Ο 67χρονος μηχανικός με ειδίκευση στην κατασκευή τούνελ Φιλίπ Κοζέτ στέκεται πάνω στη γέφυρα Κοκέλ. Από το σημείο αυτό διέρχονται κάθε μισή ώρα τρένα, αυτοκίνητα και φορτηγά που έχουν προορισμό τη Μεγάλη Βρετανία ή που επιστρέφουν από εκεί. Ο Φιλίπ Κοζέτ πριν από 30 χρόνια, την 1η Δεκεμβρίου του 1990, ήταν ο Γάλλος μηχανικός που άνοιξε την είσοδο της υποθαλάσσιας σήραγγας Εurotunnel με ένα κομπρεσέρ από τη γαλλική πλευρά.
«Κλαίγαμε. Ήταν η πρώτη χερσαία σύνδεση μεταξύ των γειτονικών χωρών Γαλλίας και Μεγάλης Βρετανίας» θυμάται ο Κοζέτ μιλώντας στην Deutsche Welle. Ο ίδιος σήμερα δηλώνει ότι δεν μπορεί να κατανοήσει την απόφαση για το Brexit. «Θα γυρίσουν 50 χρόνια πίσω, αλλά σέβομαι την απόφασή τους» λέει χαρακτηριστικά. «Πήραν την απόφαση αυτή αλλά τα τρένα θα συνεχίσουν τα ταξιδεύουν. Το Eurotunnel παραμένει σύμβολο σύνδεσης, ακόμη κι αν οι Βρετανοί θέλουν να απομακρυνθούν».
Πριν από δύο μήνες ο Φιλίπ Κοζέτ μίλησε στο τηλέφωνο με τον παλιό συνάδελφο και φίλο του Γκράχαμ Φαγκ. Ο Φαγκ, επίσης μηχανικός, δούλευε με το δικό του κομπρεσέρ επίσης πριν από 30 χρόνια στα έργα κατασκευής από τη βρετανική πλευρά του Eurotunnel. Oι δυο μηχανικοί τότε έγραψαν τη δική τους ιστορία, μια ιστορία γαλλοβρετανικής φιλίας.
«Ο Φαγκ τότε με χαιρετούσε στα γαλλικά λέγοντας 'Καλημέρα φίλε μου'». Η φιλία τους κρατά μέχρι σήμερα. O Φαγκ ψήφισε στο δημοψήφισμα του 2016 υπέρ του Brexit γιατί, όπως λέει, «η ΕΕ έγινε στο μεταξύ ένα τέρας που ήθελε να ελέγξει τα πάντα». Οι δυο τους θυμούνται πάντως με χαρά την τελευταία φορά που συναντήθηκαν τον περασμένο Ιανουάριο, πριν από την πανδημία στη Μ. Βρετανία. Ο Φιλίπ Κοζέτ μάλιστα λέει ότι θα τον ξαναεπισκεφθεί μόλις περάσει η πανδημία. «Φυσικά μέσω Eurotunnel».
Το Eurotunnel μέχρι σήμερα ενώνει τους δύο φίλους. Και όχι μόνο. Σύμφωνα με στοιχεία της Getlink το 2019 από τη σήραγγα του Eurotunnel, που συνδέει το Καλαί με το Κεντ, πέρασαν περίπου 120.000 τρένα. Εξαιτίας της πανδημίας και των ταξιδιωτικών περιορισμών έχει μειωθεί σημαντικά ο αριθμός των επιβατών που περνούν τη Μάχγη μέσω Eurotunnel. Ωστόσο η μεταφορά εμπορευμάτων συνεχίζεται τους τελευταίους μήνες κανονικά. Περίπου το ¼ των βρετανικών εισαγωγών εισέρχονται στη χώρα από τη σήραγγα.
Έλεγχοι διαβατηρίων και duty free
Ακόμη πάντως δεν είναι σαφές πώς οι νέοι κανόνες μετά το Brexit θα επηρεάσουν την κίνηση στο Εurotunnel. Οι διαχειριστές του Eurotunnel διαβεβαιώνουν ότι η διαδρομή των 35 λεπτών θα παραμείνει η γρηγορότερη σύνδεση Γαλλίας και ηπειρωτικής Ευρώπης με τη Μεγάλη Βρετανία. Βέβαια θα αυξηθούν πλέον οι τελωνειακοί έλεγχοι καθώς και οι έλεγχοι διαβατηρίων.
Οι Βρετανοί χρειάζονται διαβατήριο για να εισέλθουν στη Γαλλία, οι πολίτες χωρών της ΕΕ μπορούν μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2021 να ταξιδέψουν απλώς με ταυτότητα. Δεν απαιτείται επίσης διεθνής άδεια οδήγησης, ενώ αυστηροποιούνται οι κανόνες για την καραντίνα των κατοικίδιων. Επειδή πλέον η Μ. Βρετανία θεωρείται τρίτη χώρα θα είναι εφικτή η αγορά αφορολόγητων ειδών στην είσοδο του τούνελ.
Για τους μετανάστες δεν θα αλλάξει τίποτα
Ωστόσο, σύμφωνα με το ρεπορτάζ της DW από το Καλαί, για τους μετανάστες που εδώ και χρόνια βρίσκονται στους αυτοσχέδιους καταυλισμούς της «ζούγκλας» του Καλαί το Brexit δεν αναμένεται να αλλάξει πολλά στις ήδη δύσκολες συνθήκες διαβίωσής τους. Πολλοί προσπαθούν ήδη τα βράδια να περάσουν παράνομα στη Μεγάλη Βρετανία με τρένα.
Ο αριθμός πάντως των μεταναστών που καταφέρνουν να φτάσουν στη Μεγάλη Βρετανία έχει μειωθεί τα τελευταία χρόνια εξαιτίας των αυστηρών μέτρων ασφαλείας και των συνοριακών ελέγχων στην περιοχή. Ωστόσο οργανώσεις αρωγής εκτιμούν ότι ότι υπάρχουν ακόμη εκατοντάδες μετανάστες σε αυτοσχέδια καταλύματα στο Καλαί. Η τάση το 2020, κατά τη μεταβατική περίοδο του Brexit, ήταν να προσπαθούν να φτάσουν στη Μ. Βρετανία με πλαστικές λέμβους. Παρά το Brexit, οι γαλλικές αρχές υποσχέθηκαν στη βρετανική κυβέρνηση ότι θα συνεχίσουν να αποτρέπουν τη διέλευση μεταναστών χωρίς νόμιμα έγγραφα.