Η Ρωσία απαγόρευσε προσωρινά τις εξαγωγές ντίζελ σε μια προσπάθεια να σταθεροποιήσει τις εγχώριες προμήθειες, οδηγώντας τις ευρωπαϊκές τιμές υψηλότερα στις ήδη σφιχτές παγκόσμιες αγορές καυσίμων.
Μέχρι στιγμής φέτος, η Ρωσία ήταν ο μοναδικός μεγαλύτερος θαλάσσιος εξαγωγέας καυσίμων τύπου ντίζελ στον κόσμο, με μικρή διαφορά από τις ΗΠΑ, σύμφωνα με τα στοιχεία της Vortexa που συγκέντρωσε το Bloomberg. Η χώρα απέστειλε περισσότερα από 1 εκατομμύριο βαρέλια ημερησίως κατά τη διάρκεια της περιόδου Ιανουαρίου έως τα μέσα Σεπτεμβρίου, με την Τουρκία, τη Βραζιλία και τη Σαουδική Αραβία να είναι μεταξύ των κύριων προορισμών.
Η απαγόρευση, η οποία ισχύει και για τη βενζίνη, τίθεται σε ισχύ στις 21 Σεπτεμβρίου και δεν έχει τελική ημερομηνία, σύμφωνα με το κυβερνητικό διάταγμα.
Οι τιμές του ντίζελ στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατακόρυφα λόγω της ανησυχίας ότι το μέτρο θα επιδεινώσει τις παγκόσμιες ελλείψεις. Τα διυλιστήρια πετρελαίου στον κόσμο αγωνίζονται να παράγουν αρκετό καύσιμο εν μέσω περιορισμένων προμηθειών αργού από τη Ρωσία και τη Σαουδική Αραβία, που αποτελούν τους μεγαλύτερους παραγωγούς του ΟΠΕΚ.
«Παρά το γεγονός ότι πρόκειται για προσωρινή μόνο απαγόρευση, ο αντίκτυπος είναι σημαντικός, καθώς η Ρωσία παραμένει βασικός εξαγωγέας ντίζελ στις παγκόσμιες αγορές», δήλωσε ο Alan Gelder, αντιπρόεδρος διύλισης, χημικών και πετρελαϊκών αγορών της εταιρείας συμβούλων Wood Mackenzie Ltd. «Το παγκόσμιο σύστημα διύλισης θα δυσκολευτεί να αντικαταστήσει αυτές τις χαμένες ρωσικές ποσότητες σε μια εποχή που τα παγκόσμια αποθέματα ντίζελ βρίσκονται ήδη σε χαμηλά επίπεδα».
Στη βορειοδυτική Ευρώπη, το ασφάλιστρο των συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης του ντίζελ αναφοράς έναντι του αργού πετρελαίου - γνωστό ως ICE Gasoil crack - ανέβηκε απότομα, ξεπερνώντας προσωρινά τα 37 δολάρια το βαρέλι, σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε το Bloomberg.
Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του ντίζελ για παράδοση τον Οκτώβριο αυξήθηκαν επίσης πιο ακριβά σε σχέση με τα βαρέλια για άφιξη τον επόμενο μήνα. Η ανοδική δομή, γνωστή ως backwardation, ξεπέρασε τα 35 δολάρια ανά τόνο, προτού περιορίσει κάποια από αυτά τα κέρδη.
Σύμφωνα με το προεδρικό διάταγμα, θα υπάρχουν εξαιρέσεις για μικρές προμήθειες, συμπεριλαμβανομένων των παραδόσεων σε εταίρους της εμπορικής συμμαχίας από ορισμένες πρώην σοβιετικές δημοκρατίες, καθώς και για διακυβερνητικές συμφωνίες, ανθρωπιστική βοήθεια και διαμετακόμιση, αναφέρει το διάταγμα. Επίσης, τα φορτία καυσίμων που έχουν ήδη γίνει δεκτά για αποστολή από τους Ρωσικούς Σιδηροδρόμους ή εκείνα που έχουν έγγραφα φόρτωσης για θαλάσσια μεταφορά μπορούν ακόμη να εξαχθούν. Αυτό δείχνει ότι οι ροές ντίζελ θα μειωθούν μόνο σταδιακά, ενώ τα φορτία αυτά θα μεταφέρονται.
Η απαγόρευση περιλαμβάνει όλους τους τύπους ντίζελ, συμπεριλαμβανομένων των καλοκαιρινών, χειμερινών και αρκτικών μειγμάτων, καθώς και των βαρέων αποσταγμάτων, συμπεριλαμβανομένων των gasoils, σύμφωνα με το διάταγμα.
Πέρυσι, οι θαλάσσιες εξαγωγές καυσίμων τύπου ντίζελ της Ρωσίας ήταν περίπου 0,95 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Vortexa. Αυτό ήταν περίπου το 3,4% της συνολικής παγκόσμιας ζήτησης. «Πρόκειται για μια εξαιρετικά μεγάλη υπόθεση. Μιλάμε για εξαγωγές κοντά στο 1 εκατομμύριο βαρέλια ημερησίως που διακόπτονται», δήλωσε ο Eugene Lindell, επικεφαλής διυλισμένων προϊόντων της εταιρείας συμβούλων FGE. Ωστόσο, η Ρωσία δεν θα είναι σε θέση να διατηρήσει την απαγόρευση εξαγωγών ντίζελ για πολύ, διότι σύντομα θα ξεμείνει από χώρο στις δεξαμενές, πρόσθεσε.
Η ρωσική κυβέρνηση εδώ και εβδομάδες βρίσκεται σε συνομιλίες με τους παραγωγούς πετρελαίου για να αποφασίσει μέτρα για τη συγκράτηση της αύξησης των τιμών των καυσίμων. Ο πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι αξιωματούχοι και εταιρείες είχαν συμφωνήσει για το πώς θα ενεργήσουν στο μέλλον, αλλά οι διαμάχες συνεχίστηκαν, δήλωσαν άνθρωποι που γνωρίζουν το θέμα.
Η εκτίναξη των τιμών των καυσίμων των αυτοκινήτων ήταν ένας από τους μεγαλύτερους παράγοντες που συνέβαλαν στον πληθωρισμό, ένας πιθανός πολιτικός πονοκέφαλος καθώς το Κρεμλίνο προετοιμάζεται για τις προεδρικές εκλογές του Μαρτίου. Οι λιανικές τιμές της βενζίνης και του ντίζελ στη Ρωσία αυξήθηκαν κατά 9,4% από την αρχή του έτους έως τις 18 Σεπτεμβρίου, σε σύγκριση με την αύξηση των συνολικών τιμών καταναλωτή κατά 4%, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ομοσπονδιακής Στατιστικής Υπηρεσίας.
Η αύξηση των τιμών των καυσίμων και τις επιπτώσεις στους αγρότες βγήκε στο φως νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, όταν ο πρόεδρος της κάτω βουλής του κοινοβουλίου, Βιατσεσλάβ Βολοντίν, βασικός σύμμαχος του Πούτιν, επέκρινε το υπουργείο Ενέργειας για την αποτυχία του να αποτρέψει την αύξηση. Η κυβέρνηση εξέτασε «αρκετά σοβαρά μέτρα», δήλωσε ο πρώτος αναπληρωτής υπουργός Ενέργειας Πάβελ Σορόκιν στους νομοθέτες που τον πίεζαν με ερωτήσεις.