα αποτελέσματα φαίνεται ότι για την παραγωγή του ID.3 υπάρχει έκλυση υψηλότερων εκμπομπών CO2 από την παραγωγή του Golf8. Ωστόσο το πρώτο τελικά σε 200.000 χλμ καταφέρνει να έχει σημαντική εξοικονόμηση συγκριτικά με ένα βενζινοκίνητο όχημα. Σημαντικό εύρημα είναι και το γεγονός πως η ενέργεια φόρτισης του ηλεκτρικού του ID.3 μειώνει σημαντικά τις εκπομπές CO2.