Φόβους για μακροπρόθεσμα οικονομικά μειονεκτήματα από την κρίση του νέου κορονοϊού εκφράζει ο ένας στους δύο Αυστριακούς, σύμφωνα με αντιπροσωπευτική δημοσκόπηση που δημοσιεύεται σήμερα και διαπιστώνει ότι έχουν μετατοπιστεί οι προτεραιότητες των ανθρώπων και τα κύρια πλέον θέματα που τους απασχολούν είναι η σταθερότητα των τιμών, η προσιτή στέγαση, η υγεία και η φροντίδα.
«Προκαλούμενη από την κρίση του κορονοϊού, υπάρχει μια αλλαγή στην ιδιωτική ζωή, στην υγειονομική περίθαλψη, στην εργασία, στην εκπαίδευση και φυσικά και στην κατανάλωση», τονίζει η Αντρέα Φρόνασιουτς, η διευθύντρια του μεγάλου Ινστιτούτου Ερευνών Gallup που πραγματοποίησε την δημοσκόπηση.
Η κύρια αιτία αυτής της εξέλιξης είναι η μεταβαλλόμενη οικονομική κατάσταση, και σύμφωνα με την έρευνα, κάθε δεύτερος Αυστριακός (ποσοστό 49 %) φοβάται τα μακροπρόθεσμα οικονομικά μειονεκτήματα ως αποτέλεσμα της κρίσης, και όσο χαμηλότερο ή λιγότερο ασφαλές είναι το εισόδημα, τόσο ισχυρότερος είναι ο φόβος.
«Η κρίση του κορονοϊού πρόκειται να αλλάξει ριζικά το σύστημα αξιών της κοινωνίας μας, πάνω από το 70% των Αυστριακών καταγράφουν την ανεργία και την υγεία ως τα πιο σημαντικά ζητήματα κατά τη διάρκεια της κρίσης, περισσότερο από το 50% βλέπει σε άνοδο την περιφερειοποίηση, κάτι που αντανακλάται στην αγοραστική τους συμπεριφορά», αναφέρει η Αντρέα Φρόνασιουτς.
Στο ίδιο ποσοστό είναι εκείνοι που προβληματίζονται για προσιτή στέγαση και ανησυχούν για υπερβολικό δημόσιο χρέος, ενώ, σχεδόν το 40% των Αυστριακών όλων των γενεών αναγνωρίζουν την ψηφιοποίηση ως καθοριστική τάση της σημερινής κοινωνίας.
Στο μέσον των προτεραιοτήτων με ποσοστό πάνω από 30%, βρίσκονται η προστασία των συνόρων, ο ενεργειακός εφοδιασμός, η φορολογική και εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, καθώς επίσης η προστασία του κλίματος, η μεταρρύθμιση των συντάξεων και η καταπολέμηση του εγκλήματος.
Στο κάτω μέρος της προσωπικής κλίμακας προτεραιότητας υπάρχουν ζητήματα από την εποχή της οικονομικής άνθησης με ένα ποσοστό 22% οι ερωτηθέντες να βλέπουν τα δικαιώματα των καταναλωτών ως ανερχόμενα, σε ποσοστό 16% την προώθηση της τέχνης και του πολιτισμού, ενώ στο τέλος της κλίμακας αξίας είναι η ισότητα των φύλων και η ισότητα για τον πληθυσμό, στην οποία μόνο το 10% των ερωτηθέντων αποδίδουν αυξανόμενη σημασία.
Η διευθύντρια του Ινστιτούτου Ερευνών κάνει παραλληλισμούς με την οικονομική κρίση, αναφέροντας ότι η κρίση του κορονοϊού προκάλεσε το μεγαλύτερο σημείο καμπής στη συμπεριφορά των καταναλωτών από την οικονομική κρίση. Η παγκοσμιοποίηση, που αμφισβητείται τώρα ως οικονομικό μοντέλο, και η κινητικότητα χάνουν τώρα σε σημασία, ενώ στις αντίστοιχες έρευνες το 2009, τόσο η παγκοσμιοποίηση όσο και η κινητικότητα ήταν ακόμα θέματα του μέλλοντος.
Επιπλέον, η συνειδητή, μέτρια και βιώσιμη κατανάλωση είναι η νέα κατευθυντήρια γραμμή, με τους οκτώ στους δέκα καταναλωτές να σκοπεύουν να δώσουν μεγαλύτερη προσοχή στην περιφερειακή προέλευση των προϊόντων που αγοράζουν, η αειφορία και η ποιότητα διαδραματίζουν μεγαλύτερο ρόλο για τα δύο τρίτα των ερωτηθέντων, ενώ εννέα στους δέκα θέλουν να παραιτηθούν από την αγορά εμπορικών σημάτων κύρους και πολυτελείας.
Υπάρχει επίσης μια ισχυρή τάση για αγορές με γνώμονα τις τιμές, που δεν μπορούν να αγνοηθούν, καθώς η κρίση πλήττει περισσότερο τους χαμηλότερους μισθούς, καθώς και εκείνους που πλήττονται από την ανεργία, και για αυτήν την ομάδα πληθυσμού, οι τιμές είναι τώρα το κύριο κριτήριο κατά την αγορά.