ΓΔ: 2062.08 0.95% Τζίρος: 104.29 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 13:55:01
Πόλεμος Ρωσίας Ουκρανίας
Φωτογραφία Shutterstock

Ρωσία: Εντατικές επιθέσεις με drones στο ουκρανικό σιδηροδρομικό δίκτυο

Ο CEO της Ukrzaliznytsia δήλωσε ότι οι ρωσικές επιθέσεις με drones στοχεύουν κρίσιμες υποδομές, προκαλώντας καθυστερήσεις, αλλά το δίκτυο παραμένει λειτουργικό.

Η Ρωσία έχει κλιμακώσει τις επιθέσεις της στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Ουκρανίας από το καλοκαίρι, χρησιμοποιώντας μη επανδρωμένα αεροσκάφη μεγάλου βεληνεκούς για να στοχεύσει κρίσιμους κόμβους. Ωστόσο, το δίκτυο παραμένει λειτουργικό, όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της κρατικής εταιρείας σιδηροδρόμων της Ουκρανίας, Ολεξάντρ Πετρόφσκι, σε δηλώσεις του στο Reuters.

Όπως εξήγησε ο Πετρόφσκι, «Ο πρώτος στόχος τους είναι να σπείρουν τον πανικό μεταξύ των επιβατών, ο δεύτερος να πλήξουν συνολικά την οικονομία». Τόνισε επίσης ότι οι ρωσικές επιθέσεις επικεντρώνονται σε πολιτικές υποδομές, χωρίς να φαίνεται να στοχεύουν στρατιωτικά φορτία.

Η Ukrzaliznytsia, η κρατική εταιρεία σιδηροδρόμων με περίπου 170.000 εργαζόμενους, αποτελεί σταθερό στόχο ρωσικών επιθέσεων από την έναρξη της εισβολής πριν από 3,5 χρόνια. Το τελευταίο διάστημα, οι επιθέσεις εντάθηκαν, προκαλώντας συχνές καθυστερήσεις στα δρομολόγια και επηρεάζοντας σημαντικά την καθημερινή λειτουργία του δικτύου.

Από την έναρξη του πολέμου τον Φεβρουάριο του 2022, το σιδηροδρομικό δίκτυο έχει αναδειχθεί σε βασικό μέσο μετακίνησης για τους Ουκρανούς πολίτες, καθώς όλες οι πολιτικές πτήσεις έχουν ανασταλεί. Επιπλέον, παγκόσμιοι ηγέτες, όπως ο πρόεδρος της Γαλλίας Εμανουέλ Μακρόν, ο πρωθυπουργός της Ινδίας Ναρέντρα Μόντι και ο πρώην πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν, έχουν ταξιδέψει με τρένο στην Ουκρανία κατά τη διάρκεια του πολέμου.

Οι δημοφιλείς κλινάμαξες της Ukrzaliznytsia προσέφεραν μέχρι πρόσφατα έναν αξιόπιστο τρόπο μετακίνησης τη νύχτα, με άφιξη νωρίς το πρωί σε απομακρυσμένες πόλεις. Ωστόσο, η εντατικοποίηση των ρωσικών επιθέσεων έχει οδηγήσει σε πολύωρες καθυστερήσεις, προκαλώντας ταλαιπωρία στους επιβάτες. 

Παράλληλα, οι σιδηρόδρομοι παραμένουν κομβικοί για τη μεταφορά στρατιωτικού εξοπλισμού και εμπορικού φορτίου, αν και το τελευταίο έχει μειωθεί σημαντικά από την έναρξη του πολέμου, επιβαρύνοντας τα οικονομικά της εταιρείας.

Σύμφωνα με τον Πετρόφσκι, οι επιθέσεις έχουν πλήξει δεκάδες ηλεκτρικούς υποσταθμούς, ενώ συνδέονται με την αυξημένη χρήση drones μεγάλου βεληνεκούς, τα οποία παράγονται σε ρωσικές στρατιωτικοβιομηχανικές εγκαταστάσεις.

Παρά τη συνεχή πίεση, το σιδηροδρομικό δίκτυο ανακάμπτει γρήγορα μετά από κάθε πλήγμα, σύμφωνα με τον Πετρόφσκι. Οι διακοπές στη λειτουργία των τρένων διαρκούν συνήθως έξι έως δώδεκα ώρες, με τις ηλεκτρικές μηχανές να αντικαθίστανται προσωρινά από ντιζελοκίνητες μέχρι την αποκατάσταση της ηλεκτροδότησης. 

Ο ίδιος σημειώνει πως τα προβλήματα έχουν μειωθεί και η μεταφορά στρατιωτικού φορτίου δεν έχει επηρεαστεί ουσιαστικά.

Από τα μέσα του καλοκαιριού, η Ρωσία έχει στοχεύσει ηλεκτρικούς υποσταθμούς και άλλες υποδομές με κατά μέσο όρο έξι έως επτά drones τύπου Shahed ανά επίθεση, ενώ πέντε έως έξι κρίσιμοι σιδηροδρομικοί κόμβοι έχουν βομβαρδιστεί το ίδιο διάστημα, σύμφωνα με τα στοιχεία του διευθύνοντος συμβούλου. 

Το Reuters επισημαίνει ότι δεν ήταν σε θέση να επαληθεύσει ανεξάρτητα αυτές τις πληροφορίες, ενώ η Μόσχα διαψεύδει ότι στοχοθετεί αμάχους.

Επιπρόσθετα, το δίκτυο αντιμετωπίζει περιστατικά δολιοφθοράς από πράκτορες που, σύμφωνα με τις ουκρανικές αρχές, στρατολογούνται από τη Ρωσία. Οι ουκρανικές υπηρεσίες ασφαλείας ανακοινώνουν συχνά συλλήψεις ατόμων που κατηγορούνται για συνωμοσίες, με στόχο την ανατίναξη ευάλωτων τμημάτων του δικτύου. 

Αν και η απειλή θεωρείται μικρότερη σε σχέση με τους βομβαρδισμούς, τα περιστατικά δολιοφθοράς αυξάνονται, με δεκάδες καταγεγραμμένα περιστατικά φέτος.

Η λειτουργία των ντιζελοκίνητων μηχανών είναι περίπου πέντε φορές ακριβότερη ανά χιλιόμετρο σε σύγκριση με τις ηλεκτρικές, γεγονός που επιβαρύνει περαιτέρω τον προϋπολογισμό της εταιρείας, η οποία ήδη αντιμετωπίζει σημαντικές οικονομικές προκλήσεις.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Παγκόσμιας Τράπεζας, περίπου το 30% του ουκρανικού σιδηροδρομικού δικτύου βρίσκεται σε έναν κύκλο «καταστροφής-επισκευής». Ορισμένες γέφυρες έχουν δεχθεί επανειλημμένα επιθέσεις κατά τη διάρκεια του πολέμου και επισκευάζονται κάθε φορά. Ο Πετρόφσκι υπογραμμίζει ότι η εταιρεία θα συνεχίσει τις επισκευές, χωρίς να αποκαλύπτει λεπτομέρειες για λόγους ασφαλείας.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ