ΓΔ: 1382.41 -0.16% Τζίρος: 8.63 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 11:00:03 DATA
UBS
Πηγή: UBS

Οι πλούσιοι στρέφονται από τις μετοχές στα έργα τέχνης: Έρευνα της UBS

Οι δαπάνες των εύπορων συλλεκτών το πρώτο εξάμηνο του έτους και οι προγραμματισμένες για το υπόλοιπο του 2022 δείχνουν ισχυρή εμπιστοσύνη στην αγορά και σημαντική αγοραστική πρόθεση. Οι μεγαλύτερες δαπάνες σε Γαλλία, ηπειρωτική Κίνα και Χονγκ Κονγκ.

Σε πλήρη άνθηση επιστρέφει η αγορά έργων τέχνης, με τους εύπορους συλλέκτες να αυξάνουν τις δαπάνες τους και μάλιστα σε επίπεδα υψηλότερα από το 2019 και ταυτόχρονα να στρέφονται στα έργα τέχνης ως μία επένδυση με υψηλή και αυξανόμενη απόδοση, σε μία περίοδο που οι μετοχικές αγορές εμφανίζονται αρκετά ευμετάβλητες. 

Όπως δείχνει έρευνα της UBS μεταξύ περισσότερων από 2.700 συλλεκτών σε 11 χώρες της υφηλίου ( ΗΠΑ, Βρετανία, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, ηπειρωτική Κίνα, Χονγκ Κονγκ, Ταϊβάν, Σιγκαπούρη, Ιαπωνία και Βραζιλία) οι προοπτικές για το δεύτερο μισό του 2022 παραμένουν ιδιαίτερα θετικές. 

Σύμφωνα με την έρευνα οι δαπάνες των εύπορων συλλεκτών κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους και οι προγραμματισμένες δαπάνες για το υπόλοιπο του 2022 υποδηλώνουν ισχυρή εμπιστοσύνη στην αγορά και σημαντική αγοραστική πρόθεση. Οι δαπάνες αυξήθηκαν σε όλες τις αγορές και τα υψηλότερα επίπεδα δαπανών κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022 σημειώθηκαν στη Γαλλία, την ηπειρωτική Κίνα και το Χονγκ Κονγκ. 

Σε όλες τις αγορές η διάμεση δαπάνη των συλλεκτών κατά τους πρώτους έξι μήνες του 2022 (180.000 δολάρια ΗΠΑ) ήταν υψηλότερη από ό,τι ολόκληρο το έτος 2021 (164.000 δολάρια ΗΠΑ), ενώ και οι δύο ξεπέρασαν τους μέσους όρους του προ-πανδημίας 2019 (στα 100.000 δολάρια ΗΠΑ). Εκτός του ότι αγόραζαν περισσότερο, οι συλλέκτες αγόραζαν επίσης σε υψηλότερες τιμές, με το ποσοστό που αγόραζε τακτικά έργα με τιμή άνω του 1 εκατ. δολαρίων να διπλασιάζεται από 12% το 2021 σε 23% το 2022.

Οι περισσότεροι από τους πλούσιους συλλέκτες που συμμετείχαν στην έρευνα (78%) ήταν αισιόδοξοι για τις επιδόσεις της παγκόσμιας αγοράς τέχνης κατά τους επόμενους έξι μήνες και δεσμεύτηκαν να στηρίξουν την αγορά. Μερικά από τα πιο ενεργά σχέδια αγοράς αναφέρθηκαν από τους συλλέκτες της Βραζιλίας (82%), μαζί με μια μεγαλύτερη πλειοψηφία στις ΗΠΑ (65%) και τη Γερμανία (67%). Η πανδημία φαίνεται επίσης να έχει ενθαρρύνει τη φιλανθρωπική προσφορά μεταξύ ορισμένων συλλεκτών, με το 45% να σκοπεύει να δωρίσει έργα σε ένα μουσείο τους επόμενους 12 μήνες, από 29% το 2020 και 43% το 2021.

Οι παγκόσμιες εισαγωγές έργων τέχνης και αρχαιοτήτων αυξήθηκαν κατά 41% το 2021 και οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 38%, με διψήφιες αυξήσεις να συνεχίζονται το πρώτο εξάμηνο του 2022 σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2021. Εάν το διασυνοριακό εμπόριο συνεχιστεί με τον ίδιο ρυθμό το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, θα μπορούσαν να επιτευχθούν επίπεδα ρεκόρ εμπορίου στις μεγάλες αγορές τέχνης μέχρι το τέλος του 2022.

Οι συλλέκτες έτειναν να κατέχουν ένα ισορροπημένο μείγμα έργων νέων και αναδυόμενων καλλιτεχνών, καλλιτεχνών μέσης καριέρας και καθιερωμένων και κορυφαίων καλλιτεχνών. Όσον αφορά το φύλο του καλλιτέχνη, αν και εξακολουθούσε να μην είναι ισορροπημένο (58% άνδρες, 42% γυναίκες), το μερίδιο των έργων γυναικών καλλιτεχνών στις συλλογές αυξήθηκε ελαφρώς με την πάροδο του χρόνου. Οι μεγαλύτερες αυξήσεις στην αντιπροσώπευση σημειώθηκαν μεταξύ των συλλεκτών που συμμετείχαν στην έρευνα στο Ηνωμένο Βασίλειο (αύξηση 6% σε ετήσια βάση και κατά 15% από το 2018) και στο Χονγκ Κονγκ (αύξηση 5% σε ετήσια βάση και 20% από το 2018). Λίγο κάτω από τα μισά (49%) των αντικειμένων στις συλλογές το 2022 ήταν πίνακες ζωγραφικής, γλυπτά και έργα σε χαρτί, ενώ το 15% ήταν αφιερωμένο στην ψηφιακή τέχνη, 9% των οποίων είχαν συσχετιστεί με ένα ΕΜΠ.
 
Το 2022, το 93% των συλλεκτών που συμμετείχαν στην έρευνα αγόρασαν τέχνη μέσω γκαλερί ή εμπόρου, είτε απευθείας, είτε μέσω διαδικτύου, είτε μέσω έκθεσης. Οι εκθέσεις τέχνης επέστρεψαν δυναμικά, με το 74% των συλλεκτών που συμμετείχαν στην έρευνα να αγοράζουν σε μια έκθεση τέχνης το 2022 (έναντι 54% το 2021), συμπεριλαμβανομένων των αγορών τόσο αυτοπροσώπως όσο και μέσω διαδικτύου σε αίθουσα προβολής. Οι διαδικτυακές δαπάνες παρέμειναν ισχυρές και το 95% των συλλεκτών που συμμετείχαν στην έρευνα είχαν αγοράσει έργα τέχνης χωρίς να τα δουν πρώτα από κοντά, ενώ λίγο περισσότεροι από τους μισούς (51%) το κάνουν τακτικά.
 
Υπήρξαν ανεπαίσθητες αλλαγές στη συμπεριφορά των συλλεκτών όσον αφορά τις εκδηλώσεις, με τον αριθμό των εκδηλώσεων που παρακολούθησαν να παραμένει σταθερά χαμηλότερος σε σχέση με το 2019 και μια μικρή στροφή προς πιο τοπικές εκδηλώσεις. Οι συλλέκτες παρακολούθησαν κατά μέσο όρο 41 εκδηλώσεις που σχετίζονται με την τέχνη το 2019. Αυτό μειώθηκε σε 37 το 2022 (συμπεριλαμβανομένων εκείνων που έχουν ήδη παρακολουθήσει και έχουν προγραμματιστεί για το υπόλοιπο του έτους). Είναι ενδιαφέρον ότι όταν ρωτήθηκαν αν σκοπεύουν να κάνουν περισσότερα ή λιγότερα διεθνή ταξίδια για εμπειρίες και εκδηλώσεις που σχετίζονται με την τέχνη τους επόμενους 12 μήνες, οι απαντήσεις έδειξαν ότι η πλειοψηφία (77%) θέλει να ταξιδέψει περισσότερο. Για όσους σχεδιάζουν να ταξιδέψουν λιγότερο, ο σημαντικότερος λόγος για τον περιορισμό ήταν οι εναπομείναντες κίνδυνοι σχετικά με το COVID-19 (83%), ενώ το 63% θεώρησε σημαντικό ή πολύ σημαντικό να το κάνει για να συμβάλει στη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα.

Με τη βιωσιμότητα και το αποτύπωμα άνθρακα της αγοράς τέχνης να είναι μία από τις τέσσερις κορυφαίες ανησυχίες για τους συλλέκτες, το 77% εξετάζει βιώσιμες επιλογές (από 62% το 2019). Το 98% θα ήταν πρόθυμο να επιλέξει μια βιώσιμη επιλογή για την αγορά και την παραλαβή ενός έργου τέχνης, ακόμη και αν ήταν πιο ακριβή (έναντι 90% το 2019). Σχεδόν όλοι οι συλλέκτες θα πλήρωναν ένα επιπλέον 5%, ενώ υπήρξε σημαντική αύξηση του ποσοστού των συλλεκτών που ήταν διατεθειμένοι να πληρώσουν έως και 25% περισσότερο (57% το 2022 από 45% το 2019). 

Η πλειονότητα των συλλεκτών θεώρησε ότι είναι απαραίτητο ή αποτελεί υψηλή προτεραιότητα για τα επόμενα δύο χρόνια να συμμετάσχουν σε μια σειρά βιώσιμων πρακτικών, όπως χρήση μόνο ψηφιακών καταλόγων, εκθέσεων αγοράς και άλλων πληροφοριών προπώλησης αντί για έντυπες εκδόσεις (76%)- αγορά έργων τέχνης που παράγονται με βιώσιμο τρόπο (76%)- χρήση επαναχρησιμοποιήσιμων ή ανακυκλώσιμων προϊόντων μεταφοράς και διακίνησης (74%)- μείωση ή ενοποίηση της διαμετακόμισης και αποστολής έργων τέχνης (74%)- αντιστάθμιση του αποτυπώματος άνθρακα από ταξίδια που σχετίζονται με την τέχνη (73%)- εστίαση σε δραστηριότητες συλλογής και ανάθεσης σε μια πιο τοπική κοινότητα (73%)- εναλλακτικές μέθοδοι παράδοσης, όπως θαλάσσια ή χερσαία έναντι αεροπορικής (71%).

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ