Με βάση τα στοιχεία νέας έκθεσης, τα αυτοματοποιημένα συστήματα διαφήμισης του YouTube τοποθετούν διαφημίσεις βίντεο από μεγάλες μάρκες μαζί με περιεχόμενο που προωθεί την παραπληροφόρηση για τις εκλογές.
Οι ερευνητές της Eko, ενός μη κερδοσκοπικού οργανισμού παρακολούθησης των καταναλωτών, εξέτασαν τις διαφημίσεις που εμφανίστηκαν μαζί με ένα δείγμα 11 βίντεο στο YouTube της Google, τα οποία υποστήριζαν πολιτικές του Project 2025, θεωρίες συνωμοσίας για τις εκλογές του 2020 στις ΗΠΑ και ρητορική μίσους. Τα βίντεο περιλάμβαναν διαφημίσεις από περισσότερες από 60 παγκόσμιες μάρκες, συμπεριλαμβανομένων των SKIMS, BetterHelp, Verizon και Slack. Αρκετές από τις μάρκες έχουν αναλάβει δημοσίως δεσμεύσεις για την πολυμορφία και την ισότητα που φαίνεται να έρχονται σε αντίθεση με τα μηνύματα των βίντεο.
Σύμφωνα με το Bloomberg, συνολικά τα βίντεο συγκέντρωσαν σχεδόν 1,3 εκατομμύρια προβολές και τα κανάλια πίσω από αυτά είχαν συνολικά περισσότερους από 25 εκατομμύρια συνδρομητές.
Η μελέτη υπογραμμίζει μια μακροχρόνια ανησυχία για τους μεγάλους διαφημιστές ότι τα μηνύματά τους μπορεί να εμφανιστούν ακούσια μαζί με αμφιλεγόμενο περιεχόμενο και να μοιάζουν με έγκριση. Η μελέτη εφιστά επίσης την προσοχή στο γεγονός ότι διαφημιστικά χρήματα από μεγάλες μάρκες στο YouTube, διοχετεύονται σε κανάλια που προωθούν την παραπληροφόρηση και ακροδεξιές αφηγήσεις - μερικές φορές χωρίς να το γνωρίζουν.
Εκπρόσωπος του YouTube δήλωσε ότι η εταιρεία εξέτασε τα βίντεο της μελέτης και διαπίστωσε ότι τα περισσότερα από αυτά δεν παραβιάζουν τις διαφημιστικές πολιτικές της εταιρείας, ενώ αφαίρεσε τις διαφημίσεις από τα βίντεο που παραβίαζαν τις πολιτικές.
«Οι κατευθυντήριες γραμμές μας για το φιλικό προς τους διαφημιζόμενους περιεχόμενο δεν επιτρέπουν την προβολή διαφημίσεων δίπλα σε περιεχόμενο που διατυπώνει ισχυρισμούς που θα μπορούσαν να υπονομεύσουν τη συμμετοχή ή την εμπιστοσύνη σε μια εκλογική διαδικασία, ούτε σε περιεχόμενο που προωθεί τη ρητορική μίσους», ανέφερε ο εκπρόσωπος σε δήλωσή του. «Προσφέρουμε επίσης στους διαφημιζόμενους τη δυνατότητα να ελέγχουν πού θα προβάλλονται οι διαφημίσεις τους στο YouTube».
Όλα τα βίντεο συζητούσαν το Project 2025, μια σειρά από συντηρητικές προτάσεις πολιτικής που δημιουργήθηκαν από το Ίδρυμα Heritage Foundation, μια πολιτική δεξαμενή σκέψης, η οποία περιλαμβάνει σχέδια για περαιτέρω ρύθμιση των αμβλώσεων, μείωση της εστίασης στις περιβαλλοντικές ανησυχίες και απαγόρευση των τρανσέξουαλ ατόμων από το στρατό, μεταξύ άλλων ιδεών.
Το ακριβές ποσό των δολαρίων που κερδίζουν αυτά τα κανάλια του YouTube από τις διαφημίσεις είναι άγνωστο. Το YouTube καταβάλλει στους δημιουργούς το 55% των διαφημιστικών εσόδων από τα βίντεο μακράς διάρκειας και η εταιρεία ανάλυσης κοινωνικών μέσων Social Blade εκτιμά ότι τα 11 κανάλια της μελέτης εισπράττουν από 1,7 έως 27 εκατομμύρια δολάρια ετησίως.