Αρκετές αναταράξεις εμφανίζουν οι πωλήσεις ιδιωτικών τζετ, καθώς υποχώρησαν κατά 15% στο α’ εξάμηνο του 2024, καθώς μειώνεται η ζήτηση, ενώ παράλληλα αυξάνεται ο ανταγωνισμός.
Παρά την ώθηση από τους Ολυμπιακούς Αγώνες, με το ρεκόρ 713 πτήσεων ιδιωτικών τζετ στο Παρίσι την τελευταία εβδομάδα του Ιουλίου, η βιομηχανία ιδιωτικών τζετ συνεχίζει να χάνει υψόμετρο. Οι πτήσεις τσάρτερ ιδιωτικών τζετ μειώθηκαν στις 610.000 το πρώτο εξάμηνο του έτους, από 645.000 πέρυσι και 716.000 το 2022, σύμφωνα με στοιχεία της Argus International.
Τελικά η έκρηξη των ιδιωτικών πτήσεων μετά την πανδημία, δεν φαίνεται να διατηρείται, με αρκετούς εξ αυτών που επέλεξαν τα ιδιωτικά τζετ, να γυρίζουν στις «κλασσικές» αεροπορικές πτήσεις, όπως αναφέρει ο Ρομπ Βίσενταλ, επικεφαλής της Blade Air Mobility.
Ο κλάδος εξακολουθεί να παραμένει υψηλότερα από τα επίπεδα του 2019 ωστόσο, οι περίοδοι άνθησης της εποχής μετά την πανδημία δημιούργησαν ένα κύμα ευφορίας στον κλάδο, εγκαινιάζοντας μια έκρηξη IPO και startups.
Η Wheels Up, η οποία εισήχθη στο χρηματιστήριο το περισσότερο από 90% προτού παρέμβει η Delta Air Lines για να βοηθήσει στη διάσωσή της. Η Wheels Up δεν πέτυχε ποτέ τριμηνιαία κέρδη πρόσφατα ανέφερε καθαρή ζημία 97 εκατομμυρίων δολαρίων για το δεύτερο τρίμηνο και μείωση 29% σε ετήσια βάση.
Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Τζ. Μάτσον, δήλωσε ότι η Wheels Up σημειώνει σταθερή πρόοδο και ότι «η δουλειά μας αυτό το τρίμηνο εδραίωσε περαιτέρω τη θέση μας στην πρώτη γραμμή παροχής ολοκληρωμένων παγκόσμιων αεροπορικών λύσεων που συνδυάζουν άψογα τα προηγουμένως ξεχωριστά οικοσυστήματα ιδιωτικών και εμπορικών ταξιδιών».
Η Jet It, μια μεγάλη εταιρεία ιδιωτικών αεροσκαφών των ΗΠΑ, έκλεισε πέρυσι μετά την προσγείωση του στόλου των Phenom 300, Gulfstream G150 και HondaJets. Η VistaJet βρέθηκε αντιμέτωπη μ ανησυχίες και αναφορές στα μέσα ενημέρωσης σχετικά με το φόρτο χρέους της, αν και ο ιδρυτής και πρόεδρος Τ. Φλορ δήλωσε στο CNBC τον Μάιο ότι «όλα τα έγγραφα και τα δεδομένα ήταν πάντα διαθέσιμα στα ίδια κεφάλαιά μας και στους κατόχους χρέους».
Ειδικοί του κλάδου λένε ότι ορισμένοι από τους μικρότερους ομίλους ενδέχεται να αντιμετωπίσουν σύντομα δύσκολες αποφάσεις, καθώς οι στόλοι παραμένουν αδρανείς και η ζήτηση πέφτει. «Οι μικρότεροι χειριστές με τρία, τέσσερα ή πέντε αεριωθούμενα, θα βρεθούν αντιμέτωποι με πολλά προβλήματα», εκτίμησε ο Ντ. Γκόλαν, ιδρυτής και συντάκτης του Private Jet Card Comparisons.
Οι πρόσφατες προκλήσεις και η μη επαναλαμβανόμενη επιτυχία στην ιδιωτική αεροπορία σχετίζονται με την πανδημία. Το 2020, καθώς τα αεροδρόμια και οι αεροπορικές εταιρείες έκλεισαν, τα ιδιωτικά τζετ πρόσφεραν μια διαφυγή και ασφαλέστερο τρόπο πτήσης.
«Υπήρχε όλο αυτό το τμήμα του πληθυσμού που μπορούσε να αντέξει οικονομικά να πετάξει ιδιωτικά, αλλά ήταν πάντα απρόθυμοι γιατί δεν τους άρεσε η εικόνα που έδιναν. Μετά την πανδημία αυτό άλλαξε», δήλωσε ο Τζ. Ντάκσον, ιδρυτής και πρόεδρος της εταιρείας συμβούλων Central Business Jets.
Η πλημμύρα ρευστότητας από τις κρατικές δαπάνες, τα κίνητρα τόνωσης, τα χαμηλά επιτόκια και η άνθηση του χρηματιστηρίου ενίσχυσαν αρκετές περιουσίες και τον αριθμό αυτών που μπορούσαν να πληρώσουν το αυξανόμενο κόστος των ιδιωτικών πτήσεων. Οι εταιρείες έσπευσαν να αγοράσουν αεροπλάνα, να προσλάβουν πιλότους και να εγγράψουν νέα μέλη. Πριν από το 2019, υπήρχαν μόνο λίγοι μήνες όπου οι ναυλώσεις ιδιωτικών τζετ ξεπέρασαν τις 100.000. Το 2021, σχεδόν κάθε μήνας ξεπερνούσε τις 100.000, με τον Ιούλιο του 2021 να ξεπερνά τις 300.000 πτήσεις.
Η ζήτηση κατέκλυσε τον κλάδο. Οι επιβάτες ιδιωτικών τζετ που πλήρωσαν εξαψήφια νούμερα για πτήσεις άρχισαν να αντιμετωπίζουν καθυστερήσεις και ακυρώσεις, καθώς οι αερομεταφορείς δεν μπορούσαν να αγοράσουν ή να μισθώσουν αεροπλάνα αρκετά γρήγορα. Οι ελλείψεις πιλότων και εξαρτημάτων καθήλωσαν επίσης κάποιους στόλους.
Το 2023, η ζήτηση άρχισε να μειώνεται καθώς περισσότερα αεροπλάνα και πιλότοι άρχισαν να έρχονται στο διαδίκτυο. Ορισμένοι πλούσιοι ταξιδιώτες ένιωσαν ότι δεν μπορούσαν πλέον να χρησιμοποιήσουν το Covid ως δικαιολογία - για τον εαυτό τους ή για άλλους - για να πετάξουν ιδιωτικά. Για άλλους, οι αυξανόμενες τιμές των πτήσεων ιδιωτικών πτήσεων απλώς ξέφυγε από τον έλεγχο.
Μετά τη χαμηλότερη ζήτηση, τα απούλητα αεροπλάνα συσσωρεύονται ξανά και οι τιμές μειώνονται. Ο αριθμός των μεταχειρισμένων επαγγελματικών τζετ προς πώληση αυξήθηκε κατά 17% τον Ιούλιο σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν, σύμφωνα με έκθεση της Jefferies. Οι τιμές μειώθηκαν κατά 7%, σύμφωνα με την έκθεση. Ενώ οι παραγγελίες για νέα τζετ παραμένουν ισχυρές, οι χρόνοι αναμονής έχουν μειωθεί από τρία ή τέσσερα χρόνια σε περίπου δύο χρόνια για πολλά μοντέλα, σύμφωνα με μεσίτες τζετ.
Πολλά στελέχη του κλάδου χαιρετίζουν τη μείωση της ζήτησης, λέγοντας ότι ο κλάδος επιστρέφει σε μια πιο καλή ισορροπία, με κερδοφόρα δρομολόγια, διαθέσιμα αεροπλάνα και πιο χαρούμενους πελάτες.