ΓΔ: 1407.03 -0.97% Τζίρος: 71.88 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Kina, china
Φωτο: Shutterstock

Κίνα: Στο 5,2% το ΑΕΠ το 2023, από τα χαμηλότερα των τελευταίων 30 χρόνων

Aυτή η πολυαναμενόμενη ανάκαμψη προσέκρουσε στην έλλειψη εμπιστοσύνης των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων, η κυριότερη έκφανση της οποίας ήταν η άτονη κατανάλωση.

Η Κίνα ανακοίνωσε σήμερα πως η οικονομία της αναπτύχθηκε το 2023 με ρυθμό 5,2%, ο οποίος συγκαταλέγεται στους πιο ασθενικούς των τελευταίων τριών δεκαετιών, αν εξαιρεθεί η περίοδος της πανδημίας του νέου κορονοϊού.

Το Πεκίνο είχε ορίσει στόχο η ανάπτυξη να κυμανθεί «περί το 5%» μετά την επέκταση κατά 3% του ΑΕΠ το 2022, περίοδο κατά την οποία ενέσκηψε κρίση στον τομέα των ακινήτων, η κατανάλωση ήταν άτονη και οι αβεβαιότητες έπληξαν τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου.

Καθώς έχει τεράστια πολιτική σημασία, μολονότι γενικά αντιμετωπίζεται με επιφύλαξη, ο επίσημος δείκτης του ΑΕΠ παρακολουθείται στενά, με δεδομένο το ειδικό βάρος της Κίνας στην παγκόσμια οικονομία.

Ομάδα οικονομολόγων που απάντησε σε ερωτήσεις του Γαλλικού Πρακτορείου προχθές Δευτέρα προέβλεψε ακριβώς αυτό το μέγεθος (5,2%), το οποίο επιβεβαίωσε εξάλλου ο Κινέζος πρωθυπουργός Λι Τσιανγκ χθες Τρίτη στο παγκόσμιο οικονομικό φόρουμ, στο Νταβός της Ελβετίας.

Το 2022, το ΑΕΠ είχε ανακοινωθεί πως επεκτάθηκε με ρυθμό 3%, παρά τους δρακόντειους περιορισμούς εξαιτίας της COVID-19, που επιβάρυναν την οικονομική δραστηριότητα.

Μετά την άρση των μέτρων, το Πεκίνο όρισε στόχο η ανάπτυξη να κυμανθεί «περί το 5%».

Αρχικά, η επιστροφή στην ομαλότητα δημιούργησε ελπίδες για ταχεία ανάκαμψη.

Όμως αυτή η πολυαναμενόμενη ανάκαμψη προσέκρουσε στην έλλειψη εμπιστοσύνης των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων, η κυριότερη έκφανση της οποίας ήταν η άτονη κατανάλωση.

Τον Δεκέμβριο οι πωλήσεις λιανικής, βασικός δείκτης των δαπανών των νοικοκυριών, επιβραδύνθηκαν (+7,4% σε ετήσια βάση), παρά το ότι είχαν καταγράψει καθαρή επιτάχυνση τον Νοέμβριο (+10,1%).

Αναλυτές που είχαν συμμετάσχει σε έρευνα του πρακτορείου ειδήσεων Bloomberg προέβλεπαν λίγο ταχύτερο ρυθμό (+8%).

Η άνευ προηγουμένου κρίση στον τομέα των ακινήτων, η ανεργία-ρεκόρ των νέων και η παγκόσμια επιβράδυνση μοιάζουν ωστόσο να φρενάρουν τους κινητήρες της κινεζικής ανάπτυξης.

Από την πλευρά της, η βιομηχανική παραγωγή επιταχύνθηκε ελαφρά τον Δεκέμβριο (+6,8% σε ετήσια βάση), αφού σημείωσε άνοδο 6,6% τον Νοέμβριο. Οι αναλυτές που συμμετείχαν στην έρευνα του Μπλούμπεργκ προέβλεπαν πιο συγκρατημένο ρυθμό (+6,6%).

Σε ό,τι αφορά την ανεργία, αυξήθηκε οριακά τον Δεκέμβριο (5,1%), από 5% τον Νοέμβριο. Ο δείκτης αυτός ωστόσο δεν αποκαλύπτει παρά μέρος του συνολικού πίνακα, καθώς αφορά μόνο τους κατοίκους των πόλεων.

Εξαιρεί επομένως εκατομμύρια εργαζόμενους, τους λεγόμενους εσωτερικούς μετανάστες, που κατοικούν σε αγροτικές περιοχές και είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι στην επιβράδυνση της ανάπτυξης· η κατάστασή τους επιδεινώθηκε εξαιτίας της κρίσης στον τομέα των ακινήτων.

Αυτός ο συγκεκριμένος τομέας και συνδεόμενες δραστηριότητες συνεισφέρουν πάνω από το ένα τέταρτο του κινεζικού ΑΕΠ και είναι καίριας σημασίας πηγή απασχόλησης.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Kina, china
ΔΙΕΘΝΗ

Απογοητεύουν τα στοιχεία για την κινεζική οικονομία που επιβραδύνεται

Σε πρωτοφανή ποσοστά έχει φτάσει η ανεργία στους νέους που βρίσκεται στο 20,8% τον Μάιο, ενώ οι πωλήσεις λιανικής αναπτύσσονται με πολύ χαμηλότερο ρυθμό από ότι ανέμεναν οι αγορές. Ανάγκη να υπάρξει νέο σχέδιο τόνωσης της ανάπτυξης λένε οι οικονομολόγοι.
xi jinping-china-kina
ΔΙΕΘΝΗ

Η Κίνα αυξάνει τις στρατιωτικές της δαπάνες μετά την εισβολή στην Ουκρανία

Στο 5,5% μπήκε ο στόχος για την ανάπτυξη του ΑΕΠ της Κίνας καθώς η χώρα βρίσκεται αντιμέτωπη με κάμψη της δραστηριότητας, ενώ το Πεκίνο στοχεύει και στη δημιουργία 11 εκατ. νέων θέσεων εργασίας μέχρι το τέλος του 2022.
ΔΙΕΘΝΗ

Η SAIC Motor και η Volkswagen υπέγραψαν αρκετές συμφωνίες συνεργασίας

Oι δύο εταιρίες θα αναπτύξουν από κοινού τρία υβριδικά μοντέλα, αλλά και δύο αμιγώς ηλεκτροκίνητα μοντέλα, τα οποία αναμένεται ότι θα παρουσιαστούν στην κινεζική αγορά το 2026, όπως προβλέπεται στις συμφωνίες μεταξύ των δύο εταιριών.
ΔΙΕΘΝΗ

Εκτεθειμένες στους αντιδασμούς της Κίνας οι γερμανικές εταιρείες αυτοκινήτων

Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες είναι περισσότερο εκτεθειμένες σε πιθανά αντίμετρα, καθώς τα εμπορικά στοιχεία δείχνουν ότι σχεδόν το ένα τρίτο των πωλήσεών τους το 2023 προήλθε από την Κίνα.