Οι εταιρείες από χώρες της Ασίας είναι αυτές που συνεχίζουν να στηρίζουν το ρωσικό πετρέλαιο, οι πωλήσεις του οποίου αναμένεται να δεχθούν ένα επιπλέον πλήγμα μετά τη συμφωνία για το εμπάργκο που υπήρξε στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Εμπάργκο στις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου έχουν, ήδη, επιβάλει Αυστραλία, Βρετανία, ΗΠΑ και Καναδάς, ενώ από τις 8 Μαΐου την ίδια τακτική ακολουθούν και οι περισσότερες χώρες των G7 συμπεριλαμβανομένης της Ιαπωνίας.
Με την τρέχουσα απόφασή της η ΕΕ θα σταματήσει εντός του επόμενου 6μηνου την αγορά ρωσικού πετρελαίου μέσω θαλάσσης και εντός οκτώ μηνών και αυτή διυλισμένων προϊόντων. Από το εμπάργκο εξαιρείται η μεταφορά μέσω συγκεκριμένων αγωγών που προμηθεύουν χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, αλλά και τη Γερμανία. Πάντως τόσο η Γερμανία όσο και η Πολωνία έχουν δηλώσει ότι θα διακόψουν τις προμήθειες μέσω του αγωγού Druzhba έως τα τέλη του 2022.
Ακόμη, όμως, και πριν τη συμφωνία 26 χώρες της Ευρώπης είχαν διακόψει ή είχαν ανακοινώσει ότι θα διακόψουν την αγορά ρωσικού πετρελαίου, με τη συνολική ποσότητα, σύμφωνα με τη JP Morgan να φθάνει στα 2,1 εκατ. βαρέλια ημερησίως.
Την ίδια ώρα και από την 24η Φεβρουαρίου, την ημέρα της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, η Ινδία έχει αγοράσει, αλλά με σημαντική έκπτωση, 34 εκατ. βαρέλια ρωσικού πετρελαίου, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv Eikon, ενώ εκτιμάται ότι θα αποκτήσει επιπλέον 28 εκατ. βαρέλια τον Ιούνιο.
Βάσει των στοιχείων του Reuters οι παρακάτω εταιρείες συνεχίζουν να αγοράζουν ρωσικό πετρέλαιο:
- Bharat Petroleum: Η ινδική κρατική εταιρεία διύλισης Bharat Petroleum Corp αγόρασε 2 εκατ. βαρέλια ρωσικού πετρελαίου τον Μάιο από την Trafigura, δήλωσαν δύο άτομα που γνωρίζουν την αγορά. Η εταιρεία αγοράζει τακτικά ρωσικό πετρέλαιο για το διυλιστήριο Kochi στη νότια Ινδία με δυναμικότητα 310.000 βαρέλια ημερησίως.
- Hindustan Petroleum: Το κρατικό διυλιστήριο της Ινδίας αγόρασε 2 εκατ. βαρέλια τον Μάιο.
- Indian Oil Corp: Το κορυφαίο διυλιστήριο της Ινδίας έχει αγοράσει περισσότερα από 6 εκατ. βαρέλια από τις 24 Φεβρουαρίου και έχει συμβόλαιο προμήθειας με τη Rosneft για έως και 15 εκατ. βαρέλια ρωσικού αργού το 2022.
- ISAB: Το μεγαλύτερο διυλιστήριο της Ιταλίας, που ανήκει στην ελεγχόμενη από τη Lukoil ελβετική Litasco, συνεχίζει να αγοράζει ρωσικό αργό, ενώ η ιταλική κυβέρνηση εξετάζει το ενδεχόμενο προσωρινής εθνικοποίησης του διυλιστηρίου.
- Leuna: Το διυλιστήριο της Leuna στην ανατολική Γερμανία, το οποίο ανήκει κατά πλειοψηφία στη γαλλική TotalEnergies, συνεχίζει να αγοράζει ρωσικό αργό που τροφοδοτείται από τον αγωγό Druzhba.
- Mangalore Refinery and Petrochemical: Το κρατικό ινδικό διυλιστήριο αγόρασε 1 εκατ. βαρέλια ρωσικού αργού τον Μάιο μέσω διαγωνισμού από ευρωπαίο έμπορο, μια σπάνια αγορά που οφείλεται στην προσφερόμενη έκπτωση.
- Miro: Το μεγαλύτερο διυλιστήριο της Γερμανίας, το οποίο ανήκει κατά 24% στη ρωσική Rosneft, συνεχίζει να αγοράζει ρωσικό αργό, το οποίο αντιπροσωπεύει περίπου το 14% των συνολικών αγορών του.
- MOL: Η ουγγρική πετρελαϊκή εταιρεία δήλωσε ότι θα χρειαστούν τουλάχιστον 2 - 4 χρόνια για την πλήρη μετάβαση των δύο διυλιστηρίων της στη Σλοβακία και την Ουγγαρία σε εναλλακτική επεξεργασία αργού, το οποίο αντιπροσωπεύει σήμερα περίπου το 35% των συνολικών αγορών.
- Nayara Energy: Το ινδικό διυλιστήριο, το οποίο ανήκει εν μέρει στη Rosneft, αγόρασε ρωσικό πετρέλαιο μετά από ένα διάστημα ενός έτους, αποκτώντας περίπου 1,8 εκατ. βαρέλια από την Trafigura.
- Neftochim Burgas: Σύμφωνα με κυβερνητικούς αξιωματούχους, ένα βουλγαρικό διυλιστήριο, που ανήκει στη ρωσική Lukoil, συνεχίζει να διυλίζει ρωσικό αργό, το οποίο αντιπροσωπεύει περίπου το 50% της συνολικής παραγωγής του.
- PCK Scwedt: Το διυλιστήριο PCK Schwedt της Γερμανίας, που ανήκει κατά 54% στη Rosneft, συνεχίζει να αγοράζει ρωσικό αργό που τροφοδοτείται μέσω του αγωγού Druzhba. Γερμανοί κυβερνητικοί αξιωματούχοι δήλωσαν ότι εξετάζουν την αντικατάσταση του ρωσικού αργού με εναλλακτικές εισαγωγές μέσω του γερμανικού λιμανιού του Ροστόκ ή μέσω λιμανιών της γειτονικής Πολωνίας για να διατηρήσουν τη λειτουργία του διυλιστηρίου.
- Pertamina: Η κρατική ενεργειακή εταιρεία της Ινδονησίας PT Pertamina εξετάζει το ενδεχόμενο να αγοράσει αργό πετρέλαιο από τη Ρωσία, καθώς αναζητά πετρέλαιο για ένα πρόσφατα ανακαινισμένο διυλιστήριο.
- SINOPEC: Η κρατική κινεζική Sinopec, το μεγαλύτερο διυλιστήριο της Ασίας, συνεχίζει να αγοράζει ρωσικό αργό πετρέλαιο στο πλαίσιο των μακροχρόνιων συμβάσεων που έχει υπογράψει με τη Μόσχα.
Ποιες εταιρείες έχουν διακόψει την αγορά ρωσικού πετρελαίου:
- BP: Η βρετανική πετρελαϊκή εταιρεία αποχώρησε από τη Ρωσία και δήλωσε ότι δεν θα συνάπτει πλέον νέες συμφωνίες με ρωσικές οντότητες για φόρτωση σε ρωσικά λιμάνια, εκτός εάν είναι «απόλυτα απαραίτητες για τη διασφάλιση της ασφάλειας των προμηθειών».
- ENEOS: Το μεγαλύτερο διυλιστήριο της Ιαπωνίας σταμάτησε να αγοράζει αργό πετρέλαιο από τη Ρωσία και σχεδιάζει να προμηθευτεί εναλλακτικά από τη Μέση Ανατολή.
- ENI: Ο ενεργειακός όμιλος, που ανήκει κατά 30,3% στην ιταλική κυβέρνηση, ανέστειλε τις αγορές ρωσικού πετρελαίου, μεταξύ άλλων για το διυλιστήριο της Bayernoil στη Γερμανία, όπου κατέχει μειοψηφικό μερίδιο.
- Equinor: Η κρατική ενεργειακή εταιρεία της Νορβηγίας σταμάτησε να εμπορεύεται ρωσικό πετρέλαιο και αποχώρησε από τη Ρωσία, καταγράφοντας απομείωση ύψους 1,08 δισ. δολαρίων στην έκθεση αποτελεσμάτων του πρώτου τριμήνου
- GALP: Η πορτογαλική εταιρεία πετρελαίου και φυσικού αερίου ανέστειλε όλες τις νέες αγορές πετρελαιοειδών από τη Ρωσία ή από ρωσικές εταιρείες.
- Glencore: Η εταιρεία εξόρυξης και εμπορίας δήλωσε ότι δεν θα εισέλθει σε καμία νέα εμπορική δραστηριότητα που σχετίζεται με ρωσικής προέλευσης εμπορεύματα, εκτός αν λάβει εντολή από τις αρμόδιες κυβερνητικές αρχές.
- ΕΛΠΕ: Το μεγαλύτερο διυλιστήριο πετρελαίου της Ελλάδας σταμάτησε να αγοράζει ρωσικό αργό, αντικαθιστώντας το με πρόσθετες προμήθειες από τη Σαουδική Αραβία και άλλες χώρες.
- Neste: Από τις αρχές Απριλίου, το φινλανδικό διυλιστήριο έχει αντικαταστήσει περίπου το 85% του ρωσικού αργού πετρελαίου με άλλες προμήθειες και δήλωσε ότι δεν θα συνάψει νέες συμφωνίες για την αγορά ρωσικού πετρελαίου.
- OMV Petrom: Η κορυφαία εταιρεία πετρελαίου και φυσικού αερίου της Ρουμανίας, που ελέγχεται από την αυστριακή OMV δήλωσε ότι ετοιμάζεται να απεξαρτηθεί από τις εισαγωγές ρωσικού αργού, οι οποίες αντιπροσωπεύουν περίπου το 30% των ετήσιων αναγκών του διυλιστηρίου της Petrobrazi.
- PKN Orlen: Το μεγαλύτερο διυλιστήριο της Πολωνίας σταμάτησε να αγοράζει ρωσικό αργό στην αγορά spot, στρεφόμενο σε πετρέλαιο της Βόρειας Θάλασσας, με τις προηγουμένως υπογραφείσες μακροπρόθεσμες συμβάσεις προμήθειας να λήγουν στο τέλος του τρέχοντος έτους. Το ρωσικό αργό αντιπροσωπεύει περίπου το 30% των αγορών.
- Preem: Το μεγαλύτερο διυλιστήριο της Σουηδίας, που ανήκει στον Σαουδάραβα δισεκατομμυριούχο Mohammed Hussein al-Amoudi, αντικατέστησε το ρωσικό αργό, που αποτελούσαν το 7% των προμηθειών του, με πετρέλαιο της Βόρειας Θάλασσας.
- REPSOL: Η ισπανική εταιρεία σταμάτησε να αγοράζει ρωσικό αργό πετρέλαιο στην αγορά spot.
- Shell: Ο μεγαλύτερος έμπορος πετρελαίου στον κόσμο σταμάτησε να αγοράζει ρωσικό αργό και διυλισμένα προϊόντα, συμπεριλαμβανομένων των μικτών καυσίμων.
- Trafigura: Ο παγκόσμιος έμπορος εμπορευμάτων με έδρα τη Γενεύη σχεδιάζει να σταματήσει όλες τις αγορές αργού πετρελαίου από τη Rosneft, όταν θα τεθούν σε ισχύ αυστηρότεροι κανόνες της ΕΕ για τις πωλήσεις ρωσικού πετρελαίου, και να μειώσει «σημαντικά» τον όγκο των διυλισμένων προϊόντων που αγοράζει από τη Rosneft.
- TotalEnegies: Η γαλλική ενεργειακή εταιρεία, η οποία διαχειρίζεται το διυλιστήριο Leuna στην ανατολική Γερμανία, έχει σταματήσει να συνάπτει νέες συμφωνίες για την αγορά ρωσικού πετρελαίου και σχεδιάζει τη σταδιακή διακοπή των αγορών της μέχρι τις αρχές του 2023.
- Varo Energy: Η ελβετική εταιρεία διύλισης, η οποία κατέχει το 51,4% στο διυλιστήριο Bayernoil της Γερμανίας, δήλωσε ότι δεν θα συνάπτει πλέον νέες συμφωνίες για την αγορά ρωσικού αργού.